Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlige LED lys?

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bytte ut parklys og grøftelys pærene mine, men er usikker på hva som er lovlig. Syns jeg møter biler overalt med ganske skarpe og hvite lys (nå snakker jeg om park og grøft, ikke nærlys). Det ser mye penere ut med hvite lys enn gule syns jeg. Bilen min har original xenon. Bor på bygda og det er ganske ofte politiet er ute å kjøre, statens veivesen også så må vite om jeg kan få pålegg/bot eller beskjed om å fjerne dem om jeg blir stoppet. Vil helst unngå det, vil ha lovlige lys. 

Pærene bilen min må ha i grøft er H11 6000K og i park H6W Canbus LED V2 6000K. Jeg kan visst velge mellom hvitt og gulaktig lys i grøft, rent hvitt lys kun i park. Blir så forvirret av det her....... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På lykter som skal lyse opp noe (nær/fjernlys, tåke/kurvelys) ville jeg kun brukt godkjente pærer. På indikatorlys og markeringslys (blinklys, skiltlys, parklys, bak/bremselys) bruker jeg selv ofte LED da de har en del fordeler. Men er viktig å få korrekt farge, lysstyrke og innsynsvinkel.

Edit: Men skal man være helt anal må man bytte ut hele lykta med en som er godkjent med LED for at det skal være lovlig. Jeg har dog flere ganger kommet gjennom EU-kontroll med LED i baklyktene.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På lykter som skal lyse opp noe (nær/fjernlys, tåke/kurvelys) ville jeg kun brukt godkjente pærer. På indikatorlys og markeringslys (blinklys, skiltlys, parklys, bak/bremselys) bruker jeg selv ofte LED da de har en del fordeler. Men er viktig å få korrekt farge, lysstyrke og innsynsvinkel.

Edit: Men skal man være helt anal må man bytte ut hele lykta med en som er godkjent med LED for at det skal være lovlig. Jeg har dog flere ganger kommet gjennom EU-kontroll med LED i baklyktene.

Så om jeg for eksempel velger å sette inn LED i parklysene mine, da vil jeg ikke bli stoppet for det, ettersom dette er indikator/markeringslys? At det ikke er lovlig i grøft har eeeegentlig ikke så mye å si, lar bare være å kjøre med grøft når jeg vet det er stor sjanse for at jeg kan møte på purk.. 

Jeg har LED parklys og grøftelys, det ble godkjent iallefall. Kan selvsagt være kontrolløren så du akn være uheldig.

Takk for svar! 

Lenke til kommentar

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

Det som det i prinsipp står, er at alle utvortes lysepærer på kjøretøy, skal være e-merket.

Med det sagt, fikk jeg ved siste PKK mine bi-xenon godkjent (ikke e-merket), men ikke min 6000 K LED parkeringslys. Jeg satt i andre 4500 K som jeg hadde liggende (ikke e-merket), og da gikk bilen gjennom PKK. Typen som tok kontrollen sa att de andre var for blå i fargen, men han dreit i om de var LED.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt H11 6000k LED 30w (grøft), noe sier meg at disse blir anset som ulovlige, men regner med jeg ikke får bot første gangen jeg blir stoppet...? ;) Blir det for drøyt bestiller jeg 4300k lysene i stedet. Har også bestilt H6W Canbus V2, 6000k.... Så får se hva det blir til. Bilen skal ikke godkjennes på noen år så er bare å unngå purken så er jeg safe vil jeg tro. Her blir ingen anmeldt for ulovlige lys... For alle har ulovlige lys. 

Lenke til kommentar

Ikke så rart på mange biler:

Nye nærlys: 1200kr. pluss verkstedtime.

Nye tåke/grøftelys: 50kr. på biltema og kan byttes selv.

Grei nok ut fra ett økonomisk perspektiv, men å jazze de opp med ledlys (som ofte er for sterke) er jo mildt sagt småharry...

Spesielt de som kjører rundt sånn etter mørkets frembrudd burde lide av evig motorhavari...

Lenke til kommentar

Ikke så rart på mange biler:

Nye nærlys: 1200kr. pluss verkstedtime.

Nye tåke/grøftelys: 50kr. på biltema og kan byttes selv.

Grei nok ut fra ett økonomisk perspektiv, men å jazze de opp med ledlys (som ofte er for sterke) er jo mildt sagt småharry...

Spesielt de som kjører rundt sånn etter mørkets frembrudd burde lide av evig motorhavari...

Nja, vanligvis er LED lysene svakere, ofte 7w, folk kjøper de for å få gult/hvitt lys, og å slippe å bytte pære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...