Gå til innhold

Første Hjemme-mekkede PC - Trenger hjelp med deler!

Anbefalte innlegg

Lagde en handleliste på prisguide, og ville satt stor pris på om noen kunne sett over de ulike delene og evt. komme med forslag til endringer. Litt kjipt å bestille deler for å så oppdage at delene ikke passer sammen, eller at kombinasjonen av delene er dårlig.

https://prisguiden.no/liste/155723

Takker på forhånd!

Endret av KristofferHemmelig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt til en litt større SSD. 120 GB er veldig lite i dag.

Og ang skjermkort ... R9 390 yter bra det, og ut av boksen yter det bedre enn 970 i flere titler faktisk.

Men GTX 970 klokker mye bedre, og overklokking hjelper en del mhp ytelse. 

Jeg ville tatt GTX 970.

Ellers syntes jeg det ser greit ut. 1440p og gsync er selvsagt bedre, som nevnt ovenfor her, men det vil sette deg tilbake 6-7 tusen mer enn bygget du har satt opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Per dags dato sliter faktisk Nvidia med Windows 10 driverne og ytelse i dx12 , Amd har langt mindre problemer der og har trådstarter plan om å kjøre på med Win 10 fra dag en  uten mye stress er faktisk 390 ikke så dårlig valg...

Overklokking er selvsagt noe som vil gi Nvidia en god fordel men det har også sine ulemper , lavere levetid avhengig av overklokken og temperatur på kjerne og strømkretsene på kortet , mer støy osv , sånn sett om han ikke overklokker vil plutselig 390 begynne å se langt bedre ut igjen. 

Av de komponentene som TS har , hadde jeg personlig byttet ut kabinettet med noe som gir bedre kjøling , både 970 og 390 er kort som liker å få det godt ventilert for å holde stabile temperaturer så der kan han vurdere noe bedre.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom KristofferHemmelig har valgt seg en 1080p FPS skjerm og FPS tastatur har jeg gjort meg en liten antakelse om at han kanskje planlegger å spille FPS mest? :p Jeg synes vel da 970 virker som et fornuftig valg.

Men jeg synes også at overklokking er noe man bør spørre trådstarter om er aktuelt før man benytter det som et argument for valg. Skal man begynne å argumentere for overklokking så synes jeg like så godt man kan anbefale 390 over 970 da det er god sjanse for å få flashet 390 til 390X. Og om det ikke går så er det mange i "owners club" som får 1100-1200MHz ut av 390. Hva blir det beste kjøpet da? ;)

Som jeg har sagt i andre tråder; så mener jeg at det er FreeSync skjermer som er beste argument for å gå for et AMD skjermkort. Desverre for TS (muligens) så finnes de ikke i FPS "versjon" med 1080p 144Hz. Men hvis han spiller mer rollespill som Witcher 3 og Shadow of Mordor, eller AMD "titler" som FarCry4. Så er det jo ikke noe bedre valg i prisklassen en skjermkortet han allerede har valgt, og denne skjermen.

Om det er penger det står på, så er det bare å droppe tastaturet og harddisken i første omgang. Kjøpe det senere. Men som Kyrre sa: 120GB SSD er fryktelig smått. Så det er det best å oppgradere til minst 240GB først som sist..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville lagt i 300 kr ekstra og gått for ett bedre kabinett. Jeg bestemte meg nylig for å skifte ut kabinett og da falt valget på Fractal Define R5. Veldig stille kabinett, og svært enkelt å bygge i. Det er nesten ikke hørtbart med viftekontrollern på det midterste hakket. det er også svært godt egnet for vannkjøling, og det er svært mange plasser for montering av radiator og vifter. Jeg har selv fjernet begge harddiskburene og har festet hdd'en min oppe i 5.25" Bay'en med en adapter. Det er også montering av SSD (to slots) bak hovedkortet slik at du får enda mer plass til andre ting du måtte ønske å montere. 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2898282

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg spart en måned eller to til og gått for en skjerm som har 1440p med freesync/g-sync og et fury x/980ti. 

Men utover det er det svært likt bygget jeg, med svært begrenset kunnskap, brygger på.

Takk for svar!

En fury x / 980ti er definitivt fristende, men ettersom budsjett er litt i det strammeste laget går jeg nok for en billigere GPU for å så oppgradere om et års tid.

Det samme gjelder vel egentlig for skjerm også, men ettersom jeg mest sannsynlig utsetter kjøpet av en high-end gpu blir vel en 1440p skjerm mindre nødvendig

Lenke til kommentar

Det samme gjelder vel egentlig for skjerm også, men ettersom jeg mest sannsynlig utsetter kjøpet av en high-end gpu blir vel en 1440p skjerm mindre nødvendig

Det er ikke bare unødvendig - det er også ikke spesielt smart fordi ett GTX 970 vil ikke gi deg så mye glede av 1440p.

For 1080p er GTX 970 topp

For 1440p snakker vi størrelsesorden GTX 970 SLI eller GTX 980 TI (single)

(eller tilsvarende ytelse hvis du går AMD)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt til en litt større SSD. 120 GB er veldig lite i dag.

Og ang skjermkort ... R9 390 yter bra det, og ut av boksen yter det bedre enn 970 i flere titler faktisk.

Men GTX 970 klokker mye bedre, og overklokking hjelper en del mhp ytelse. 

Jeg ville tatt GTX 970.

Ellers syntes jeg det ser greit ut. 1440p og gsync er selvsagt bedre, som nevnt ovenfor her, men det vil sette deg tilbake 6-7 tusen mer enn bygget du har satt opp.

Takk for svar!

SSD'en var egentlig ment bare til OS, for å så lagre alt annet på HDD.

970 vs 390 debatten er jo alltid tilstede og jeg kommer nok ikke til å bestemme meg helt før varen er bestilt. Veier definitivt 970 høyere nå.

Lenke til kommentar

Per dags dato sliter faktisk Nvidia med Windows 10 driverne og ytelse i dx12 , Amd har langt mindre problemer der og har trådstarter plan om å kjøre på med Win 10 fra dag en  uten mye stress er faktisk 390 ikke så dårlig valg...

Overklokking er selvsagt noe som vil gi Nvidia en god fordel men det har også sine ulemper , lavere levetid avhengig av overklokken og temperatur på kjerne og strømkretsene på kortet , mer støy osv , sånn sett om han ikke overklokker vil plutselig 390 begynne å se langt bedre ut igjen. 

Av de komponentene som TS har , hadde jeg personlig byttet ut kabinettet med noe som gir bedre kjøling , både 970 og 390 er kort som liker å få det godt ventilert for å holde stabile temperaturer så der kan han vurdere noe bedre.

Takker for svar!

970 vs 390 debatten kommer jo alltid til å være der, og jeg får nok ikke bestemt meg før på kjøpsdato. Overklokking har jeg ikke drevet stort med tidligere.

Lenke til kommentar

Moderat/enkel overklokking (ingen modifsert BIOS/unlock av Core Voltage til GPU) av GTX 9xx er enkelt

Last ned MSI Afterburner.

29200lx.jpg

Du kan gjerne bare sette Power Limit til maks. Uten modifisert BIOS er ikke dette farlig.

Begynn å øke på Core Clock, f.eks sett den til +50

Kjør så en benchmark, f.eks Valley

Hvis alt er stabilt og du har ingen artifact (og det vil det ikke være på +50) så øker du til +60 og kjører ny benchmark. Fortsett slik, øk 10 av gangen f.eks. Når det kræsjer eller du får artifact så klokker du ned litt. Du kan gjøre det samme med Memory Clock, men dette utgjør ikke like mye. Core Clock er viktigere.

Tipper du lander på +150 - 200 på Core Clock og +400 - 500 på Memory Clock.

Hvis du vil ta det videre etter dette så kan du begynne med egen BIOS og øke Core Voltage også. Da kan du øke Core Clock enda mer. Har man høy Core Voltage kan levetiden til skjermkorten begynne å bli redusert.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du skal heller kanskje kjøpe et enda billigere skjermkort og heller satse kraftigere på selve skjermen?

Skjerm er jo ofte en komponent som vi har opp til 4-5 år og som er viktig for det meste , legger du også inn penger i en god Freesync skjerm så vil du jo støtte eventuelt et Fury eller neste generasjons skjermkort til Amd som kommer neste år , hvis ikke er dette penger spart som du kan bruke på et bra Nvidia skjermkort når du får litt bedre råd.

Så jeg hadde heller økt budsjettet på skjermen og spart penger på skjermkort frem til neste år. 

Hvis du greier deg fint med medium til høye innstillinger på dagens spill og har ikke noe imot å ha en fps på rundt 30 er dette ting som du kan tenke på.

Overklokking av 970 som Kyrre S viser deg er ikke komplisert (ei er det på Amd) , viktig å huske at det varierer fra kort til kort hvor mye du kan få ut av det og er man fingernem kan man ofte skvise enda mer ut hvis man re-monterer kjøleløsningen som det ofte slurves med. Ikke alle kort er egnet for overklokking og både Amd og Nvidia har Vrm's som har tatt kvelden hos noen fabrikanter etter 2 år , men som regel er det sjeldent at dette skjer og er avhengig av overklokken din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme, om jeg planla å bare skulle ha skjerm og skjermkort i et års tid. Så hadde det blitt bruktmarkedet. Nvidia skjermkort holder seg generelt bedre i pris ser det ut som, så igjen er det AMD som gir de beste alternativene sett i forhold til pris. HD7970/280X klokker vel også ofte til 1200MHz? Mange som har minet bitcoins med disse, så kvittering fra utsalgssted er et must. Men de går altså gjerne for helt nede i 1000 - 1200 kroner på bruktmarkedet.

Hva er det du skal spille Kristoffer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme, om jeg planla å bare skulle ha skjerm og skjermkort i et års tid. Så hadde det blitt bruktmarkedet. Nvidia skjermkort holder seg generelt bedre i pris ser det ut som, så igjen er det AMD som gir de beste alternativene sett i forhold til pris. HD7970/280X klokker vel også ofte til 1200MHz? Mange som har minet bitcoins med disse, så kvittering fra utsalgssted er et must. Men de går altså gjerne for helt nede i 1000 - 1200 kroner på bruktmarkedet.

Hva er det du skal spille Kristoffer?

PC'en kommer til å brukes til å game det meste, alt fra nyere AAA Titler som Witcher 3, MGS V TPP og GTAV til LoL og CSGO. Skulle ideelt sett kjørt alle disse på de høyere grafikk nivåene.

Takk til alle for svar! Sånn som det ser ut nå, blir det nok en freesync skjerm, noe liknende denne som foreslått ovenpå http://www.prisjakt.no/product.php?p=3006886

Kabinett er jeg derimot usikker på om trenger en oppgradering. PC'en kommer nok til å stå der den står for det meste, og er ikke noe jeg skal vise fram.

SSD er jeg fortsatt usikker på... Selv om 120 GB er litt i minste laget, øker prisen så kraftig med større lagringsplass, og en HDD føles derfor mer naturlig. Som sagt, fortsatt usikker, så all tilbakemelding er veldig velkomment!

R9 390 og 970 valget kommer jeg til å være usikker på så lenge jeg vurderer deler, og det høres ut som forskjellene er mindre store. Det ender nok med å kjøpe den som koster minst på kjøps dato.

Kommer til å oppdatere Prisguide handlelisten fortløpende, så hvis det er noen andre som leser dette som er interessert i å bygge en PC kan dere evt. følge den. 

Som sagt er all tilbakemelding veldig satt pris på.

Lenke til kommentar

Komplett har blant annet 240GB SSD som ukens tilbud.

Velger du FreeSync skjerm så er halve poenget med en slik at man benytter dens iboende egenskap som Adaptive Refresh Rate. Dette gir bedre flyt og mindre input-lag. Men på FreeSync skjermer fungerer dette bare med et AMD skjermkort. Akkurat som G-Sync fungerer kun med Nvidia skjermkort. Velger du FreeSync skjerm så er det altså litt meningsløst å kjøpe Nvidia skjermkort.

Vil du ha ARR med Nvidia skjermkort og samme oppløsning som på den nevnte FreeSync skjermen så er det 2 å velge mellom, den ene har nesten samme panel, og koster ~7000Kr, den andre har IPS type panel, og koster 7500Kr.

FreeSync har 4 skjermer som varierer fra 4300Kr til 6200Kr, der en har IPS type panel (AHVA) og koster 5400Kr.

Du kan altså spare helt opp til 2700Kr eller minst 1300Kr på å gå for en FreeSync skjerm i stedet for G-Sync.

