Gå til innhold

Er ASUS-maskiner dårlig bygd?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en ASUS-maskin de siste 2-3 årene (ASUS S56C) og den har fungert ganske greit, men det har vært noen problemer som har kommet og gått. 

 

- Batteriet viste at det var fulladet når det egentlig bare var ca. 20% strøm, og jeg fikk ingen varsling før den slo seg av (skjedde nå og da i 2-3 måneder)

- ASUS Smart Gesture har noen ganger sluttet å virke

- Skjermen mister bildet og begynner å flimre med streker i forskjellige farger før den tilslutt blir hvit. Det eneste som hjelper er å lukke skjermen 3-4 ganger og håpe på det beste. Etter det jeg har lest er det et problem med maskinene at skjermkabelen eller noe "løsner" fra hovedkortet.

 

Maskinen er bra nok for meg (Intel Core i7, 2GHz, 1TB HDD + 244G SSD, 8GB Ram), men jeg syns det er så mye software/hardwarefeil som kommer og går. Ingen av dem er ødeleggende siden de ikke vedvarer. 

 

Jeg vurdere å kjøpe ny maskin snart, men bør jeg styre unna ASUS-maskiner eller har jeg bare vært maks uheldig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et par år siden var det en stor undersøkelse på dette. Der kom Asus best ut av alle produsenter, og med ganske god margin når vi snakket om laptop 3-5 år gamle. Jeg har letet etter tilsvarende undersøkelser av nyere dato, men det viser seg å være vanskelig å finne. Så andre produsenter kan kanskje ha tatt igjen forspranget til Asus, men at Asus skulle ha blitt noe dårligere siden den gang tviler jeg litt på. Det høres ut som du har vært uheldig...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Asus V1V i rundt 6 år, har kun byttet batteri og oppgradert til SSD disk.

 

Byttet cpu fra P8400 til T9600 og maskinen funger problemfritt med samme vifte.

 

Det jeg merker med nye maskiner, har prøvd, er at Asus kopierer Apple på utsende og vanskeligheten å oppgradere.

Derfor styrer jeg unna å oppgradere laptop, er frusterende med T4 skruer og vanskelig å bytte batteri.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en ASUS-maskin de siste 2-3 årene (ASUS S56C) og den har fungert ganske greit, men det har vært noen problemer som har kommet og gått. 

 

- Batteriet viste at det var fulladet når det egentlig bare var ca. 20% strøm, og jeg fikk ingen varsling før den slo seg av (skjedde nå og da i 2-3 måneder)

- ASUS Smart Gesture har noen ganger sluttet å virke

- Skjermen mister bildet og begynner å flimre med streker i forskjellige farger før den tilslutt blir hvit. Det eneste som hjelper er å lukke skjermen 3-4 ganger og håpe på det beste. Etter det jeg har lest er det et problem med maskinene at skjermkabelen eller noe "løsner" fra hovedkortet.

 

Maskinen er bra nok for meg (Intel Core i7, 2GHz, 1TB HDD + 244G SSD, 8GB Ram), men jeg syns det er så mye software/hardwarefeil som kommer og går. Ingen av dem er ødeleggende siden de ikke vedvarer. 

 

Jeg vurdere å kjøpe ny maskin snart, men bør jeg styre unna ASUS-maskiner eller har jeg bare vært maks uheldig. 

1) Se om det finnes et batterikalibreringsverktøy i bios eller forhåndsinstallert fra Asus. Dette burde fikse biffen. Det som skjer er at maskinen ikke klarer å måle riktig hvor mye strøm som er på batteriet.

 

3) Det at skjermen mister bildet på den måten er antagelig en løs kabel. Skru opp maskinen og ta ut og inn alle kabler som har med skjermen å gjøre. Bruk gjerne litt trykkluft for å fjerne småpartikler i kontaktene.

 

Skal du kjøpe ny maskin snart er det bare å gå for Asus igjen. Da anbefaler jeg n551. Markedets beste laptop skjerm i prisklassen og fåes med bra specs. Maskinen er i tillegg bygget meget solid og har et bra tastatur.

