Nåla-i-veggen Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Har arvet et større beløp som skal inn i aksjemarkedet, dvs. tre indeksfond, over en periode på om lag 5 år. Har opprinnelig tenkt å sette inn likt beløp hver måned framover, men ser også at det kan være gunstig med "value averaging", dvs. at man setter inn samme beløp totalt sett over tid men at man hver måned tilpasser beløpet i forhold til om indeksen har gått opp eller ned: har indeksen gått ned setter man inn desto mer, og vice versa. Tanken er å utnytte svingningene i enda høyere grad enn med likt beløp hver måned. Trenger innspill fra noen som følger dette, blant annet i forhold til hvor ofte man bør sette inn penger. Vil hver måned være for ofte? Eller kan hvert kvartal være mer gunstig? Det nytter jo ikke med spareavtale ved en slik metode, så man må følge med en del. Hvis der er noen som vet om et regneark som kan brukes så ville også det vært nyttig. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Jeg praktiserer det ikke, men jeg skjønner at det kan være fornuftig. Jeg "rebalanserer" månedlig ved å sette inn penger inn i de fondene som har prestert dårligst. Jeg er ikke helt sikker på om det gjør samme nytten, men jeg mistenker at det gjør det. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Jeg praktiserer det ikke, men jeg skjønner at det kan være fornuftig. Jeg "rebalanserer" månedlig ved å sette inn penger inn i de fondene som har prestert dårligst. Jeg er ikke helt sikker på om det gjør samme nytten, men jeg mistenker at det gjør det. Kanskje ikke like systematisk som "the real thing" men kan ikke tenke meg at du gjør noe galt i hvert fall..... Kluet er jo å kjøpe billigst mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå