Gå til innhold

Anbefale ultraportabel?

Macint0sh

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter anbefalinger av ultraportable maskiner. Generelle specs er ikke fryktelig interessante, maskinen skal bare brukes til tekstbehandling/mail/websurfing. Ønsker en maskin som er så liten som mulig og også veier så lite som mulig. Igjen, kraft er ikke så interessant, men pris spiller en rolle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, du kom meg i forkjøpet :)

Bedre ultraportabel enn dette før du neppe for pengene. Anbefaler at du velger en raskere disk (5400 eller 7200RPM), minst 512MB minne (1GB hvis du har råd) og tar med Integrert Wireless-LAN opsjonen.

Ja 1gb ram er jo absolutt nødvending når han skal surfe eller skrive i word. Pen maskin, men zepto har jeg ingen erfaringer med selv.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at en maskin på 2,5 kg er ultraportabel. Det bør under 2 kg, og da blir det dessverre ganske mye dyrere.

IBM har en meget bra maskin i X30 og X31. Dell har sine D400 og X300. Fujitsu Siemens S6120 er en annen fin maskin. Og Toshiba har sin Portege serie.

Den rimeligste og blant de minste er Dell sin X300. Denne koster fra 14 800 kr, men det er da svært lite ram (noe som bør kjøpes fra en annen butikk som f.eks. komplett, psdata eller andre). En ting som kan være praktisk er integrert bluetooth, og da dette koster under 300 ville ihvertfall jeg kjøpt med det.

Og til den prisen er 3 års på stedet garanti inkludert i prisen, men ikke "tilfeldig skade forsikring".

X31 fra IBM er mer solid bygd, men koster fra 17 200 kr.

Fujitsu siemens maskinen koster fra 18 000, og Toshiba fra ca 20 000.

Vi har tidligere testet Dell Latitude X300

Dell Latitude D400

Fujitsu Siemens Lifebook S6120

og IBM Thinkpad X30

Lenke til kommentar

Enig, du kom meg i forkjøpet :)

Bedre ultraportabel enn dette før du neppe for pengene. Anbefaler at du velger en raskere disk (5400 eller 7200RPM), minst 512MB minne (1GB hvis du har råd) og tar med Integrert Wireless-LAN opsjonen.

Dette er ikke en ultraportabel, da.

2,5 kilo burde være vekten av 2 ultraportable.

Lenke til kommentar

Skal være enig i at 2,5kg er drøyt. Kanskje til og med for mye til å kvalifisere som ultraportabel, men når lommeboken tåler mindre enn ryggen må det kanskje bli valget. Som sagt, rundt 10k er ønskelig, men opp til 15k kan gå greit. Skal en ha skikkelig maskiner som er ultraportable kan vi nærme oss 25k. Da blir også ytelsen fort totalt overkill. Det beste hadde naturligvis vært en maskin som ikke var særlig kraftig, men som veide 1,5kg og ikke kostet mer enn 10k. Men disse finnes ikke ser det ut som.

Lenke til kommentar

Selv om du sier du vil ha PC denne gangen, så er vel en 12" iBook (10.000) eller en 12" Powerbook (15.000) det nærmeste du kommer. Du får ikke mindre PC'er til samme pris. Folk har jo foreslått maskiner med 14" skjerm her. Det er ikke mye ultraportabelt. Nå kommer jo også iBook med G4. Men vil du absolutt ha PC, så... :)

Lars Erik

Lenke til kommentar
Har som kjent en 12" ibook, så hele poenget er at det skal være en PC :)

Hva kreves for å koble maskinen direkte til en prosjektor for diverse presentasjoner? Det er et must, og da kan også prisen bli noe høyere...

Skjermutgang - noe alle bærbare har tror jeg? Mulig at de mest ekstreme Toshiba Portégé ikke har det, de som er skrapet ned på 1,1 kg og 15-20 mm... Men de koster en hel del mer :)

Du trenger i hvert fall ikke tenke på at maskinen ikke kan kobles på projektor, det kan ca 99,9% av maskinene på markedet i det store og hele.

Det er forøvrig ikke noe problem for mindre penger enn 10k å få iBook'en din koblet til en projektor hvis det er hovedpoenget. Som skrivemaskin funker den vel også fint?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...