Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge kabel til leilighet for bedre hastighet, hva burde jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg leier et sted og i den forbindelse skal jeg få en elektriker til å trekke en kabel fra routeren til utleier via et loft og inn i leiligheten hvor jeg bor. Utleier skal kjøpe ny router.

Videre planlegger jeg å be elektrikeren om å bruke en høyhastighetskabel fra komplett (som elektrikeren selv kjøper inn).

Er det noe mer som jeg bør være obs på? Jeg ønsker så høy hastighet som mulig via kabelen og jeg ønsker ikke at wifien skal settes på.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du slenger inn noen titalls tusen så kan du bruke fiber.... Ellers så er det lite å tenke på, eletrikern burde kunne jobben sin. Bruker han Cat6 og routeren er bra nok så skal du få 1000Mbit frem og tilbake til den.

Garantert noen som kommer til å skrive at du kan gjøre jobben selv og at det er veldig enkelt, det er helt sant :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Be elektriker om å legge 2 stykk Cat.6. Dette kan ha mange fordeler. Dobbeltstikk koster ikke særlig mye mere enn enkeltstikk uansett.

Om den ene kabelen blir skadet så har du fremdeles en som fungerer mest sannsynlig, slik at du slipper å be elektriker komme på besøk igjen. Kablene koster kanskje et sted fra kr 5 - kr 10 pr. meter. Så det er ikke så mye å svette for lengdemeterforbruket i grunn.

Du kan "team'e" nettverkstrafikken over 2 kabler. Selv om dette er litt avanserte oppsett. Du kan få PC'er som har 2 nettverkskontakter, eller server NIC som har 2 eller flere nettverkskontakter.

Om du benytter begge kablene tilkoblet naboens switch som enkeltkommunikasjon x2, så får du to direktekoblinger der hvor brukerutstyret til naboen står, istedetfor å ha en boks som kalles switch inne i din leilighet for å spre trafikken til flere enheter. Altså du kan bruke 2 forskjellige PC'er (eller hva det måtte være), for du har 2 porter i veggstikket ditt.

Hadde nok gått for Cat.6 jeg også.

Ellers er det merkverdig at en del andre grensesnitt begynner å bli raskere enn Gigabit Ethernet. Om de er like brukendes til nettverkskommunikasjon er jo en helt annen viktig faktor. Men thunderbolt er jeg nysgjerrig på om kan benyttes til nettverkskommunikasjon, noen som vet?

Det går an å få 10 Gigabit router'e, men de koster vel fremdeles for mye for at det er forsvarlig. Du skal vel dessuten mest sannsynlig helst bare ut på internettet og da er 1 Gigabit mer enn nok i veldig lang tid framover. 1 Gigabit er jo ikke helt forferdelig å bruke om det er fritt for flaskehalser på lokalnettverket heller. Regner nesten med at du ikke skal kommunisere lokalt med naboen på noe vis? Eller skal dere spille gamle LAN-spill som ikke går via internett? De fleste spill i dag knytter man jo kontakten ute på internettet likevel. Det var i gamledager når internett var en mer obskur greie at man LAN'et. Det betyr jo likevel ikke at man er stengt ute fra å LAN'e selv i dag.

Det du har mest nytte av er kanskje å kunne skrive ut til naboens printer, eller å dele video og musikkbibliotek med hverandre. I så måte er jo LAN genialt, men det fordrer også at man stoler 100 % på hverandre.

Dersom naboen kobler "feil" så er du jo direkte på hans LAN likevel. Ellers må han koble deg via noe som heter DMZ, eller designe VLANs som kan funke noe DMZ-aktig, slik at du får internettilgang. Dersom DMZ blir valgt, så er det viktig at du har brannmur selv, fordi du da er blottet direkte ute på internettet (altså har ingen glede av naboens brannmur). En maskinvarebrannmur som man har i en router, er kanskje å foretrekke som tillegg til Windows-brannmuren. Men, dette bør du vel undersøke litt informasjon omkring på egenhånd.

Ellers kan jo internett uansett benyttes til filutveksling, med mer styring og begrenset tilgang via tredjeparter. Eller finurlige software eller "server"-(boks)-oppsett.

Et alternativ kan være å sette opp dedikert server, med VLAN i mellom, slik at din trafikk ikke roter seg bort i annen intern trafikk.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange takk for svar folkens :)

Hvilken cat 6 fra komplett vil være best? Ser etter en kabel som ihvertfall er 30 meter lang.

Jeg skal altså ha kabelen fra routeren hans og inntil pcen min.

Vurderer å kjøpe 2 stk av denne:

Patchkabel UTP CAT5E Grå 30m Nettverkskabeltype Koblingskabel - CAT 5e American Wire Gauge (AWG) 24 Egenskaper Formstøpt Lengde 30 m Farge Grå Produsentens varenr. C5E-155GY-30MB Produsentens garanti (md.) 12 Vekt m/emballasje 1.00 kg

Koblinger 1 x RJ-45 - hann Connectors (Other Side) 1 x RJ-45 - hann

https://www.komplett.no/product/102063/datautstyr/kabler/nettverkskabler/patchkabel-utp-cat5e-gr-30m#technical-details

Endret av Kiiips
Lenke til kommentar

Altså, du sier du vil kjøpe CAT6, og så vurderer du å kjøpe 2 stk CAT5E?

Kjøp CAT6, det har ikke en dritt å si hvilket merke det er.

Elektrikeren har nok CAT6-kabel på trommel, og det er like bra som ferdigterminerte CAT6-kabler - bare billigere. I tillegg får du eksakt den lengden du trenger.

Han må uansett klippe pluggene for å trekke kablene og koble til vegguttak.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Det går an å få 10 Gigabit router'e, men de koster vel fremdeles for mye for at det er forsvarlig. Du skal vel dessuten mest sannsynlig helst bare ut på internettet og da er 1 Gigabit mer enn nok i veldig lang tid framover. 1 Gigabit er jo ikke helt forferdelig å bruke om det er fritt for flaskehalser på lokalnettverket heller. Regner nesten med at du ikke skal kommunisere lokalt med naboen på noe vis? Eller skal dere spille gamle LAN-spill som ikke går via internett? De fleste spill i dag knytter man jo kontakten ute på internettet likevel. Det var i gamledager når internett var en mer obskur greie at man LAN'et. Det betyr jo likevel ikke at man er stengt ute fra å LAN'e selv i dag.

Det er jeg enig, men ville når jeg først strekker kabeler og betale for arbeidet, sørget for at kabelene støtter 10 gigabit ethernet, det gjør Cat6 opptil 35 meter mener jeg men har aldri prøvd selv. Om du skulle få tak i Cat7 eller Cat6a er ikke prisen så mye stivere for kabelen. Men husk dette bør testes med Fluke networks tester: https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=fluke+networks

Da TP kabelen må ha alle 8 pins tilkoblet for å klare 1 gigabit, og det bør helt ikke komme mye støy fra strømnettet eller mye bøy på kabelen kan gjøre internetforbindelsen treg eller ustabil.

Hvis du sjekker GG45 har disse mulighet å tilby 40 Gigabit over Cat7a men tviler på dette skulle være aktuelt.

Lenke til kommentar

Mente denne:

Patch Cable SFTP CAT6 Grey 30m

Produsentens varenr.   Produsentens garanti (md.) 12 Vekt m/emballasje 0.86 kg

Altså vil denne være bra? Dette var den eneste 30 meter cat6 kabelen fra komplett.no

Endret av Kiiips
Lenke til kommentar

Mente denne:

Altså vil denne være bra? Dette var den eneste 30 meter cat6 kabelen fra komplett.no

Hvordan skal kabel trekkes? Skal det legges rør i vegg, og kabel trekkes i rør, eller skal dette legges utenpå veggen? Uansett så burde dette virkelig termineres i nettverkskontakter i begge ender, og derfor komme fra spindel. Det gjør at kabelen du finner frem på komplett blir ganske ubrukelig.

Be elektriker legge cat6 hele veien, og bruke cat6-kontakter. Er ikke sikkert du vil spare noen penger på å kjøpe dette inn på egenhånd, og ikke sikkert elektriker ønsker å montere det du selv har kjøpt.

Nettverkskontakt alà dette:

9146624671774.jpg

Endret av j--
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det vil være like bra med CAT6-kabelen til elektrikeren.

Helt sikkert billigere også.

Men du kan jo høre med elektriker ang. prisforskjellen om du går opp til CAT6a.

Så har man dette med tilgjengeligheten da. Om du handler fra elektrikeren kan det hende han kun har Cat.5e for hånden. Mange vil nok også ha Cat.6 fordi det blir vanligere og vanligere.

Ellers en ting å ha i mente, er dette med skjermingsfolie. Kjøper du FTP-kabel, så må alt annet utstyr også være skjermet. Mange sier det er overkill og unødvendig. Men, det er likevel laget for en grunn, og det er å redusere støy. Men, om veggstikket ditt mangler skjerming, så er det jo lite hensiktsmessig.

Ofte er router'enes RJ-45 porter heller ikke skjermet, og da mister jo FTP sin sjarm med en gang. Dessuten er kanskje ikke kabelen du har mellom veggstikk og PC heller ikke skjermet. Uansett hva du velger, så vil skjerming kanskje skape mer hodebry enn lettelse, fordi du må passe på som en smed at alle bokser og løse kabler også støtter det.

En annen ting som mest sannsynligvis er uaktuell er PoE (power over ethernet). Noen kabeltyper egner seg bedre til det enn andre. Cat.7 og bedre blir jo best til det. Men, jeg beveger meg litt utenfor komfortsonen av hvilke kunnskaper jeg har.

En ting til som koster ekstra er slike halogenfrie kabler. En halogenfri kabel er laget for ikke å avgi de uønskede gassene ved brann i bygget. Det er vel uansett kun bedrifter som tenker på om de behøver dette eller ikke.

Lenke til kommentar

<snip>

Hvordan skal kabel trekkes? Skal det legges rør i vegg, og kabel trekkes i rør, eller skal dette legges utenpå veggen

Vel, det beste er å la kabelen ligge løst, altså uklamret. Om du benytter en slik slagpistol som skyter stift, så vil stiften "grave" seg inn og klemme kabelen hardt mot veggen. Dette ødelegger for kabelens støyegenskaper. Men, man snakker muligens veldig ideellt omkring dette her nå. Uansett så vil elektrikeren rynke litt på nesen over at han må løse oppgaven med stifting.

En kunnskapsrik elektriker vil ihvertfall gi deg en sunn advarsel mot det, om at det kan ødelegge kabelens karakteristikk. Men, det behøver ikke å gjøre det store utslaget. Jeg har ingen data som bakker opp at det går greit i en privatbolig. Det er så mange faktorer. F.eks. hvor mange stifter og lengde på strekkene.

Du kan jo lime kabelen med limpistol, men det blir litt mer oll å få av igjen senere om du vil fjerne kabelen igjen.

Så de beste er å klamre skånsomt med annen type klammer, eller aller helst slike kabelslisser / kanaler der hvor det ellers blir styggt med den løse kabel.

Rør er jo å foretrekke for fremtidig utskiftning, dersom du ønsker å oppgradere kabeltypen til Cat.22 når det kommer på markedet, fiber eller hva som helst som tar over en gang. Men, det er jo ikke noe krav til et trekkerør. Fordi strømmen som vandrer i en ethernetkabel er så små. Da har jeg ikke kikket på PoE (power over ethernet). Jeg kjenner ikke strømkarakteristikkene for disse. Jeg ville uansett ha valgt trekkerør når man går for PoE, selv om det i dag kanskje ikke kreves (er usikker).

Men til vanlig ethernetbruk uten strømforsynende egenskaper, så behøver man simpelthen ikke noe trekkerør.

Motto er å la kabelen ligge så løs som du kan, og da er selvfølgelig trekkerør best, fordi du kan klamre trekkerøret og likevel ha Cat.6-kabelen liggende løst og urørt inni der. Be elektrikeren ta med glidemiddel for å trekke kabler. Ihvertfall dersom du skal ha flere kabler igjennom lange trekkerør, og dersom det er mange bøyer her og der på trekkerøret som du må dra igjennom. Zalo benyttes litt som nødløsning, men ulempen med det framfor ordentlig glidemiddel, det er at det stivner og fungerer som lim når det tørker ut.

Da blir det vondt å trekke om nye kabler inni der en gang i framtiden ved Zalo-bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mente denne:

Hvordan skal kabel trekkes? Skal det legges rør i vegg, og kabel trekkes i rør, eller skal dette legges utenpå veggen? Uansett så burde dette virkelig termineres i nettverkskontakter i begge ender, og derfor komme fra spindel. Det gjør at kabelen du finner frem på komplett blir ganske ubrukelig.

Be elektriker legge cat6 hele veien, og bruke cat6-kontakter. Er ikke sikkert du vil spare noen penger på å kjøpe dette inn på egenhånd, og ikke sikkert elektriker ønsker å montere det du selv har kjøpt.

Nettverkskontakt alà dette:

9146624671774.jpg

Den skal legges over et loft tror at den ikke skal legges i noe rør eller lignende.

Har snakka med elektrikeren og jeg skulle skaffe materialet selv. Har kjøpt inn ny router og nettverkskabel.

Vurderer også å kjøpe inn denne:

Nettverkskontakt STP/CAT6 2P

https://www.komplett.no/product/304252/datautstyr/kabler/tilbehr/nettverkskontakt-stpcat6-2p#

Hva mer burde jeg kjøpe inn da?  Jeg trenger ikke super super internett, men det er viktig at den går kjapt til søking i google etc.

Igjen takk for hjelpen  folkens :)

Lenke til kommentar

Internettbruk vil avhenge av hastighet mot internettleverandør, og ikke av hastigheten mellom de to routerne dine.

Dersom det står en router/modem i bygget hadde det kanskje holdt med et trådløst aksesspunkt?

Hadde vært billigere for deg, dersom du ikke trenger routing-funksjoner.

Lenke til kommentar

Internettsøk beror også på hvilken DNS du setter opp. Internettilbyderen har noen DNS'er å servere dine internettsøk. Mens det også finnes alternative. Internettilbyderen din burde i prinsippet ha den raskeste, men det beror jo på maskinen som står for oversettelsene.

DNS er alfa og omega komponent i det hele.

Det som kan være utslagsgivende og verdt å tenke nøye igjennom er om dere plutselig ender opp med dobbel NAT, kun fordi dere enkelt plugget utstyret sammen og forventer at det skal fungere optimalt. Det vil fungere, det står ikke på det, men med dobbel NAT så kan du skape deg en ustabil kommunikasjon ut mot internettet. Enkel NAT er alltid å anbefale, selv om dobbel NAT ofte har lett for å oppstå hos ukyndige. Derfor om du kan så få vekk bredbåndsleverandørens router hjemme hos dere om dere kan parkere den til siden, når dere benytter egen router. Eller alternativt gjør om router'en din om til en mer slaveaktig boks som svelger alle ordrene den får fra bredbåndsleverandørens router.

Noen bredbåndsleverandører har svært dårlige router'e. Noen bredbåndsleverandører har svært dårlige kobberlinjer å sende trafikken over. Enkelte tider på døgnet så har bredbåndsleverandørene ofte større brukertrykk, og ikke alle er nødvendigvis like velutstyrt for å ta unna pågangen. Så en måling du gjør en gang på døgnet kan være svært annerledes enn en du gjør i "rushtrafikken".

Det er aldri kun en faktor å ta i betraktning for kvaliteten/opplevelsen av en bredbåndsløsning.

Tidligere sted jeg har bodd, så har jeg hørt mer statisk støy i regnvær f.eks på kobberbaserte fasttelefonen (analog telefon da), som jeg hadde bredbåndet på. Tenk at noe så vanlig som regn kan være en faktor.

Jeg har også sett at hos parabol-TV leverandør, så har det under svært kraftig vind vært glipp i mottak av TV-bilde, selv om vindretningen utenfor "mine" husvegger er mindre forstyrrende for "min" parabolmonterte vegg. At det rett og slett er bevegelse i paraboldiskene i parabolparken hos leverandør. Eller at noe luftfenomen står bak (regn?)

