TBJ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Kjører Windows 10 (oppgradert fra Win8) Hvilke partisjoner kan jeg slette her (bortsett fra C)? (de som er krysset ut, er allerede slettet) Jeg tror minst én av de er noe Windows krever (eller gjør de den?), men hvorfor? Jeg vet det er snakk om lite dataplass, men jeg er bare nysgjerrig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Virker som denne artikkelen er relevant: http://www.zdnet.com/article/how-pc-makers-destroy-the-windows-experience/ Lenke til kommentar
jonny Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Med en "ren" installasjon av Windows 10 (fra USB) ser det ut som nedenfor på min maskin. Her har jeg installert på en 120GB SSD som det ikke fantes noen partisjoner på fra før, og latt Windows bestemme selv hvordan det skal se ut. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Det er fordelen med gpt. 128 stk med partisjoner til motsetning fra mbr. Jeg ville ikke slettet noen partisjoner jeg ikke hadde laget selv på en oem pc (om jeg ikke hadde 'brent' ut recovery eller hatt image ) Mye om "nye og mindre kjente " partisjoner og gpt er besvart her : https://support.microsoft.com/en-us/kb/302873 Endret 31. august 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 (endret) Har du image(speilbilde) av disken kan du teste helt trygt. Jeg gikk fra 6 til 1 partisjonen(Samsung laptop) når jeg kopierte OS over til ny SSD disk med True image. Med True image kan man hvilken partisjoner man vil kopiere over til ny disk og sett som aktiv. Jeg valgte bare partisjonen med OS på,fungere helt fint uten de 5 andre. Når jeg har image av disken,er jo gjenoppretting partisjoner bare bortkastet plass. Før og etter. Endret 1. september 2015 av snippsat Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Pussig at 'før' bildet er en engelsk Windows mens 'etter' er norsk. Ser ikke helt for meg at True Image bytter språk? Og samtidig har den flyttet System fra den 300 MB partisjonen. Hvordan skjer det av seg selv - eller har du kjørt Startup Repair? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Kjører Windows 10 (oppgradert fra Win8) Hvilke partisjoner kan jeg slette her (bortsett fra C)? Det kan godt tenkes at du finner svaret på produsentens support-sider, for dette er et FAQ. (Toshiba var til stor hjelp da jeg lurte på noe av det samme, men jeg slettet partisjoner før jeg oppgraderte til Windows 10.) Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Pussig at 'før' bildet er en engelsk Windows mens 'etter' er norsk. Ser ikke helt for meg at True Image bytter språk? Nei bytter ikke språk Jeg hadde ikke bilde fra diskbehandling før jeg gjorde dette, så jeg fant et bilde på nettet av diskbehandling for samme laptop som jeg har. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 OK. Men fungerer det helt enkelt å bare kopiere C partisjonen? For det er ikke C: som booter i den opprinnelige installasjonen, det er den 300 MB partisjonen som er System og Aktiv. Så jeg ville forvente at du bare får en feilmelding når du har kopiert C partisjonen, den vil ikke boote. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 (endret) OK. Men fungerer det helt enkelt å bare kopiere C partisjonen? Ja det fungerte fint,OS bootet opp på den nye SSD disken uten feil. Endret 1. september 2015 av snippsat Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Er det ikke slik at et kloneprogram normalt tar seg av å gjøre os-partisjonen bootbar etter kloning? I allefall når programmet skjønner at det er en os-partisjon man kloner. Det er i allefall det inntrykket jeg har fått.Men ellers kan sikkert Hårek ha rett i at den C: partisjonen ikke ville boote. Jeg kjenner ikke godt nok til betydningen av de forskjellige "merkene" partisjonene har til å ha noen formening om akkurat det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Kloning er et begrep som brukes om flere ting. Ved "ekte" kloning får man med seg alle partisjonene i samme størrelse som i originalen. "Kvasi-kloning" gir deg like mange partisjoner som i originalen, og med de samme rollene (System, Aktiv,osv.) men i endret (som regel redusert) størrelse; i hvert fall for enkelte av partisjonene. Migrasjon fra HDD til SSD er et typisk eksempel på det. Ved kopiering av "C:-partisjonen" alene til en ny disk kan det godt hende at kloneprogrammet gjør en "boot-fix"-operasjon på denne slik at man får bootet systemet etterpå, men da er vi egentlig over i "kloning+"-domenet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 OK. Men fungerer det helt enkelt å bare kopiere C partisjonen? Ja det fungerte fint,OS bootet opp på den nye SSD disken uten feil.Det du har nå da er ikke efi boot. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 (endret) Det du har nå da er ikke efi boot. Ja er klar over det,er en EFI System partition Jeg hadde image bacup,og ville teste om det gikk med og bare bruke C partisjonen. True image har en disk clone funksjon hvor alle partisjoner blir kopiert fra disk til ny disk. Det var denne jeg hadde tenkt og bruke, men nå funger alt bra så tror jeg greier meg fint uten de fordeler EFI boot gir. Endret 1. september 2015 av snippsat Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 jeg konverterte fra mbr til gpt disk med uefi i forkant (mens med 8.1j. Det måtte løses delvis manuelt , hehe Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 jeg konverterte fra mbr til gpt disk med uefi i forkant (mens med 8.1j. Det måtte løses delvis manuelt , hehe Å ja? Jeg har vurdert å gjøre dette selv (på en Win7-PC), og har sånn delvis lest meg fram til at Paragon HD Manager 2015 skal kunne gjøre dette. Men jeg må altså ta noen manuelle grep i tillegg? (I tillegg til å endre BIOS-settings fra MBR/BIOS til GPT/UEFI, of course.) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 jeg konverterte fra mbr til gpt disk med uefi i forkant (mens med 8.1j. Det måtte løses delvis manuelt , heheÅ ja? Jeg har vurdert å gjøre dette selv (på en Win7-PC), og har sånn delvis lest meg fram til at Paragon HD Manager 2015 skal kunne gjøre dette. Men jeg må altså ta noen manuelle grep i tillegg? (I tillegg til å endre BIOS-settings fra MBR/BIOS til GPT/UEFI, of course.) Er også Paragon bruker. Men det er her snakk om å endre windows installasjonen fra BIOS (legacy) til UEFI. Og visse retningslinjer kreves da. Vanskelig når man har legacy installasjon med alt i en partisjon. Denne som fikk meg en god bit på vei. https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/14286.converting-windows-bios-installation-to-uefi.aspx Jeg har nå : DISKPART> list partition Partition ### Type Size Offset ------------- ---------------- ------- ------- Partition 1 System 100 MB 1024 KB Partition 2 Reserved 128 MB 101 MB Partition 3 Primary 220 GB 230 MB Partition 4 Recovery 450 MB 220 GB Ikke begi deg inn på dette uten å ha en full image av hele disken og en individuell av OS partisjonen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Ikke begi deg inn på dette uten å ha en full image av hele disken og en individuell av OS partisjonen. Ikke vær redd, jeg har allerede en Samsung 850 PRO #2 liggende klar til kloning. All "tukling" vil bli gjort på klonen. Ved å sette inn den gamle SSD'en og gjøre 2 BIOS-endringer skulle jeg være trygt tilbake i MBR/BIOS-land dersom alt kåler seg til. Dette er noe jeg kommer til å planlegge godt. (Ikke som den gangen jeg tok brevkurs i blindtarmoperasjon...) Takk for gode tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå