Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

PC for å kjøre linux

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en student på universitet som studerer mattematikk og programmering og driver hovedsaklig med programmering i java, men håper å kunne fordype meg selv innen andre språk også etter vært. Jeg har behov for å kjøpe en ny pc, siden jeg ikke eier en akkurat nå, og tenker linux er det beste valget, men trenger en som er lett med godt batteri liv, må ha mulighet til å bruke den mye på farten.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For enkelthetens del ville jeg kikket på Dell XPS 13 ferdig satt opp med Ubuntu.

Ellers har ThinkPad et ganske godt rykte på seg hva gjelder Linuxstøtte. Hovedsaklig på grunn av mye Intel-komponenter. Det som uansett er lønner seg om du ønsker batteritid er å holde seg unna dedikert grafikk. Integrert Intel-grafikk er mer enn godt nok for nesten alle bruksområder.

Lenke til kommentar

Dei fleste som jobber med Linux i profesjonell samanheng bruker faktisk ein Mac. Det er min anbefaling! Lett 10+ timers batterilevetid, rask, god behagelig skjerm og "alt bare fungerer". Linux er bra på ein stasjonær og så lenge du ikkje har 4k skjerm(støtten der er på god veg heldigvis).

Lenke til kommentar

Thinkpad anbefales, gjerne T- eller X-serien om du kommer over.

Som en sidenotis; som en skole-PC ville jeg sterkt vurdert å skaffe en brukt Thinkpad til 2-3k, og sette inn nytt batteri og SSD. Så får du en robust PC du ikke trenger være redd for. Resten av pengene kan du legge i en kraftig arbeidsstasjon som du har hjemme.

Lenke til kommentar

For enkelthetens del ville jeg kikket på Dell XPS 13 ferdig satt opp med Ubuntu.

Ellers har ThinkPad et ganske godt rykte på seg hva gjelder Linuxstøtte. Hovedsaklig på grunn av mye Intel-komponenter. Det som uansett er lønner seg om du ønsker batteritid er å holde seg unna dedikert grafikk. Integrert Intel-grafikk er mer enn godt nok for nesten alle bruksområder.

Dell har kommet seg veldig godt mtp. Linux-støtte. Dell har jo hatt sine XPS maskiner som kommer preinstallert med Linux. Et steg opp er jo Latitude-modellene, lik den jeg nevnte. Da har man også støtte for docking-stasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på dell xps så klart, men er ute etter ett litt biligere alternativ, værtfall fram til jeg skaffer meg litt bedre økonomi. Er det kansje mulig å kjøre linux på en chromebook? eller ossen er det? 

Skal du programmere java tror jeg nok du bare kan glemme chromebooks, de er laget for å kjøre en browser og lite annet, mens du vil behøve masse ram til java.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å kjøpe bærbar Mac med mindre man er komfortabel med å kjøre Mac OS X om ikke alt fungerer som man ønsker i Linux.

Jo, det ville jeg anbefalt, det er meget behagelig å jobbe med java på Mac, eneste ulempen er at man kan komme til å like OS X bedre og konvertere helt :o) Hvis man har trangt budsjett ville jeg nok likevel vurdert noe annet, Mac er ikke i nedre prissjikt, men har man ikke veldig trangt budsjett syns jeg det gir mening i å legge litt penger i et verktøy man skal bruke mye. Hvis man skal bruke det mye da.

Støtten for java er bra på begge plattformer, og man bruker jo samme shell, så os-messig blir det en smakssak. På OS X kan man også supplere med MacPorts eller HomeBrew, hvis man trenger det, X11 er tilgjengelig osv.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å kjøpe bærbar Mac med mindre man er komfortabel med å kjøre Mac OS X om ikke alt fungerer som man ønsker i Linux.

Jo, det ville jeg anbefalt, det er meget behagelig å jobbe med java på Mac, eneste ulempen er at man kan komme til å like OS X bedre og konvertere helt :o) Hvis man har trangt budsjett ville jeg nok likevel vurdert noe annet, Mac er ikke i nedre prissjikt, men har man ikke veldig trangt budsjett syns jeg det gir mening i å legge litt penger i et verktøy man skal bruke mye. Hvis man skal bruke det mye da.

Støtten for java er bra på begge plattformer, og man bruker jo samme shell, så os-messig blir det en smakssak. På OS X kan man også supplere med MacPorts eller HomeBrew, hvis man trenger det, X11 er tilgjengelig osv.

Mac har sin plass, men jeg byttet fra Mac OS X til Linux mens jeg studerte, så du behøver ikke å overbevise meg i alle fall. Men trådstarter må gjerne satse på Mac visst h*n føler for det.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Eg jobber mykje i Linux då eg sitter mykje på ein plass og kan ha stasjonær. Men når eg er i farten så må eg ha ein som er liten, lett, kraftig, god skjerm og som fungerer(spesielt med å koble til nye skjermer).

Ja dette har blitt mykje betre i Linux dei siste åra, men av og til så funker det ikkje. F.eks siste oppgradering av Kubuntu der eg fekk KDE 5 så er det 50% at alt kræsjer om eg prøver å endre på skjerminnstillinger(og dette er på ein stasjonær).

Til og med Linux Torvalds brukte ein MacBook Air i fleire år, før han gikk over til ChromeBook Pixel.

Lenke til kommentar

Så konklusjonen er at trådstarter bær kjøpe Mac og kjøre Mac OS X? Ok. Det er i orden det. Men hiv på litt ekstra og spander på deg Apple Care, for når maskinen får feil og det eneste som kan åpne iWorks (productivity apps) dokumentene er en Mac - da blir det fort litt trøblete å gå den ruten.

Jeg er i alle fall fornøyd med min Thinkpad med Linux. Den har til og med VGA kontakt, som er - tro det eller ei - veldig nyttig i jobbsammenheng. :p

Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall fornøyd med min Thinkpad med Linux. Den har til og med VGA kontakt, som er - tro det eller ei - veldig nyttig i jobbsammenheng. :p

Tja, HDMI/DisplayPort begynner å bli ganske utbredt det også. Og da jeg fant ut at prosjektoren la seg til som en skjerm til høyre for hovedskjermen uten at jeg trengte å trykke på en knapp, da jeg koblet den til via DisplayPort (satt i møte, hadde aldri prøvd det før), så har ikke jeg følt et veldig savn for VGA. Har CentOS 7 på laptopen.

Lenke til kommentar

Så konklusjonen er at trådstarter bær kjøpe Mac og kjøre Mac OS X? 

Konklusjonen får vel TS komme fram til selv. Men lurt å styre unna iWorks til fordel for LibreOffice, da står man ihvertfall med skjegget i en åpen postkasse når maskinen streiker, uavhengig om det er en Mac eller noe annet. Ikke det at jeg tror TS ville blitt den eneste på studiet med Mac akkurat ... :o)

Siden TS skal drive med Java-programmering har nok Linux en liten edge over OS X, men jeg vil nesten si det er neglisjerbart. Generelt synes jeg OS X er bittelitt mer komfortabelt, men det blir en smakssak stort sett. Samme gjelder vel Mac generelt vs. brukbare PC'er også. Viktigst er det for TS å sikre seg nok minne til utvikling, min. 8GB, og SSD-disk.  

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...