nomore Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Er det garanti på bremeklosser.?Det kan kanskje variere. Men uavhengig av det så har man faktisk 2 års reklamasjonsrett på bremseklosser. Samme med bananer. Haha, det nekter jeg å tro. Reklamasjon som i at bremsebelegget ikke skal slites ned.Hvor mye og hvor fort varierer utfra bruk og bil (banekjøring vs en prius t/r butikken tre ganger i uka).Samme er det med batterier enten de er til laptopper eller modellfly. Du må gjerne ikke tro det, men realiteten er at som forbruker så får man rettigheter i følge forbrukerkjøpsloven når man handler hos en butikk/bedrift. Og i forbrukerkjøpsloven er det slått fast at en forbruker har 2 års reklamasjonsrett, eller 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Og dette er ufravikelig, lovpålagt, uavhengig av garanti. Men, at man har 2 års reklamasjonsrett betyr IKKE at man kan klage på hva som helst i den 2(eller 5) års perioden og få det rettet. Tvert i mot må det være en mangel ved varen som kunden har grunn til å forvente ikke skal være der. I dette tilfellet med batterier så er det relativt alment kjent at batterier svekkes over tid. Kunden må derfor kunne forvente lavere ytelse/kapasitet etter en del bruk enn som når batteriet var nytt. Her blir det en vurderingssak hvorvidt en har en reell mangel enn om man burde kunne vente såpass av ett batteri. Forbrukerrådet har gitt noen retningslinjer og de pleier å være greie å følge. Dersom batteriet derimot ikke fungerer _i det hele tatt_, så er det en mangel, og da kan man reklamere. 4 Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Dersom batteriet derimot ikke fungerer _i det hele tatt_, så er det en mangel, og da kan man reklamere. Det stemmer. Dårligere batterilevetid er normalt. Det som skjer med en del laptopbatterier er at ett (eller flere) av elementene slutter å virke og hele batteriet blir dermed ubrukelig pga for lav spenning. Det er opplagt reklamsjonsgrunn. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Det kan vel enes om at i mange tilfeller ødelegger de særnorske forbruker rettighetene mere enn oss tjent. Mange bedrifter har fått lide av dette og tildels også gått konkurs. Det er heller ikke bra for oss forbrukere at mangfoldet forsvinner og kun foretak som Dixon og Komplett eide står igjen. Tenk litt på før dere presser igjennom det som kan klassifiseres som urimelige garanti/reklamasjons saker. Misfortså meg rett - jeg er også forbruker og således opptatt av reklamasjons rettigheter. Men det finns grenser. Misbruk kan faktisk føre til batteri som tilsynelatende er dødt. Og er i seg isolert sett ingen åpenbar reklamasjon. Jeg skulle også ønske meg nye laptop batterier på flere enheter jeg disponerer som har vesentlig tapt kapasitet , men er ikke skrupelløs/frekk nok til å gå den veien og det strider mot personlig etikk særlig når jeg har innehar kunnskapen om hva som medfører tapt kapasitet i første omgang og kan innrømme at jeg ikke selv har vært flink nok med lading/vedlikehold/forhåndsregler. Endret 30. august 2015 av syar2003 2 Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Prøvde å finne bruksanvisning på behandling av pc-batteri, både hos Lenovo og Elkjøp, uten å finne noe. Kan ikke skjønne at kunden kan holdes ansvarlig for feil bruk av batteri når det ikke finnes noe informasjon om det. Allmenn kunnskap tilsier at batterier av alle slag taper seg med tiden, det er så, men hvordan kunden selv kan forhindre at et batteri "dør" er jo "umulig". Vi ser bort i fra å legge det i micro-ovnen og lignende. Endret 30. august 2015 av Eivor 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Det kan vel enes om at i mange tilfeller ødelegger de særnorske forbruker rettighetene mere enn oss tjent. Jeg er mot misbruk av rettighet, men å bruke rettighetene man har når noe faktisk er feil er ikke misbruk. Tvert imot, fobrukerrettighetene i Norge betaler man får når man kjøper produktet. Du tror vel ikke at det er noe produsentene gir oss gratis? Når det gjelder laptopbatterier som ryker er det helt normalt at det på masseproduserte produkter er feil/svakheter på enkelte enheter. Det er nesten umulig å unngå og noe produsentene tar med i sine kalkyler. