Gå til innhold

[Løst] Må jeg ha kort?

Anbefalte innlegg

Jeg er nyinnflyttet i en bolig der det er satt opp parabolantenne (CanalDigital). Siden tvn min har innebygget dekoder håpet jeg det var bare å plugge i antenna, og jeg hadde iallefall NRK-kanalene. Men nope, det gikk ikke. Må jeg ha et kort eller en boks for å få disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekoderen i fjernsynsapparatet er for bakkesendinger (via vanlig fjernsynsantenne). Er det ikke dekning der du bor, må du bruke satellittmottak (parabol). Du bestiller abonnement hos Viasat eller Canal Digital og får en boks og kort. Selve parabolen (skål etc.) trenger du neppe skifte ut.

Lenke til kommentar

Hvis man bare skal se NRK uten abonnement så er løsningen å sette opp en vanlig UHF-antenne for å motta via bakkenettet/RiksTV. Men dette forutsetter at man har dekning.

Grunnen til at man må ha abonnement for å se NRK via satellitt er opphavsrettigheter. Signalene må kodes fordi de spres over et veldig stort område. I bakkenettet er ikke dette noe problem da senderne dekker små områder og eneste dekning utenfor Norge er stort sett små områder av svenske skoger.

Det er fullt mulig å ta inn satelittsendinger uten dekoder hvis man har TV som støtter dette (se lenke i posten over), men det krever CAM (kortholder), kort og abonnement. I tillegg er det noen som sliter litt fordi det er mange parametere å stille inn, men man kan få hjelp av Canal Digital, produsent eller butikk (hvis de har kompetansen).

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig bare interessert i NRK-kanalene, så abbonnement er ikke aktuelt for meg.

Har du vurdert å bare se TV over internett? Alle NRK-kanalene er fritt tilgjengelig: https://tv.nrk.no/  Har du internetthastighet på 4-5Mbps får du fullgod kvalitet.

Selv har jeg en HTPC koblet til TV-en som jeg bruker en del - ypperlig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...