Gå til innhold

Har flyktninger mer rettigheter?

Anbefalte innlegg

Før jeg kom til Norge, jeg kunne ikke finne mye flyktninger i Spania da var jeg ung (12-13 år gammel), nå ser jeg landet får mer hver dag, derimot tror jeg flyktninger i Norge har flere rettigheter i forhold til europeiske folk. Da gikk jeg til et A1 norskkurs for 2 år siden, jeg snakket med en pakistanske kvinne og fortalte meg dattera si fikk gratis norskkurs og undervisning. Er det riktig? Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyktninger får automatisk penger og boliger når de ankommer Norge og får norsk statsborgerskap. Norske statsborgere må søke om penger og bolig hos NAV. Se ja, de har flere rettigheter enn vanlige borgere. Flyktninger har fordelen med at de slipper å søke om penger og bolig hos NAV. Hvis flyktningene ikke får norske statsborgerskap. Da får de ikke penger og hus, men blir sendt ut av landet.

Den største fordelen blir at de slipper å oppleve et byråkratisk NAV. De får alt servert når de blir norsk statsborgere.

Mens vanlige borgere må gå gjennom helvete og jord bare for å få penger og bolig.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Jeg kunne bare få hjelp med bostøtte fordi jeg jobber som ekstra, men hvorfor det? Vil gjerne lære språket og studere på universitet, men NAV sa at jeg må "gjøre det alt alene" :c

Det er ingen i Norge som får penger av NAV som student. Dette gjelder absolutt alle. Studenter har ikke rett på penger og støtte hos NAV. Da må du gå gjennom lånekassen som alle andre.

Du har jo også en jobb så det er ikke noe å klage over her. Du er på god vei til å bli en selvstendig borger som ikke lenger trenger hjelp fra staten.

Endret av Rioter
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flyktninger får automatisk penger og boliger når de ankommer Norge og får norsk statsborgerskap. Norske statsborgere må søke om penger og bolig hos NAV. Se ja, de har flere rettigheter enn vanlige borgere. Flyktninger har fordelen med at de slipper å søke om penger og bolig hos NAV. Hvis flyktningene ikke får norske statsborgerskap. Da får de ikke penger og hus, men blir sendt ut av landet.

Den største fordelen blir at de slipper å oppleve et byråkratisk NAV. De får alt servert når de blir norsk statsborgere.

Mens vanlige borgere må gå gjennom helvete og jord bare for å få penger og bolig.

Flyktninger har visse rettigheter etter introduksjonsloven, men får ikke norsk statsborgerskap "når de ankommer Norge". De fleste flyktninger havner hos NAV når de tidsbegrensede rettighetene etter introduksjonsloven løper ut.

Si meg, hvor mye har du egentlig satt deg inn i dette feltet...?

Det er ingen i Norge som får penger av NAV som student. Dette gjelder absolutt alle. Studenter har ikke rett på penger og støtte hos NAV. Da må du gå gjennom lånekassen som alle andre.

Feil. Personer med nedsatt evne til å skaffe eller beholde arbeid kan få studiefinansiering av NAV etter tiltaksforskriften, hvis det er nødvendig for at de skal kunne skaffe seg jobb. Er det helse som er opphav til nedsatt arbeidsevne kan de også få finansiert livsoppholdet gjennom arbeidsavklaringspenger.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Flyktninger har visse rettigheter etter introduksjonsloven, men får ikke norsk statsborgerskap "når de ankommer Norge". De fleste flyktninger havner hos NAV når de tidsbegrensede rettighetene etter introduksjonsloven løper ut.

Si meg, hvor mye har du egentlig satt deg inn i dette feltet...?

Feil. Personer med nedsatt evne til å skaffe eller beholde arbeid kan få studiefinansiering av NAV etter tiltaksforskriften, hvis det er nødvendig for at de skal kunne skaffe seg jobb. Er det helse som er opphav til nedsatt arbeidsevne kan de også få finansiert livsoppholdet gjennom arbeidsavklaringspenger.

For ett herlig svar, endelig noen som får satt på plass all propagandaen denne personen sprer om seg på forumet. 

Lenke til kommentar

Ja, det er bra at flyktningene får gratis norskkurs. De er ofte ikke i stand til å dekke dette selv. Og ingen av oss er tjent med at de integreres dårlig og havner utafor skolesystemet og arbeidslivet, slik man gjerne gjør når man ikke kan språket.

Antakelig er det også hensiktsmessig for Spania å tilby sine flyktninger spanskkurs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er bra at flyktningene får gratis norskkurs. De er ofte ikke i stand til å dekke dette selv. Og ingen av oss er tjent med at de integreres dårlig og havner utafor skolesystemet og arbeidslivet, slik man gjerne gjør når man ikke kan språket.

Antakelig er det også hensiktsmessig for Spania å tilby sine flyktninger spanskkurs.

På samme måte som det er hensiktsmessig at de får tak over hodet og penger til mat slik at vi ikke overfylles av uteliggere og tiggere osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner mye folk som er ikke flyktninger og ville ikke få hjelp fra NAV eller regjering fordi de er fra EU. Mest bodde for 2-3 måneder før de flyttet tilbake hjem. Mest prøvde å få et nytt liv som alle andre. I Spania vi har et program som heter "21 dager" (21 días på spansk) og der forteller en journalist hvordan er det vanskelig å bo uten dokumenter her i Norge. Mye folk brukte dette programmet til å flytte derfra.

Lenke til kommentar

Jeg kunne bare få hjelp med bostøtte fordi jeg jobber som ekstra, men hvorfor det? Vil gjerne lære språket og studere på universitet, men NAV sa at jeg må "gjøre det alt alene" :c

Du har jo også en jobb så det er ikke noe å klage over her. Du er på god vei til å bli en selvstendig borger som ikke lenger trenger hjelp fra staten.

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Folk som er sjuke kan få dagpenger, bostøtte og annen hjelp fra NAV som student.

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Folk som er sjuke kan få dagpenger, bostøtte og annen hjelp fra NAV som student.

Det som du skriv, stemmer heller ikkje. Korrekte opplysningar er gjevne før i tråden. Det er ikkje straffbart å lese tråden og kanskje undersøkje litt før ein skriv innlegg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...