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Det kan vel enes om at i mange tilfeller ødelegger de særnorske forbruker rettighetene mere enn oss tjent. Jeg er mot misbruk av rettighet, men å bruke rettighetene man har når noe faktisk er feil er ikke misbruk. Tvert imot, fobrukerrettighetene i Norge betaler man får når man kjøper produktet. Du tror vel ikke at det er noe produsentene gir oss gratis? Når det gjelder laptopbatterier som ryker er det helt normalt at det på masseproduserte produkter er feil/svakheter på enkelte enheter. Det er nesten umulig å unngå og noe produsentene tar med i sine kalkyler. Betaler for. Right. Har du sett på spesielt PC/data hvilke marginer butikkene har ?Produsentene har ingenting med norske relmasjons rettighetene å gjøre. De har en en produkt garanti , og denne er i daEller fleste tilfeller kortere enn norske reklamasjons frister. Selvfølgelig skal man kreve reklamasjon om berettiget - har jeg sagt eller gitt inntrykk av noe annet så er det ikke meningen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Prøvde å finne bruksanvisning på behandling av pc-batteri, både hos Lenovo og Elkjøp, uten å finne noe. Kan ikke skjønne at kunden kan holdes ansvarlig for feil bruk av batteri når det ikke finnes noe informasjon om det. Allmenn kunnskap tilsier at batterier av alle slag taper seg med tiden, det er så, men hvordan kunden selv kan forhindre at et batteri "dør" er jo "umulig". Vi ser bort i fra å legge det i micro-ovnen og lignende. Kanskje vært en ide i en post som dette å opplyse om merke og modell i start av tråden. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Merke og modell er uvesentlig, se på det som to tilfeller av manglende informasjon om batterivedlikehold. For å komme tilbake til hva denne tråden egentlig handler om, nemlig andre personers erfaringer med reklamasjon på defekt batteri. Og i tilfelle hvilke forhandlere og maskiner det dreier seg om. Positive eller negative erfaringer. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Men hva legger du i defekt batteri? Og hva er eldre enn 1 år? Det er vesentlig forskjell om du reklamerer på et 13 mnd gammelt batteri som er ødelagt/dødt eller om det er et 3 år gammelt batteri som bare gir 10% av opprinnelig ytelse pga bruk/slitasje. Endret 30. august 2015 av Mr D Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Merke og modell uvesentlig ? Hva om jeg visste at en spesifikk modell fra en viss produsent har en serie med produktfeil på batterier ? Er det da like uvesentlig ? Det ville jo eksempelvis hjulpet deg i en eventuell reklamasjonssak. Endret 30. august 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Merke og modell uvesentlig ? Hva om jeg visste at en spesifikk modell fra en viss produsent har en serie med produktfeil på batterier ? Er det da like uvesentlig ? Det ville jo eksempelvis hjulpet deg i en eventuell reklamasjonssak. Beklager at jeg ikke var tydelig nok. Det er forsåvidt ikke grunnen til at batteriet er gåent, at jeg startet denne tråden. Mer hva andre har av erfaringer med reklamasjon på batterier, fikk de medhold eller ikke. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Skjønner. Er batteriet helt kaputt som i dødt - får du nok ganske sikkert innvilget reklamasjon. Hadde det derimot hatt kun en redusert batteritid som kan tilskrives bruk/ladecycles er erfaringene slik at det er få som får medhold på reklamasjon. Du sier "eldre enn 1 år" Hvor mye eldre ? Endret 30. august 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Det kan vel enes om at i mange tilfeller ødelegger de særnorske forbruker rettighetene mere enn oss tjent. Mange bedrifter har fått lide av dette og tildels også gått konkurs. Det er heller ikke bra for oss forbrukere at mangfoldet forsvinner og kun foretak som Dixon og Komplett eide står igjen. Tenk litt på før dere presser igjennom det som kan klassifiseres som urimelige garanti/reklamasjons saker. Den meningen får du stå for selv, eg enes ikke den påstanden der. Og eg synes det er litt drøyt å påstå at dette er en medvirkende årsak til at noen har gått konkurs. Forbrukerkjøpsloven er lik for alle selgere og forbrukere, og dersom en butikk går konkurs så tipper eg det skyldes andre ting enn reklamasjonsretten. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Det kan vel enes om at i mange tilfeller ødelegger de særnorske forbruker rettighetene mere enn oss tjent. Mange bedrifter har fått lide av dette og tildels også gått konkurs. Det er heller ikke bra for oss forbrukere at mangfoldet forsvinner og kun foretak som Dixon og Komplett eide står igjen. Tenk litt på før dere presser igjennom det som kan klassifiseres som urimelige garanti/reklamasjons saker. Den meningen får du stå for selv, eg enes ikke den påstanden der. Og eg synes det er litt drøyt å påstå at dette er en medvirkende årsak til at noen har gått konkurs. Forbrukerkjøpsloven er lik for alle selgere og forbrukere, og dersom en butikk går konkurs så tipper eg det skyldes andre ting enn reklamasjonsretten.Yes sir.Du kan være uenig i det. No problemo. Norge har bare andre og bedre forbruker rettigheter enn andre land. Lucky us Her er en oppklaring forresten om trådstarters spørgesmål om "Hva man gjør når PC-batteriet dør" Riktignok fra 2008 http://www.vg.no/forbruker/teknologi/data-og-nett/hva-gjoer-du-naar-pc-batteriet-doer/a/517076/ Endret 30. august 2015 av syar2003 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Den meningen får du stå for selv, eg enes ikke den påstanden der. Og eg synes det er litt drøyt å påstå at dette er en medvirkende årsak til at noen har gått konkurs. Forbrukerkjøpsloven er lik for alle selgere og forbrukere, og dersom en butikk går konkurs så tipper eg det skyldes andre ting enn reklamasjonsretten.Yes sir.Du kan være uenig i det. No problemo. Norge har bare andre og bedre forbruker rettigheter enn andre land. Lucky us Har vi egentlig det? Her er ei liste over reklamasjonsfrister i andre land i Europa. Som du ser er det ingen som har kortere reklamasjonsfrist enn 2 år(med unntak av at det kan avtales kortere i noen land for brukte varer), og enkelte har lengre reklamasjonsfrist enn 2 år til og med: Hentet herifra: http://forbrukereuropa.no/no/handel/41-handel/netthandel/etter-netthandel/57-etter-netthandel 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Den meningen får du stå for selv, eg enes ikke den påstanden der. Og eg synes det er litt drøyt å påstå at dette er en medvirkende årsak til at noen har gått konkurs. Forbrukerkjøpsloven er lik for alle selgere og forbrukere, og dersom en butikk går konkurs så tipper eg det skyldes andre ting enn reklamasjonsretten.Yes sir.Du kan være uenig i det. No problemo. Norge har bare andre og bedre forbruker rettigheter enn andre land. Lucky us Har vi egentlig det? Her er ei liste over reklamasjonsfrister i andre land i Europa. Som du ser er det ingen som har kortere reklamasjonsfrist enn 2 år(med unntak av at det kan avtales kortere i noen land for brukte varer), og enkelte har lengre reklamasjonsfrist enn 2 år til og med: Skjermbilde.PNG Hentet herifra: http://forbrukereuropa.no/no/handel/41-handel/netthandel/etter-netthandel/57-etter-netthandel Så strengt som 5 år-regelen praktisere her til lands så er vel det bedre enn de fleste (alle?) andre land. I hvertfall på billig produkter når FTU har avgjort at vaffeljern til kr 499,- har 5 års reklamasjonsrett. I hvilke andre land ville det gått? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Den meningen får du stå for selv, eg enes ikke den påstanden der. Og eg synes det er litt drøyt å påstå at dette er en medvirkende årsak til at noen har gått konkurs. Forbrukerkjøpsloven er lik for alle selgere og forbrukere, og dersom en butikk går konkurs så tipper eg det skyldes andre ting enn reklamasjonsretten.Yes sir.Du kan være uenig i det. No problemo. Norge har bare andre og bedre forbruker rettigheter enn andre land. Lucky us Har vi egentlig det? Her er ei liste over reklamasjonsfrister i andre land i Europa. Som du ser er det ingen som har kortere reklamasjonsfrist enn 2 år(med unntak av at det kan avtales kortere i noen land for brukte varer), og enkelte har lengre reklamasjonsfrist enn 2 år til og med: Skjermbilde.PNG Hentet herifra: http://forbrukereuropa.no/no/handel/41-handel/netthandel/etter-netthandel/57-etter-netthandel Så strengt som 5 år-regelen praktisere her til lands så er vel det bedre enn de fleste (alle?) andre land. I hvertfall på billig produkter når FTU har avgjort at vaffeljern til kr 499,- har 5 års reklamasjonsrett. I hvilke andre land ville det gått? I følge listen: - England - Skottland - Island I tillegg er det ikke noen spesifike unntak for varer som er forbruksvarer eller lave i pris. Lovverket er relativt likt gjengs over. Altså ingen grunnlag for å påstå at norsk forbrukerkjøpslovgivning er for god, og heller ikke ødeleggende for norske bedrifter siden relativt samme lovverk også finnes(og praktiseres) andre steder i europa. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Den meningen får du stå for selv, eg enes ikke den påstanden der. Og eg synes det er litt drøyt å påstå at dette er en medvirkende årsak til at noen har gått konkurs. Forbrukerkjøpsloven er lik for alle selgere og forbrukere, og dersom en butikk går konkurs så tipper eg det skyldes andre ting enn reklamasjonsretten.Yes sir.Du kan være uenig i det. No problemo. Norge har bare andre og bedre forbruker rettigheter enn andre land. Lucky us Har vi egentlig det? Her er ei liste over reklamasjonsfrister i andre land i Europa. Som du ser er det ingen som har kortere reklamasjonsfrist enn 2 år(med unntak av at det kan avtales kortere i noen land for brukte varer), og enkelte har lengre reklamasjonsfrist enn 2 år til og med: Skjermbilde.PNG Hentet herifra: http://forbrukereuropa.no/no/handel/41-handel/netthandel/etter-netthandel/57-etter-netthandel Så strengt som 5 år-regelen praktisere her til lands så er vel det bedre enn de fleste (alle?) andre land. I hvertfall på billig produkter når FTU har avgjort at vaffeljern til kr 499,- har 5 års reklamasjonsrett. I hvilke andre land ville det gått? I følge listen: - England - Skottland - Island I tillegg er det ikke noen spesifike unntak for varer som er forbruksvarer eller lave i pris. Lovverket er relativt likt gjengs over. Altså ingen grunnlag for å påstå at norsk forbrukerkjøpslovgivning er for god, og heller ikke ødeleggende for norske bedrifter siden relativt samme lovverk også finnes(og praktiseres) andre steder i europa. 3 av ca 30 land... Men det er ikke dokumentasjon på hvordan reglene praktiseres. Island har veldig like regler som oss, hva er praksisen der på så rimlige produkter? Hvorfor er det oppgitt forskjellige regler i Storbritannia i forhold til England og Skottland. Er ikke England og Skottland deler av Storbritannia? Endret 31. august 2015 av Mr D Lenke til kommentar
tingo Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Riktig bruk av batteri er også viktig. En bærbar som står i med strøm holder batteriet på 100% hele tiden og dette gir en stor slitasje. Det burde vært en batterysaver opsjon for å holde batteriet lavere enn det på max, så hadde batteriet levd mye lengre. Du kan gjøre dette manuelt selv med å ikke ha i batteriet når du ikke bruker det, og ta det ut når det er ca 40% oppladet, da er kjemien mest stabil. Eh? De aller fleste (om ikke alle) leverandører av bærbare PCer kom med en firmwareoppdatering for noen år siden som gjør at ladingen stoppes før batteriet når 100%. Dermed unngår man slitasje. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Den meningen får du stå for selv, eg enes ikke den påstanden der. Og eg synes det er litt drøyt å påstå at dette er en medvirkende årsak til at noen har gått konkurs. Forbrukerkjøpsloven er lik for alle selgere og forbrukere, og dersom en butikk går konkurs så tipper eg det skyldes andre ting enn reklamasjonsretten.Yes sir.Du kan være uenig i det. No problemo. Norge har bare andre og bedre forbruker rettigheter enn andre land. Lucky us Har vi egentlig det? Her er ei liste over reklamasjonsfrister i andre land i Europa. Som du ser er det ingen som har kortere reklamasjonsfrist enn 2 år(med unntak av at det kan avtales kortere i noen land for brukte varer), og enkelte har lengre reklamasjonsfrist enn 2 år til og med: Skjermbilde.PNG Hentet herifra: http://forbrukereuropa.no/no/handel/41-handel/netthandel/etter-netthandel/57-etter-netthandel Så strengt som 5 år-regelen praktisere her til lands så er vel det bedre enn de fleste (alle?) andre land. I hvertfall på billig produkter når FTU har avgjort at vaffeljern til kr 499,- har 5 års reklamasjonsrett. I hvilke andre land ville det gått? I følge listen: - England - Skottland - Island I tillegg er det ikke noen spesifike unntak for varer som er forbruksvarer eller lave i pris. Lovverket er relativt likt gjengs over. Altså ingen grunnlag for å påstå at norsk forbrukerkjøpslovgivning er for god, og heller ikke ødeleggende for norske bedrifter siden relativt samme lovverk også finnes(og praktiseres) andre steder i europa. 3 av ca 30 land... Men det er ikke dokumentasjon på hvordan reglene praktiseres. Island har veldig like regler som oss, hva er praksisen der på så rimlige produkter? Hvorfor er det oppgitt forskjellige regler i Storbritannia i forhold til England og Skottland. Er ikke England og Skottland deler av Storbritannia? Det kan eg dessverre ikke svare på. Guiden fra nettsiden viser at ganske mye ellers er likt vår forbrukerkjøpslov, inkludert ganske lik mangelsvurdering. Eg tviler på at det da skulle være noen store forskjeller her men akkurat det må evnt de som kan det best svare på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå