Eivor Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Hvilke erfaringer har dere vedrørende reklamasjon på defekt batteri (eldre enn 1 år), fikk dere nytt i erstatning? De fleste forhandlere tror jeg gir 1 års garanti, og det er vel med vilje, slik at kunder ikke tror de når fram med en klage. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Hvilke erfaringer har dere vedrørende reklamasjon på defekt batteri (eldre enn 1 år), fikk dere nytt i erstatning? De fleste forhandlere tror jeg gir 1 års garanti, og det er vel med vilje, slik at kunder ikke tror de når fram med en klage. Jeg fikk byttet et batteri til en Dell laptop litt over 1 år gammelt, mens i et annet tilfelle ble det ikke godtatt. Grunnen til begrensninger i leverandørgaranti på batterier er ganske enkel og forståelig. Batterier er forbruksvare, slitasjen er av elektrokjemisk karakter, og ikke umiddelbart synlig fra utsiden. Det er fint mulig å bruke opp et batteri sine ladesykluser i løpet av et års tid ved aktivt bruk. Heldigvis er noen leverandører litt fleksible, og det er lov å spørre dem. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Jeg fikk byttet et batteri til en Dell laptop litt over 1 år gammelt, mens i et annet tilfelle ble det ikke godtatt. Grunnen til begrensninger i leverandørgaranti på batterier er ganske enkel og forståelig. Batterier er forbruksvare, slitasjen er av elektrokjemisk karakter, og ikke umiddelbart synlig fra utsiden. Det er fint mulig å bruke opp et batteri sine ladesykluser i løpet av et års tid ved aktivt bruk. Heldigvis er noen leverandører litt fleksible, og det er lov å spørre dem. Er det ikke dommer på at batterier ikke regnes som forbruksvare? Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Jeg fikk byttet et batteri til en Dell laptop litt over 1 år gammelt, mens i et annet tilfelle ble det ikke godtatt. Grunnen til begrensninger i leverandørgaranti på batterier er ganske enkel og forståelig. Batterier er forbruksvare, slitasjen er av elektrokjemisk karakter, og ikke umiddelbart synlig fra utsiden. Det er fint mulig å bruke opp et batteri sine ladesykluser i løpet av et års tid ved aktivt bruk. Heldigvis er noen leverandører litt fleksible, og det er lov å spørre dem. Er det ikke dommer på at batterier ikke regnes som forbruksvare? Det er i alle fall en dom i forbrukertvistutvalget som sier at et batteri skal klare 2-2,5 år før det tar kvelden. En slik dom skaper presedens, og forhandlere må forholde seg til den, ettersom jeg skjønner. Men så var det teori og praksis da. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Stemmer at det var en dom, trodde det var 2.5-3 år som ble utfallet, men mulig jeg husker feil. De vil uansett prøve seg med nedre grense, men er batteriet under to år vil jeg tro du har en rimelig god sak. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Da skal det være defekt. ikke "utslitt". Dvs tar du ut strømmen og den går av med en gang så er det defekt. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Min erfaring hos Elkjøp er noe blandet, og resultatet gjenstår å se. Kjøpte en brukt bærbar i april i år, med defekt batteri. B¨de jeg og eier hadde telefonisk kontakt med Elkøp, og det skulle bli til at jeg skulle få nytt i posetn. Ingen batteri kom, og jeg var innom Elkjøp og etterspurte batteriet. Desverre hadde jeg ikke med meg pc-en akkurat da, og det måtte jeg for å reklamere. Greit nok, men selv om jeg henviste til forbrukertvistutvalget, så gjentok og gjentok ekspeditøren at det var bare 1 års garanti. Neste gang tok jeg med meg pc-en og da var det plutselig ikke et mukk om garanti. Så blir det spennende å se om de forlanger betaling for et nytt batteri. Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 http://www.dinside.no/931339/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-aar 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Riktig bruk av batteri er også viktig. En bærbar som står i med strøm holder batteriet på 100% hele tiden og dette gir en stor slitasje. Det burde vært en batterysaver opsjon for å holde batteriet lavere enn det på max, så hadde batteriet levd mye lengre. Du kan gjøre dette manuelt selv med å ikke ha i batteriet når du ikke bruker det, og ta det ut når det er ca 40% oppladet, da er kjemien mest stabil. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Er det garanti på bremeklosser.? Batteri "brukes opp". Man kan fint få 70% kapasitet på 6mnd ved overdreven lading og talltid være ilkoplet strøm og ha den gale oppfatningen om at 100% batteri er best å ha. Brukeren kan i alt for stor grad påvirke dette til at et forbrukeråds/dom kan gi noen entydige retningslinjer. Om det er en defekt som at det smelter/eksploderer er selvsagt en garantisak , men ikke redusert kapasitet som resultat av bruk. Alle bør sette seg inn i litiumion batteries "best praksis" med hhv ladesyklus , temperatur , min lading max lading og forventet reduksjon i kapasitet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Er det garanti på bremeklosser.? Det kan kanskje variere. Men uavhengig av det så har man faktisk 2 års reklamasjonsrett på bremseklosser. Samme med bananer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Er det garanti på bremeklosser.? Det kan kanskje variere. Men uavhengig av det så har man faktisk 2 års reklamasjonsrett på bremseklosser. Samme med bananer. Haha, det nekter jeg å tro. Reklamasjon som i at bremsebelegget ikke skal slites ned.Hvor mye og hvor fort varierer utfra bruk og bil (banekjøring vs en prius t/r butikken tre ganger i uka). Samme er det med batterier enten de er til laptopper eller modellfly. Endret 30. august 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Jeg fikk byttet et batteri til en Dell laptop litt over 1 år gammelt, mens i et annet tilfelle ble det ikke godtatt. Grunnen til begrensninger i leverandørgaranti på batterier er ganske enkel og forståelig. Batterier er forbruksvare, slitasjen er av elektrokjemisk karakter, og ikke umiddelbart synlig fra utsiden. Det er fint mulig å bruke opp et batteri sine ladesykluser i løpet av et års tid ved aktivt bruk. Heldigvis er noen leverandører litt fleksible, og det er lov å spørre dem. Er det ikke dommer på at batterier ikke regnes som forbruksvare? Kan ikke svare på kjennesler om hvorvidt batterier er forbruksvare, men finner det naturlig at en sånn dom handler mer om forventet levetid på batteri. Jeg ser 2,5 år er nevnt over, men har ingen grunnlag for å fastslå noe ene eller andre veien. Batterier er fortsatt en forbruksvare, om enn en vare med forventet levetid såfremt de ikke brukes feil. Omtrent som bremseklosser som også er nevnt som eksempel over. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Det er irrevant at en vare kan ødelegges ved ekstrem/uvettig bruk. Om et batteri som følger med en datamaskin ikke fungerer godt etter et par år har man reklamasjonsrett da man kan forvente lengre levetid. At dette skaper problemer for produsenten og selgeren er produsenten og selgerens problem. Om en datamaskin ikke tåler normal bruk (som f.eks å stå tilkoblet strøm) er det et problem med maskinen som produsenten må ta ansvar for, og eventuelt bevise ekstrem eller feil bruk der det er aktuelt. Endret 30. august 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 I en del nyere maskiner er batteriet innebygget, så man kan ikke ta det ut eller bytte det selv. I slike tilfeller mener jeg det ville vært urimelig å ha én reklamasjonsfrist for maskinen og en annen for batteriet, men jeg har aldri satt meg inn i jussen på dette.. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Jevnt over tror jeg problemet er oppskrytt. Jeg bruker mine maskiner mye og har aldri tenkt et sekund på å bevare batterilevetid, allikevel opplever jeg ikke at det er noe problem i det hele tatt etter de tre årene jeg normalt har maskinene. Den forrige maskinen min (Macbook Air) hadde ca. samme batterilevetid etter tre år som da den var ny, kanskje en time kortere eller noe sånt, men ikke et vesentlig problem. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Som oftest, så har jeg erfart at for å få det godkjent på reklamasjon, så må batteriet være defekt. Innenfor garanti så kan du klage på dårlig batterikapasitet, som Merko også sa tidligere i tråden Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Det er jo en ullen grense et sted mellom "redusert" og "defekt". En to år gammel maskin med 20 minutter levetid har ikke redusert effekt, den er defekt. 1 Lenke til kommentar
empetre Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Skal ærlig innrømme at jeg kan ikke veldig mye om lithiumteknologien, men vil påstå at 20 minutters batteritid vil regnes som utslitt, og ikke defekt? 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Jevnt over tror jeg problemet er oppskrytt. Jeg bruker mine maskiner mye og har aldri tenkt et sekund på å bevare batterilevetid, allikevel opplever jeg ikke at det er noe problem i det hele tatt etter de tre årene jeg normalt har maskinene. Den forrige maskinen min (Macbook Air) hadde ca. samme batterilevetid etter tre år som da den var ny, kanskje en time kortere eller noe sånt, men ikke et vesentlig problem. Da skal du og være klar over at enkelte (over en viss prisklasse og siden du sammenlikner med Mac) legger inn drivere og logikk for battery opmimization (health).Det forandre ikke bruken dog da individet kan oppheve eller aktivere slike ting selv , eller være i besittelse av en billigere maskin hvor det ikke er implementert slik logikk. Til og med keyless bilnøklene mine må leveres inn på verksted for å bytte batteri og det føre bilens levetid er over. Endret 30. august 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå