Gå til innhold

Nettverkslagring hos meg for mine (borteboende) barn

nor50

Anbefalte innlegg

http://www.elkjop.no/product/data/nettverksharddisk-nas/SGPRCLSB3TB/seagate-personal-cloud-3-tb-nas?scid=Pricecomparison2988

Jeg bestilte denne NAS'en for at mine barn kan ha back-up hos meg. Jeg regner med at det er greit å få satt dette opp sånn at jeg kan opprette en bruker på hver av dem, der jeg ikke har tilgang til deres filer. Men, jeg ønsker og en enkel måte for meg å legge filer på disken til dem som de skal ha. Går det og på et enkelt vis?

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt nok det. Hvis du ikke skal ha tilgang til deres filer må du sette opp 1-2 ekstra shares. 1 til hver av dine barn som bare de har read/write tilgang til og 1-2 ekstra. 1 felles der alle har read/write tilgang og evt 1 til bare deg. De filene som barna dine skal ha og som du legger til må da legges på felles sharen slik at de kan hente de der og kopiere/flytte de over til sin share.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan den NAS’en er konfigurert, men jeg hadde laget 3 partisjoner på den, en til hvert av barna pluss en til deg. Hver bruker hadde kun tilgang til sin partisjon, altså share kun en partisjon på nettverket for hver enkelt bruker.  Jeg hadde ikke gjort det annerledes hvis jeg ville begrense adgang til min partisjon.

Dog vet jeg ikke hvor mange barn du har, jeg tenkte på 2 barn.

Lenke til kommentar

Se side 20 her http://www.seagate.com/files/www-content/manuals/seagate-personal-cloud/pdf/seagate-personal-cloud-en_US.pdffor tilgang ekstern.

Slik jeg ville gjort det:
Laget en bruker for hver som skal ha tilgang, satt passord til noe tilfeldig.

Fått bruker til å endre passord selv, til noe eget den personen husker

Satt opp mappe for hver enkelt bruker, tilgang skal kun gies til den enkelte bruker (lese / skrive / endre)

Fått bruker til å installert SDrive for ekstern tilgang.

(Kjenner ikke denne enheten så godt, men kjapt tatt ut i fra manualen)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...