Tykkelse og alder på kobbernettet er ofte begredelig. Og når noen nye abonnenter i nærheten kobler seg til, så kan teleoperatøren finne det for godt å flytte deg fra et godt og stabilt par punkt i sentralen til en ræve par. Sånn helt uten at du har bedt om utstyrsendring eller feilretting, til og med.

Husk det er alltid mange feilkilder, og det tar ofte svært lang tid å komme til bunns i hvor feilen faktisk ligger. Du kan bestille feilretting 5 ganger minst uten å finne ut av det.

En gang husker jeg at jeg kjøpte router etter router for å komme til bunns i det. Da spredd over noen måneder. Dessverre hadde den 5 Volts transformatoren som man plugger i veggen fått seg en veldig stygg karamell. Og etter flere måneder med ergrelser så ved et rent slumpetreff fikk jeg pga. litt oppussing / ommøblering trukket ut alle boksene fra internett og hjemmenettverk for så å måtte plugge det sammen igjen.

Ved en tilfeldighet så koblet jeg feil transformator til router'en min, også fikk jeg en betydelig mer stabil internettlinje. Så jeg har vært borti en del erfaringer for å si det sånn.

Jeg hadde Nextgentel i over 10 år. Et ræva internett selv om jeg flyttet hit og dit. Feilrettingen hos dem er veldig serviceminded. Men, det hjelper jo ikke når man ikke finner ut av problemet.

Jeg tipper at dobbel NAT står for en god prosentandel av problemet mitt, selv om det ikke alltid stod for problematikken.

HUSK! Ikke glem å overspenningsbeskytte telefonbredbånd mot lynnedslag. Jeg har opplevd på den ene adressen som var mer utsatt hele 2 lynnedslag som router overspenningsvernet den ene gangen og ubeskyttet router den andre gangen med få måneders mellomrom.

Invester gjerne i en online UPS (avbruddsfri strømforsyning) også, bedre beskyttelse får du gjerne ikke. Det kan spare deg for måneder med hårriving / ergrelser, når du så plutselig oppdager at transformatoren tok halvveis kvelden for 2 år siden, men den leverte ustabil strøm likevel.

Lykke til.'

Liste:

1. unngå dobbel-NAT

2. koble vekk bredbåndsrouter om du vil styre alt med din egen, hvis ikke sett din egen til slaveboks om du fremdeles behøver den til switchfunkjson eller andre formål.

3. Sjekk om DNS fungerer optimalt fysisk og om Windows er riktig DNS-innstillet.

4. Unngå kobberbasert gatebredbånd (telefonnettet), om mulig

5a. Beskytt mot lynnedslag for strømnettet. Helst også finvern der du trekker strøm til Datautstyr. Ikke glem noen

strømpunkt som har med data å gjøre. Skriver, PC, router, bredbåndsrouter, switch, telefonnett-modem/router, TV-benkens utstyr som har bredbåndskobling, hva som helst. Bare ikke glem en forbruker som har kontakt med datainfrastrukturen din.

5b.

, også spesiellt for telefonnettet om bredbåndet går over dette kobbernettet. Fiberoptikk leder ikke strøm, da har du et mindre punkt kun. Du må fremdeles beskytte det andre datautstyret med overspenningsvern, selv ved fiberbasert.

6. Vurder om du har råd til en UPS (avbruddsfri strømforsyning med ekte galvanisk skille / online type) for det mest dyrebare blant ditt datautstyr. Det finnes nemlig off-line og line-interactive UPS varianter som er rimeligere, men de mangler galvanisk skillefunksjonen. Det er batteriet og trafoene som utgjør det galvaniske skillet i en online UPS. De andre mangler nemlig en konstant innkobling av det. Derfor er de mer sårbare for at lynkarameller skal kunne i et kort øyeblikk gi en "dødelig puls" til ømfintlig elektronikk.

Selv et vanlig finvern du gjerne handler hos Clas Ohlsson eller hvor det enn måtte være vil kunne slippe "dødelige" strømpulser igjennom, selv om det heter overspenningsvern. Det er jo bedre med et simpelt simpelt finvern enn ingenting, helt klart.

7. Be eventuellt om at Murphys Lov ikke er aktiv, slik at du unngår å rammes hele 3 ganger med ulykke.

Endret av G
Lenke til kommentar

Stakkars TS. Han kom hit for å få hjelp til å velge internettkabel.

Ja, jeg vet  :wee:

Men, det er greit å vite om fallgruvene. Han kan jo begynne i det små og forsiktig, og selv velge hvor stor risiko og ergrelse han utsetter seg for.

Mulig jeg gjør værre enn godt, men det er velment. Men, du kan sikkert stille det hele opp grafisk i et diagram. Altså Risiko vs. Investeringskostnad. Feilpotensiale vs. Tidsbruk/Innlæringskurve på routeroppsett.

Lenke til kommentar

Men, det er greit å vite om fallgruvene. Han kan jo begynne i det små og forsiktig, og selv velge hvor stor risiko og ergrelse han utsetter seg for.

Mulig jeg gjør værre enn godt, men det er velment. Men, du kan sikkert stille det hele opp grafisk i et diagram. Altså Risiko vs. Investeringskostnad. Feilpotensiale vs. Tidsbruk/Innlæringskurve på routeroppsett.

Jeg er helt enig i at det er gode poenger du lister opp!

Men jeg tror bare dette plutselig kan bli uoverkommelig for TS, sett utfra kunnskapsnivået jeg har sett tidligere i tråden (no offence TS).

Lenke til kommentar

bedre å være på vakt på forhånd.

Uansett jeg skjønner at diverse tips her vil bidra til hurtigere internett til en viss grad, men jeg er en helt vanlig internettbruker. Og da trenger jeg kun det mest nødvendige (kabel, god router etc)

så utifra en vanlig internettbrukerssynspunkt (ser ikke etter marginale forbedringer), bortsett fra det uttaket fra komplett som jeg nevnte ovenfor, hva mere bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror du har det der. Men det spørs litt hvordan denne kabelen din kommer ut.

Dersom den ikke skal inn i trekkerør i veggen blir nok flush Mount litt feil, ettersom kabelen mest sannsynlig bare legges synlig fra tak og ned veggen.

Har elektriker vært på befaring?

Hvordan ble det avtalt at jobben skulle utføres?

Dersom det ikke skal kables i vegg bør det nok heller være en slik boks som stikker ut fra veggen og har all "koblingen" i selve enheten, enn den du linket til hvor "koblingen" monteres i veggen.

Lenke til kommentar

bedre å være på vakt på forhånd.

Uansett jeg skjønner at diverse tips her vil bidra til hurtigere internett til en viss grad, men jeg er en helt vanlig internettbruker. Og da trenger jeg kun det mest nødvendige (kabel, god router etc)

så utifra en vanlig internettbrukerssynspunkt (ser ikke etter marginale forbedringer), bortsett fra det uttaket fra komplett som jeg nevnte ovenfor, hva mere bør jeg kjøpe?

Forstår deg godt.

Du har ihvertfall en tråd å kikke tilbake til dersom feil begynner å oppstå. Så kan du da forsøke å feilsøke litt utifra den.

Ellers synes jeg du burde ha en dialog med naboen din som står for gildet, om å få luket bort et evt. dobbel NAT problematikk, lenge før boksene settes opp (eller når boksene settes opp blir jo mer presist å si). Så får dere gjerne konfigurert dere unna en av feilkildene som kan være med slike bredbåndsforbindelser.

Som et minimumstiltak oppi det hele  :)

ASUS router'e får mye skryt, tilfelle dere skal spleise på en solid sak sammen.  :wee:

Ingenting blir noensinne fritt for feil. Men har du først en ASUS router, så kan du gjerne dedusere feilkilden til å ligge et annet sted, med unntak av en hver boks sin strømomformer-drossel. Evt. dette med dobbel-NAT problematikk kommer du uansett aldri unna.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...