Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge kabel til leilighet for bedre hastighet, hva burde jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke gjøre dette selv?  

Den gang jeg leide borra vi 5 hull i taket ved siden av ventilasjonen og strakk kablene ut til 4 soverom + stue og plasserte en 8 ports switch på loftet som tok av seg resten. 

I tillegg til punktene, trenger du da trommel med Cat 6, RJ 45 plugger, Tang, Kroneverktøy og stiftemaskin med runde stifter.

http://www.dinside.no/777188/legge-opp-nettverkskabler-hjemme

Hvordan hver kabel skal kobles kan du se her
568B-straight-through-diagram.jpg

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt et godt forslag, men utgiftene med verktøyet kan bli litt stiv om man skaffer seg dette på feil butikk. Det kan likevel kanskje være en parallell utgift med det elektrikeren tar for arbeid og kjøring, eller rimeligere for verktøyet om du ikke er så kresen, eller går inn i riktig butikk.

Disse delene du skal koble ledningene til, har ofte to koblingsmåter å velge mellom. Det er en fin kjøreregel å koble med plan B, som B for Best (fin huskeregel). Det er alle 8 ledningene koblet for begge løsninger A eller B. Så hvorfor ikke koble med den som gir best resultat.

Stiftemaskinen er fy fy om du skal behandle kabelstrekket på mest forsvarlig og skånsom måte. Du kan selvfølgelig bruke det, men du risikerer mer støy om du klemmer kabel med stift etter stift etter stift. Har nevnt det om dette dilemmaet tidl. i diskusjonstråden.

Jeg har egen leilighet, og valgte å kjøpe kvalitetsverktøy fordi omfanget av jobben var såpass stort. Omfanget til TS virker svært lite og overkommelig. Så det blir nesten hipp-som-happ for ham. Jeg la stikk til hvert rom. 5 rom, pluss en rekke koblingspunkter for stjernetopologien der alt samles. Minst dobbel Cat.6 til hvert rom. Og noen steder på loft også.  :) Det var en underdrivelse, for jeg utvidet og utvidet litt for langt med omfanget for mitt opplegg.

Det ble en helvetes mengde løpemetere ut av det. Og det gikk altså noen få tusenlapper bare i Cat.6-kabel.

Med elektriker sparer du hodebry, men litt mer penger ut av lommebok.

Med gjør-det-selv, så er potensialet til å spare noen tiere eventuellt hundrelapper tilstedet. Men, omfanget med jobben, gjør deg ikke søkkrik i besparelser.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå trenger jeg en kobling (slags hann hunn tilkobling) mellom den ene routeren og hjemmesentralen.

Noen her som har tips til en slik tilkobling? Ser altså etter en slags skjøteledningsfunskjon til vanlige internettkabler.

Tilkoblingsledningen bør helst være av kvalitet for å oppnå maks hastighet.

Endret av Kiiips
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...