nor50 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Jeg har en 15 år gammel bil (MPV) med mindre godt lys. Jeg ønsker å få merkbart bedre lys uten å legge tusenvis av kroner i det. Noen forslag? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Hvis lykteglassene (hvis plastikk) er slitne kan de ofte slipes ned, se f. eks. Denne artikkelen: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/litt-jobb-kan-gi-deg-mye-bedre-billys/a/23338491/ Sørge for at pærene får nok strøm. Ladespenningen fra dynamo er viktig samt at føringsveien (kablene) fra batteri til pære kan være lang, noe som kan gi lavere spenning. Se f. eks. denne artikkelen: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen/a/10032358/ Lyspærene i seg selv er også viktige. Se f. eks. denne artikkelen: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/her-er-de-beste-lyspaerene-til-bilen/a/10129184/ - Leser du artiklene vil du se at det er tilhørende momenter til hver fremgangsmåte som også er viktige eller legger begrensninger på hva som er mulig. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Det er fukt inni glassene som er det største problemet, men jeg vil ha mer lys enn det og. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Ekstralys fra Biltema. Du kan vel lovlig montere 2 ekstralykter om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Jeg har en 15 år gammel bil (MPV) med mindre godt lys. Jeg ønsker å få merkbart bedre lys uten å legge tusenvis av kroner i det. Noen forslag? Er du på budsjett så start med det enkleste og se om det hjelper: http://www.autoglym.com/products/products/headlight-restoration-complete-kit Og bytt til Philips Xtreme vision eller Osram Nightbreaker (jeg har god erfaring med begge, men ikke forvent mirakler heller) eller tilsvarende pærer: http://www.powerbulbs.com/blog/2013/11/osram-night-breaker-unlimited-vs-philips-xtreme-vision Er lykta fortsatt matt så få slipt det ned som nevnt over her. Siste alternativ er å ettermontere noen 1000m som finnes i et utall varianter, men da koster det fort fra noen tusenlapper og oppover. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Har prøvd disse Nightbreaker og lignende. Varer jo bare kort tid. Og gir lite ekstra lys. Og siden det er litt mye arbeid å bytte lyspære på den ene siden, er ikke dette noe alternativ. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Hei, jeg byttet frontlyktene på min gamle A3 for å få akseptabelt med lys. Jeg har 1V spenningsfall frem til lys og lysmengden økte merkbart med full spenning (tyvkoblet rett på batteri) Bilen vil varsle om gåen pære dersom jeg legger opp nye ledninger med relé. Jeg har ok lys nå og dessuten går pærene fortere med full spenning. To ekstra fjernlys er klart en enkel og billig oppgradering. Pass på at samlet lysmengde ikke overstiger tallet 100. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 jeg hadde satt xenon lys i fjernlysa, du kjører uansett ikke med dem når du møter på folk så blending er ikke så mye å tenke på. Sjekk på ebay mange billige kits. Hadde det på en passat 3b og det var sykt forskjell. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 jeg hadde satt xenon lys i fjernlysa, du kjører uansett ikke med dem når du møter på folk så blending er ikke så mye å tenke på. Sjekk på ebay mange billige kits. Hadde det på en passat 3b og det var sykt forskjell. Ebay-kit er søppel. Skal man kjøpe Xenon, er det bare en plass å handle: theretrofitsource.com Det koster noen hundre dollar, men forskjellen er som natt og dag. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Det finnes masse bra AC Xenon kits ( i alle fall ballaster om du kjøper pære og ballast hver for seg) på ebay til en grei penge også nå, er litt fra gamle dager det at alt er søppel av xenon kit på slike sider heldigvis. Er verre vist du leter etter kvalitet LED pærer til bil. Husk også at du mister muligheten for å blinke på folk vist du monterer xenon i fjernlysa. For noen et problem, for andre ikke. Endret 2. september 2015 av Bendorama Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Om det ikke er Xenonlys på bilen så er et gammelt triks å koble strøm til pærene direkte fra en plusskilde og sette dette opp med rele med styrestrøm fra lyskretsen.Lyset blir merkbart sterkere på de fleste bilene man gjør det på.Er bare å bruke en ferdigsats til ekstralys fra Biltema for dette. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Jeg gjør det enkelt og lovlig. Jeg har ikke behov for veldig bra lys. Jeg monterer Night breaker om høsten når dagene begynner å bli mørke. Det gir noe bedre lys enn vanlige pærer, og er helt lovlig. Om sommeren trenger jeg ikke så bra lys, så jeg bruker alminnelige pærer. Endret 2. september 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Jeg gjør det enkelt og lovlig. Jeg har ikke behov for veldig bra lys. Jeg monterer Night breaker om høsten når dagene begynner å bli mørke. Det gir noe bedre lys enn vanlige pærer, og er helt lovlig. Om sommeren trenger jeg ikke så bra lys, så jeg bruker alminnelige pærer. Som OP sa: Har prøvd disse Nightbreaker og lignende. Varer jo bare kort tid. Og gir lite ekstra lys. Og siden det er litt mye arbeid å bytte lyspære på den ene siden, er ikke dette noe alternativ. Men godt du henviser til hva som er lovlig da Hvilke pærer har du i bilen da trådstarter? H4 vil jo utelukke xenon da fjern og nær er samme pære. Som sakt det å miste "blinke" funksjon med fjernlyset er også litt dumt, så å prøve seg frem med Doofen sitt tips eller montere ekstralys er sikkert beste løsning. Endret 2. september 2015 av Bendorama Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Trodde det var de gamle Nightbreakerne som røyk fort. Mine er på tredje året nå. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Bilen har doble lykter, der de ytterste lyser på nærlys hele tiden, og de innerste slår seg på når jeg setter på fjernlyset. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Montere en ledbar kan jo være et alternativ. Finnes i mange prisklasser. Det ser litt mer diskret ut enn runde ekstralys og. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Montere en ledbar kan jo være et alternativ. Finnes i mange prisklasser. Det ser litt mer diskret ut enn runde ekstralys og. Har kikket på noen av de ja, men får liksom aldri noe klart svar på om det gir merkbart bedre lys. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Noen av led barene er helt syke, så du kan få skikkelig bra trøkk der,men de koster skjorta og litt til. Har ikke anelse på navn eller modell, bare sett dem på en vaktbil en gang, den lys skinne på taket der var skikkelig imponerende. Det var dog veldig bredt lys, usikker på hvor lang lys søyle man får fremover. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Jeg kan bruke rundt 3000 kr på nye lys ca om det hjelper for noen å komme med tips. Vet jo ikke hva slags lys hovedlyset er, men ser jo bra ut... Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Noen av led barene er helt syke, så du kan få skikkelig bra trøkk der,men de koster skjorta og litt til. Har ikke anelse på navn eller modell, bare sett dem på en vaktbil en gang, den lys skinne på taket der var skikkelig imponerende. Det var dog veldig bredt lys, usikker på hvor lang lys søyle man får fremover. Man får flere av lyktene i forskjellige varianter. En som lyser smalt, langt, fremover. En som sprer mer, og en som sprer mye, mest egnet som arbeidslys/ryggelys. http://www.ekstralys.no/products/6sr2series-rigid-led Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå