Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL Deling med 1 nettverkskort

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg lurer på en ting:

En kompis av meg kommer og linker, skal jo gjerne dele ADSL'en med ham. dessverre har jeg kun 1 nettverkskort. Slik har jeg satt det opp nå:

ADSL modem -> Hub -> Min PC.

Jeg har avinstallert det telenor pisset og isntallert RASPPPoE i stedet.

Dette har funka fint i én måned, så det skulle være no problemo. Sikkert flere som har gjort det samme. Jeg bruker forresten WinME.

Skulle det da gå an å installere og sette opp vanlig ICS i winme, og angi at jeg bruker dialup til "ti3409543534" eller hva ****, og at jeg skal dele gjennom nettverkskortet?

Sette statiske IP'er og sette inn min IP som en gateway på hans pc?? Skulle det gå??

Svar schell, schnell!!

______

b-fisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du dele teleonr ADSL må du har en eller annen form for router. ADSL modemet har ikke inne bygget router så det kan by på problemer å del direkte gjennom en HUB eller switch.

En løsning er 1 PC som kjører Linux, Win98se,Win2000 eller WinXP. Denne maskinen må ha to nettverkskort. Det ene kobles til ADSL modemet og det andre til HUBen. Denne maskinen fungerer da som en gateway.

På nettverkskortet mot HUBen aktiveres DHCP. Denne maskinen må alltid være på om andre skal kunne bruke oppkoblingen.

Ta et søk i forumet på ADSL+Telenor eller noe så får du mye informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har en maskin med et nic, winxp og raspppoe opp mot nokia adsl modemhuben. Kjører også ICS.

På den andre maskinen (som også er koblet på huben) fant winxp conection under innstalasjonen.

Før hadde jeg win98 på den andre maskinen og satte da bare opp den første som gateway.

Så du må ikke ha to nic i maskinen!

Hilsen Ac-Cobra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...