Gå til innhold

Kjøp av Olympus C-750 Ultra Zoom i USA

Anbefalte innlegg

Har en onkel som bor i Houston, han kommer hjem til jul og jeg spekulerer i å bestille et C-750 fra internett, og sender det til han som han tar med seg hit, sånn man slipper tollen. Noen som vet hva jeg bør være obs på? Ser batteriladere til kamera er billige der, noe jeg tror jeg kommer til å benytte meg av om jeg kjøper kamera, vil det medføre noen problemer med strøm i det hele tatt hvis jeg bruker en støpselomformer med tanke på riktig spenning og slik? Ellers kan jeg nevne at det er videofunksjon og NTSC som sagt er det som blir brukt i USA.

Jeg ser mitt snitt i å spare ett par tusenlapper på dette, men vil ikke sitte igjen med skjegget i postkassa heller...

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største farer:

1) Onkelen din blir tatt i tollen og må betale toll.

2) Den går ad undas og garantien din gjelder bare i USA.

Be onkelen din sjekke laderen. De fleste ladere skifter automatisk mellom 110 og 220 volt, men om du får en som ikke gjør det, ikke finn på å plugge den inn uten transformator imellom.

Som du selv nevner vil video-out trolig ikke fungere (NTSC / PAL), men mange kameraer har et menyvalg hvor du kan bytte fra NTSC til PAL.

Haje

Endret av hajejan
Lenke til kommentar

Ingen fare med dette. Ladern kan ha 110 volt, men du får billige konvertere i USA og på Claes Olsson. De fleste kameraer støtter både PAL og NTSC. Det kan du jo sjekke før du bestiller.

Onkelen din blir IKKE tatt om han ikke pakker det inn som gave (da er det innlysende at det ikke er hans eget). Ellers vil ingen kunne finne ut at han skal gi det bort til deg ! Altså helt trygt.

Hvis du sparer nok vil jeg si det er verdt det, selv om du kan få problemer med garantien om noe skulle være feil. I såfall kan du jo sende det til onkelen din i USA å få ordnet det der. Selv om det kan være litt tungvindt er det fullt mulig.

Holder det noen år har det sikkert uansett kommet noe nytt og spennende du har lyst på. Da kan du bruke det du sparte og kjøpe enda et nytt kamera :-D

Lenke til kommentar
Ingen fare med dette. Ladern kan ha 110 volt, men du får billige konvertere i USA og på Claes Olsson.

Ikke helt sikker på det. Jeg løp rundt i hele Oslo og lette etter en konverter så jeg kunne bruke en engelsk dings i Norge... fantes ikke.

Dette bør kjøpes i USA. Tilfellet i Norge er at man finner ikke konvertere for å bruke utenlandske ting i Norge, bare så du kan bruke norske ting i utlandet.

Når det gjelder garanti... C-750 kamera som er kjøpt i Norge, har kun europeisk garanti. Det er derfor nærliggende å tro at kamera som er kjøpt i USA kun har amerikansk garanti. Litt dumt om kameraet skulle ha en produksjonsfeil da, for da må du betale reparasjonen (koster vanligvis MYE!).

Lenke til kommentar

Du kan jo be han pakke det opp å prøve enkel funksjonalitet slik at eventuelle åpenbare feil avdekkes før han tar turen over. Han bør vel uansett åpne forpakningen slik at det ser mer sannsynlig ut at det ikke tas med for utførsel.

Endret av svinebogen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...