Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Typen anlegger skjegg - og jeg hater det

Anbefalte innlegg

Hvis typen din tatoverer et digert kjønnsorgan i trynet så stiller saken seg annerledes. Hvis du ikke har noen bedre analogier enn det, er det ikke like greit å droppe analogien?

Skjegg er skjegg, ikke et tatovert kjønnsorgan eller pålimte kjønnshår.

Nå skal jeg prøve å være litt seriøs her. Det meste jeg har skrevet var vært overdrevet, satt på spissen og ment med et glimt i øyet.

Når det er sagt, så er jeg rett og slett ikke spesielt happy for helskjegg fordi:

1. Jeg synes det er lettere uhygienisk. Det fester seg lett mat og andre ting i det. Det er lettere å holde et glattbarbert ansikt rent. Han bruker ikke sjampo i skjegget.

2. Jeg synes det er ubehagelig at det stikker.

3. Jeg synes det ser ustelt ut i vekstfasen hvis man ikke er flink nok til å stusse det.

4. Jeg synes ikke det er tiltrekkende.

5. Jeg savner å se ansiktet hans.

Nå er det jo de færreste som går til det skrittet og tatoverer seg i ansiktet, det var satt på spissen.. men et litt mer sammenlignbart eksempel blir jenter og sminke. Mange menn liker ikke at jenter sparkler seg med tykke lag med sminke. Det kan også være ekkelt for en kjæreste. Er det ikke lov til å synes det?

Nå kunne det aldri falt meg inn å dumpe typen min pga skjegget, men det forandrer ikke faktumet at jeg ikke liker det, og grenser til å plage meg. Er det så ufattelig? I såfall får folk bare synes at jeg er overfladisk, men da forbeholder jeg meg retten til å tenke at dere er hyklersk. Det er ingen som ikke bryr seg om hvordan kjæresten ser ut.

Nå vet jeg at dette er en greie han kommer til å bli ferdig med. Hadde bare håpet at det var før heller en senere.

Anonymous poster hash: 86b4b...ea0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at det plager deg, men synes likevel du trekker problemet litt vel langt. Det er jo ikke verdens undergang.

Nå har jeg selv skjegg (noe som støttes av kona) så jeg ser det nok fra en annen side. Jeg vil anbefale sjampo daglig, eventuelt annenhver dag om man har tørr hud. Videre er det lurt å kantklippe for å få det til å se stelt og definert ut. Stikkingen avtar når skjegget vokser fra 5 til 15 mm.

Punkt 4 og 5 har jeg ikke noe råd for, annet enn at det kanskje går seg litt til etter hvert. Det er jo en vane som skal vendes.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor moraliseringen kommer fra her i tråden? De aller fleste er jo interesserte i å gjøre seg attraktive for sin partner (får jeg da i hvert fall inderlig håpe). Og siden hva som er attraktivt i høyeste grad er subjektivt, vil jo det da avhenge sterkt av hva partneren liker og ikke liker.

Og hvis man ikke bryr seg om hva partneren syns om ens utseende, eller ikke gidder å legge litt innsats i å gjøre seg attraktiv - hvorfor er man da sammen med vedkommende? For all del, utseendet er ikke alt, men å hevde at det er fullstendig irrelevant er skivebom.

Det er helt greit å ha andre preferanser. Mange kvinner og menn synes ikke skjegg er like fint som et glattbarbert ansikt. Men når man uttrykker avsky på det nivået trådstarter har gjort, synes det er like ille som å tatovere en pikk i trynet, bruker trusler og stiller ultimatum, er det en urimelig reaksjon.

Det høres ut som kjæresten har bestemt seg for å gro skjegg, så for trådstarter er det nok mest hensiktsmessig å møtes et sted imellom og få noen små seiere med tanke på vedlikehold og hygiene.

Lenke til kommentar

Det er helt greit å ha andre preferanser. Mange kvinner og menn synes ikke skjegg er like fint som et glattbarbert ansikt. Men når man uttrykker avsky på det nivået trådstarter har gjort, synes det er like ille som å tatovere en pikk i trynet, bruker trusler og stiller ultimatum, er det en urimelig reaksjon.

Det er jeg ikke uenig i. Samtidig synes jeg at dersom hun har reagert så kraftig ovenfor typen sin som hun har gjort her inne, og typen bare driter i det, så kan man stille seg spørsmålet hva disse to gjør sammen.

Nå har hun riktignok sagt at hun her i tråden har spissformulert seg og overdrevet litt, så realiteten kan nok være noget mer avbalansert. Men uansett så handler det jo om at de enten må finne et kompromiss eller så må de hver for seg vurdere hvorvidt de ønsker å fortsette forholdet.

Lenke til kommentar

kan være at det er fase i han sitt liv.
ja akkurat som dere jenter har deres pynte ting og dekorerer annerledes hver 14. dag,
så har vi menn kun 1 naturlig pynte gjenstand på vår kropp: skjegget!
skjegget er noe magisk for en mann, fordi skjegget gjør dem til menn.
(skjegget,muskler og penisen, he he).

jeg har perioder hvor jeg lar skjegget gro ut,
men da fordi jeg føler meg i et slikt humør,
og ingen dame kunne tvinge meg til å bli tøffel helt på kommando!
jeg hadde blitt litt sint og tenkt:
"ser hun ikke annet enn skjegget mitt...
den dama prøver å kontrollere meg til å bli slik hun vil jeg skal være,-for enhver pris,
og jeg får ikke tillatelse til å være et individ!".

det dummeste du kan gjøre er å gi trusler,
fordi det blir det samme som å si til en tenåring "ikke ha sex med hun dama",
dog tenåringen liker ikke autoriteter ergo har sex med dama i ren trass!
ikke fordi han ville men fordi noen sin trusler tvang han til det.
det du gjør med å gi trusler er å forsterke han sitt ønske om å ha skjegg,-fordi da beholder han sin frihet til å velge.

i verste fall må du inngå kompromiss,
eller ganske enkelt leve med at skjegg er skjegg.
(den skjegg artiklen viset seg å være noe ukorrekt btw).

vis du har sett episoden av South park der randy bæsjer en svær bæsj,
og vanner den for å bevare den som en diplom,
og hans kone Sharon forstår ikke dette,
og sier at det er tullete og barnslig.
den episoden er ganske god eksempel på at menn og kvinner har ulike syn på hva man er stolt av som kjønn,
og såklart vil ikke en kvinne forstå mannen sitt forhold til skjegg,(med mindre du er en skjeg'dame på sirkus),
og mannen vil ikke forstå kvinnen sitt forhold til sminke og pleie.(med mindre man er blitt en av disse guttene som går med super trange bukser,går på sol studio,går med sine mokasin lignende sko som en trippende jente og bryr seg altfor mye om hårsveisen sin).

alt handler om en selvfølelse hvor man føler seg som identiteten "mann" og "kvinne" man kan være stolt av å være.
og med det samme du tar vekk den stoltheten så føler personen seg berøvet sin individuelle frihet.

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

Hva med å RESPEKTERE mannen din litt? Hvorfor i alle dager skal du diktere hvordan han skal se ut? Har du tenkt over dette før du klaget? Hva om dette er noe han føler er med på å framheve den identiteten han selv føler han har? Jeg oppfatter deg i alle fall som respektløs.
Selv har jeg ikke vært glattbarbert på 20 år. Som oftest har jeg en veltrimmet 3-5 dager, men det siste året har jeg latt hakeskjegget bli lengre. De fleste jeg har vært involvert med har satt pris på at jeg ikke har vært glattbarbert, men i bunn og grunn så er det min kropp og mitt ansikt, så jeg lar meg i svært liten grad påvirke av andre.

Lenke til kommentar

Hva med å RESPEKTERE mannen din litt? Hvorfor i alle dager skal du diktere hvordan han skal se ut? Har du tenkt over dette før du klaget? Hva om dette er noe han føler er med på å framheve den identiteten han selv føler han har? Jeg oppfatter deg i alle fall som respektløs.

Selv har jeg ikke vært glattbarbert på 20 år. Som oftest har jeg en veltrimmet 3-5 dager, men det siste året har jeg latt hakeskjegget bli lengre. De fleste jeg har vært involvert med har satt pris på at jeg ikke har vært glattbarbert, men i bunn og grunn så er det min kropp og mitt ansikt, så jeg lar meg i svært liten grad påvirke av andre.

Har litt å si hvordan man så ut da man ble sammen. Skjegg vs. ikke skjegg er en stor forskjell. Hvis skjegg er en del av identiteten hans så har han i såfall skiftet identitet etter at vi ble sammen. Kjæresten min hadde mest sannsynlig begynt å gråte om jeg klippet meg kort, så det kunne faktisk ikke falle meg inn å klippe meg kort når jeg vet at han elsker det lange håret mitt. Derfor mener jeg det bare er rett og rimelig at jeg kan ha samme meninger rundt skjegg. Nå snakker jeg ikke om 1-3 dagers skjegg, men langt helskjegg.

Klart man er herre over sin egen kropp, men det er lov å bry seg om hva kjæresten synes. Håper at de fleste ønsker å være attraktiv for sin kjære, og ikke lar seg selv forfalle selv om man er i et fast forhold.

Kan forresten informere om at han plutselig dukket opp helt glattbarbert. Kom som en overraskelse. En veldig gledelig en, og det tror jeg han var skjønt i etterkant ;)

Lenke til kommentar

Har litt å si hvordan man så ut da man ble sammen. Skjegg vs. ikke skjegg er en stor forskjell. Hvis skjegg er en del av identiteten hans så har han i såfall skiftet identitet etter at vi ble sammen. Kjæresten min hadde mest sannsynlig begynt å gråte om jeg klippet meg kort, så det kunne faktisk ikke falle meg inn å klippe meg kort når jeg vet at han elsker det lange håret mitt. Derfor mener jeg det bare er rett og rimelig at jeg kan ha samme meninger rundt skjegg. Nå snakker jeg ikke om 1-3 dagers skjegg, men langt helskjegg.

Klart man er herre over sin egen kropp, men det er lov å bry seg om hva kjæresten synes. Håper at de fleste ønsker å være attraktiv for sin kjære, og ikke lar seg selv forfalle selv om man er i et fast forhold.

Kan forresten informere om at han plutselig dukket opp helt glattbarbert. Kom som en overraskelse. En veldig gledelig en, og det tror jeg han var skjønt i etterkant ;)

Jeg mener selvsagt at du har all rett til å uttrykke din mening rundt saken, men at det også stopper der. Jaja, fint for deg at det løste seg. :)

Lenke til kommentar

Jævla hipstergreier.

Stiller meg egentlig bak denne selv om jeg har hatt skjegg i cirka 16 år. Det er viktig som amen i kirken at man pleier skjegget og holder det jevnt.

Har holdt ut en mnd eller to. Han nekter å stusse hele veksten fordi han er redd han skal gjøre noe feil med trimmeren og ta mer enn han ønsker.

Det der er standardgreie for folk som er nye med skjegg. de ser heller ut som uteliggere enn å ha et velpleid skjegg. Skjegg kan se kult ut hvis det holdes ved like men lar man det gro vilt og uhemmet ser man til slutt ut som en uteligger og det er neppe hensikten til typen din.

Det virker som du har kjørt veldig sort/hvit om at han ikke skal ha skjegg. Siden han tydleigvis ikke trimmer skjegget bør du kjøre han litt på at han ser ut som en uteligger/boms/whatever enn at han ikke skal ha det. Si du savner det pene ansiktet/whatever hans og det å klippe det jevnt får frem "former glory". Det er bare hår som vokser ut igjen.

Lenke til kommentar

Hoho, jeg vet ikke om jeg skal syns synd på kjærringa eller gubben. Men hadde kjærringa mi begynt å true meg isteden for å ta opp ting på en ordentlig måte hadde jeg automatisk blitt vrang og vokst det helvettes skjegget hva enn hun hadde sagt.

Men nå vet jeg ikke om han gubben din er like teit som meg da. Men igjen, jeg pleier ofte å ofre enkelte ting for kjærsten min, om hun ofrer litt for meg, og ofrer hun seg så blir det bare til at jeg ønsker å ofre meg mer. Så om det er vanlig at du blir vrang på at gubben din gjør ting feil eller galt, eller ikke får lov til å gjøre det han vil. Så kan det her kanskje være hans måte å rebelere mot deg på, for å vise at han også ønsker gjøre ting av og til på sin måte, og se deg ofre seg litt for han.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La nå fyren få lov å være mann og ha en mannlig identitet.

At alle skal drive å barbere seg hver dag er en uting i dagens samfunn. Skal alle se ut som en babyrumpe? Skjegg er herlig og flott! Gratulerer til alle menn som tør å være menn og ikke bukker under for samfunnets tåpelige press.

Han er vel fri til å gjøre som han vil i tillegg? Eller?

Liker du det ikke kan du jo true han med at du ikke vil være med han lenger, hvis det så sinnsykt viktig for din del at han ikke har skjegg.

Jeg trimmer jo gjerne mitt skjegg når kjerringa gnåler om at det er for langt. Det har jeg ikke noe imot. Man må gi noe og ta noen, men få lov å være seg selv.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Gro deg en full bush og si at du ikke shaver deg før han gjør det.

Da kan vel han også gjør det da (hvis han barberer sin nedre bush).

Jeg forstår at det plager deg, men synes likevel du trekker problemet litt vel langt. Det er jo ikke verdens undergang.

Nå har jeg selv skjegg (noe som støttes av kona) så jeg ser det nok fra en annen side. Jeg vil anbefale sjampo daglig, eventuelt annenhver dag om man har tørr hud. Videre er det lurt å kantklippe for å få det til å se stelt og definert ut. Stikkingen avtar når skjegget vokser fra 5 til 15 mm.

Punkt 4 og 5 har jeg ikke noe råd for, annet enn at det kanskje går seg litt til etter hvert. Det er jo en vane som skal vendes.

Shampo er viktig. Hårklipper er også viktig. Er iallefall det jeg bruker for å kontrollere skjegget.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...