Lenke til kommentar

 

For et par år siden var det en stor undersøkelse på dette.

 

Jeg husker også den undersøkelsen Gabri3L henviser til

Kan noen av dere gi en ledetråd slik at jeg kan finne undersøkelsen? :)

 

 

he he, jeg var redd noen skulle spørre. :p

 

Hvis man søker på slikt så finner man mest customer satisfaction undersøkelser. Og uten noen stor overraskelse så vinner jo alltid Apple slike undersøkelser. (Den jevne Apple supporter hadde jo skrytt av en forgylt hundebæsj om den hadde  Apple logo.)

 

Undersøkelsen(e) jeg henviser til er (om jeg ikke husker feil) basert på et forsikringsselskap i USA som solgte forsikringer på laptop. Og også en undersøkelse fra et firma som faktisk reparerte laptopper. Litt tallmagi må jo til når Apple tar seg av egen support.

 

Litt trist at slike undersøkelser egentlig kun kan fortelle oss hvilken laptop vi skulle kjøpt for 3 år siden. Ellers må man stole på at firmaet driver etter total kvalitets ledelses prinsipper. Skjønt det heller kan jo ikke garantere for korrekt implementering av nye teknologier..

Lenke til kommentar

 

For et par år siden var det en stor undersøkelse på dette.

 

Jeg husker også den undersøkelsen Gabri3L henviser til

Kan noen av dere gi en ledetråd slik at jeg kan finne undersøkelsen? :)

 

 

Undersøkelsen er noen år gammel, men her er grafene fra den ihvertfall: http://www.engadget.com/2009/11/17/laptop-reliability-survey-asus-and-toshiba-win-hp-fails/

 

Vil påstå at kvaliteten på asus laptops har falt de siste årene, slik at de nå bare er "på nivå med alle andre maskiner med tilsvarende prislapp".

Generelt gir asus ganske greit forhold mellom ytelse/pris/kvalitet.

 

Fant et par relevante linker:

 

Hvor fornøyde forbrukere er med supporten til forskjellige merker:

 

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2452946,00.asp

 

og en analyse som summerer testresultater fra forskjellige bærbare av samme merke og gir en totalsum:

 

http://blog.laptopmag.com/laptop-brand-ratings

 

Merk at asus har falt fra 3. plass i 2014 til 7. plass i 2015. Dette har skjedd pga at asus har fått dårlig score på "support" kategorien, hadde de fått en gjennomsnittlig score på support hadde asus fremdeles vært på 3. plass.

Her i Norge er ikke support på asus produkter værre enn på andre merker som bruker infocare - noe som er svært mange merker.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs på hvilket land du snakker om.

 

I norge kan du bruke denne grunnregelen:

 

Er servicepartneren infocare er kundeservicen lavmål, dessverre. Asus er ikke værre enn andre som bruker infocare, men ja - infocare er ikke noe firma jeg har mye positivt å si om.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Takk for linker, OC-Freak.

 

Jeg ser at Asus taper mye terreng i år. Jeg har en Asus G750 fra 2014, og det er vel misfornøyde kunder fra 2014 som trekker ned.... Får håpe jeg ikke blir en av dem.

 

 

 

Er servicepartneren infocare er kundeservicen lavmål, dessverre. Asus er ikke værre enn andre som bruker infocare, men ja - infocare er ikke noe firma jeg har mye positivt å si om.

Jeg har brukt Infocare et par ganger de siste 15 årene og jeg har ikke noe å klage på. Jeg har hverken hørt klager eller skryt på Infocare. Kanskje du har vært uheldig?

 

 

 

Dårligst erfaring med er HP som kan brenne en viss plass :)

Jeg har hørt folk klage på elendig kvalitet fra HP i over 20 år. Jeg kan ikke huske å ha hørt et positivt ord om HP noen gang, og jeg husker tilbake til da "PC" var et fremmedord. Men hvis de ER så ille er det rart de har kunder ennå.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...