Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

PC for å kjøre linux

Anbefalte innlegg

Håpløst å anbefale MacOS i en tråd som veldig eksplisitt ber om anbefalinger av PC til Linux, og enda mer håpløst å fortsette når trådstarter forteller at han har brukt MacOS tidligere og ønsker Linux nå. Man kan lett komme på analogier (te-anbefalinger i en tråd om kaffe; argumentere for hvorfor motorsykkel er best i en tråd der noen ønsker anbefalinger av bil; etc.), men det burde være unødvendig. Det sier seg selv at det er helt på jordet å anbefale Mac med MacOS i denne tråden, selv om en har et favoritt-IDE som kjører på MacOS (og Linux...). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer du har greid å delta i ein håplaus tråd der trådstarter spør etter eit laptop som er mobil, har lang batterilevetid og som er god til å programmere Java. Og då er det MacBook som gjelder og ikkje noko asiatisk søppel.

Vel, laptoper i business-segmentet, type Dell Latitude (E6xxx, E7xxx) eller Lenovo ThinkPad (T, X) er ikke akkurat søppel. Og slike modeller vil takle Linux helt fint. Det var faktisk det TS spurte etter.

Lenke til kommentar

Kor det produseres har ingenting å si, men kven som kvalitetssikrer det har mykje å si. Apple har få modeller, Asus, Acer Lenovo har hundretusenvis. Og dei er alle søppel!

Eg hadde ein Lenovo w420 for nokre år sidan. Var eigentleg ganske fornøgd, alt funka jo. Men eg hadde alltid ekstern tastatur og mus med meg. Allikavell var eg fornøgd....

Så fikk eg ein Lenovo X1 Carbon, gud bedre så misfornøyd eg blei. Den hadde ein touchpad eg blei gal av, og tastaturet var omtrent ein like stor katastrofe.

Så kraup eg til korset og kjøpte meg ein MacBook Pro. Og eg må si, det skeptikerane seier mot den er ikkje sant. Det er soleklart, milevis, heilt åpenbart den beste laptoppen ein får. Skikkeleg touchpad, skikkeleg tastatur, nydelig skjerm.

Og nå kan eg faktisk slenge meg på sofaen å kode like produktivt som på ein arbeidspult.

Haha. Begynner å bli bra komisk det her. Les tråden igjen du siddis.

Hei, jeg er en student på universitet som studerer mattematikk og programmering og driver hovedsaklig med programmering i java, men håper å kunne fordype meg selv innen andre språk også etter vært. Jeg har behov for å kjøpe en ny pc, siden jeg ikke eier en akkurat nå, og tenker linux er det beste valget, men trenger en som er lett med godt batteri liv, må ha mulighet til å bruke den mye på farten.

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Du kan fint dille på med Linux ting igjennom ein Mac. Tingen er, vil du fikle med wifi? Skjerminnstillinger? Mindre batterilevetid? Mangel på skikkeleg Retina/4k støtte? Oppdatering som betyr du må inn å knote med init filer og google for å fikse tullete feil? Og ikkje kom å sei at dette ikkje er eit problem, til og med Windows laptopper begynner å tape mot tablets og telefoner fordi dei har vore altfor knotende i fleire år og viser ingen teikn til forberedelser. Og ein stor andel av tablets og telefoner køyre jo Linux, det same gjelder Chromebook også, så det er mogleg om ein vil.

Inntil nokon tar eit skikkeleg tak i å bygge ein skikkeleg laptop for Linux, så er det ikkje vits å bruke tid på å køyre Linux på ein laptop. Og nei Dell sitt forsøk er ikkje ein gong halvhjerta...

Hilsen meg som oppgraderte Kubuntu idag til 15.10 fordi 15.04 kræsja i hytt og vær. Nå har eg nettopp fiksa X11 configgen sånn at Nvidia køyre riktig på 2 skjerm og ikkje starter med heilt svart skjerm og utan moglegheiter til å fikse det eingang med å bytte tty. Gøy.......

Lenke til kommentar
Inntil nokon tar eit skikkeleg tak i å bygge ein skikkeleg laptop for Linux, så er det ikkje vits å bruke tid på å køyre Linux på ein laptop. Og nei Dell sitt forsøk er ikkje ein gong halvhjerta...

Hilsen meg som oppgraderte Kubuntu idag til 15.10 fordi 15.04 kræsja i hytt og vær. Nå har eg nettopp fiksa X11 configgen sånn at Nvidia køyre riktig på 2 skjerm og ikkje starter med heilt svart skjerm og utan moglegheiter til å fikse det eingang med å bytte tty. Gøy.......

Selv disponerer jeg to laptoper som kjører Linux. Den ene med Nvidia Optimus. Etter å ha installert Bumblebee ble maskinen ganske så stabil. Og på den andre (jobbmaskinen) fungerer både WiFi, bluetooth m.m. Riktignok måtte jeg tweake litt på skjerminnstillingene, men straks jeg hadde gjort det har det fungert ganske bra, både med og uten docking-stasjon. Maskinen er stabil nok til å benyttes i jobbsammenheng. Begge laptopene kjører CentOS 7. Så det er ikke så håpløst som du skal ha det til.

Lenke til kommentar

Selv disponerer jeg to laptoper som kjører Linux. Den ene med Nvidia Optimus. Etter å ha installert Bumblebee ble maskinen ganske så stabil. Og på den andre (jobbmaskinen) fungerer både WiFi, bluetooth m.m. Riktignok måtte jeg tweake litt på skjerminnstillingene, men straks jeg hadde gjort det har det fungert ganske bra, både med og uten docking-stasjon. Maskinen er stabil nok til å benyttes i jobbsammenheng. Begge laptopene kjører CentOS 7. Så det er ikke så håpløst som du skal ha det til.

Stort sett er eg einige med det du skriver, men at du framleis måtte tweake litt på skjerminnstillingane er jo akkurat poenget mitt. Kva med neste oppgradering? Vil det fungere då?

Lenke til kommentar

Økt produktivitet i å gjøre Apple ting, ja. Men ikke i å kjøre Linux på en PC.

Du fåkke gjort mye Apple-ting om du kjører Linux på en Apple-PC, og det er vel dét som er pointet her? 

TS ønsker å kode Java og det går fisefint på både Linux og OS X. Mac er fin HW for Linux.

How hard can it be ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...