Om man ikke skal ta helt av, så er R9 390 en veldig fin lekekamerat til den førstnevnte skjermen. Jeg vil anbefale MSI versjonen, da den også har aktiv kjøling på spenningsregulatorene. Det gir den bedre mulighet til å kjøre på maks hastighet hele tiden, og også bedre mulighet for overklokking om det blir aktuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett har blant annet 240GB SSD som ukens tilbud.

Velger du FreeSync skjerm så er halve poenget med en slik at man benytter dens iboende egenskap som Adaptive Refresh Rate. Dette gir bedre flyt og mindre input-lag. Men på FreeSync skjermer fungerer dette bare med et AMD skjermkort. Akkurat som G-Sync fungerer kun med Nvidia skjermkort. Velger du FreeSync skjerm så er det altså litt meningsløst å kjøpe Nvidia skjermkort.

Vil du ha ARR med Nvidia skjermkort og samme oppløsning som på den nevnte FreeSync skjermen så er det 2 å velge mellom, den ene har nesten samme panel, og koster ~7000Kr, den andre har IPS type panel, og koster 7500Kr.

FreeSync har 4 skjermer som varierer fra 4300Kr til 6200Kr, der en har IPS type panel (AHVA) og koster 5400Kr.

Du kan altså spare helt opp til 2700Kr eller minst 1300Kr på å gå for en FreeSync skjerm i stedet for G-Sync.

Om man ikke skal ta helt av, så er R9 390 en veldig fin lekekamerat til den førstnevnte skjermen. Jeg vil anbefale MSI versjonen, da den også har aktiv kjøling på spenningsregulatorene. Det gir den bedre mulighet til å kjøre på maks hastighet hele tiden, og også bedre mulighet for overklokking om det blir aktuelt.

Har nå endret på handlelisten etter dine forslag. Byttet ut den standard r9 390-versjonen med MSI sin, og byttet til freesync monitoren som best passet mine krav. R9 390 virker som et bedre og bedre valg for meg, ettersom prisen synker betraktelig med tanke på at prisforskjellene mellom G / Free -sync monitorene er store. 

Frister å bestille SSD'en nå, takker for tips!

Lenke til kommentar

Ang. kabinett, kommer det til å duge? Eller er det lurt å slenge på et par hundrelapper? Tenker mer på ytelse / egenskaper enn utseende. Viktig at det er bra "luftflyt" (?) også. Tror dere ekstra vifter blir nødvendig i tillegg?

Hva med "Thermal Paste"? Er dette nødvendig, eller er det som følger med CPU'en nok?

Endret av KristofferHemmelig
Lenke til kommentar

R9 390 bruker en del mer strøm enn GTX970, så med et slikt skjermkort er luftflyt ekstra viktig. Alle skjermkort i dag kjører kun på sin maks hastighet om forholdene er tilrettelagt for det. Kabinettet du har valgt virker på meg som et rimelig og godt kabinett. Men det er vanskelig å si hvor bra du kan få det i forhold til støy og temperatur.

De fleste steder tester bare kabinettene med de medfølgende viftene. Så om du bytter eller legger til vifter vil både ytelse og støynivå endres. Kabinettet du har valgt er sånn sett bra, fordi du kan montere vifter i døren som kan blåse direkte på skjermkortet og hovedkortet, til en viss grad CPU om du hadde brukt medfølgende prosessorvifte. Slik det er nå er det mulig en vifte i døren vil krasje med 212 EVO.

Men nå var det vel den siste tingen jeg ville ta opp med deg. Om du ikke har bygd minst en maskin før. Så vil jeg ikke anbefale 212 EVO. Den yter riktignok veldig bra i forhold til prisen. Men jeg synes den er noe forferdelig dritt å få montert. Jeg mener man helst skal ha litt erfaring med PC bygging for å kunne føle seg trygg på at man har fått den godt og trygt montert.

Alle gode luftkjølere i dag har ganske store kjøleribber. Det gjør det vanskelig å komme til. De forskjellige merkene har forskjellige festemekanismer, så hvor enkle de er å montere vil variere fra merke og modell. Jeg har ikke mye erfaring med nyere kjølere, så her må du nesten stole på andres vurdering.

Personlig ville jeg vurdert en AIO vannkjøler. Kabinettet er jo veldig greit klargjort for det. De trenger ikke koste en formue, og er veldig greie å montere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...