Gå til innhold

Hvilke muligheter har man etter fullført UB ved Heimevernets befalsskole?

Guld4hl

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å søke Utskrevet befalsskole (UB) ved Heimevernets befalsskole, men vil gjerne høre fordeler og ulemper det har i forhold til vanlig 2-årig befalsutdanning.

Vurderer det ettersom jeg kan da allerede starte på nyåret, men jeg har jo do ingen garanti for å få jobb som sersjant etter jeg har fullført det. Hvordan er sjansene for å få jobb som sersjant med UB utdanning?

Ser fram til informative svar! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei! Felles for alle UB-kursene (HV, sjø, luft) er - som du sier - at du ikke er garantert noe som helst etterpå. Dimmepenger, takk for deg, hadebra. Dersom du ønsker å fortsette som serjant er du nødt til å søke på en stilling, og UBene stiller gjerne bakerst i rekka fordi alle andre potensielle søkere allerede er sersjanter eller høyere.
Vet ikke om det finnes noen statistikk på dette. 50/50 sjanse kanskje? Aner ikke. Det varierer nok mye hvert år.
Hvis det er kjempeviktig for deg å fortsette i Forsvaret hadde jeg nok satsa på BS. Fordi det er "trygt".

Når det er sagt har jeg inntrykk av at UB-kurset til HV er av de bedre. Har ikke vært der sjøl, men det er inntrykket jeg har fått. Kjenner folk som har fått stillinger som troppsbefal bl.a. i FSAN, Luftvern og vakt og sikring etter å ha vært UB i HV. Derfra er døren åpen for å søke på KS om man vil det. Mange muligheter :)

Endret av kristinsg
Lenke til kommentar

Befalsskolene gir GBU som er 24 måneder inkludert den såkalte plikttjenesten, som formelt sett er andre år av utdanningen. UBer mangler I de fleste tilfeller bade praksis og fagutdanning som gjør de i stand til å konkurrere med befalsskolesersjantene. Tidvis åpner noen av fagskolene for utdanning av "ferdiggåtte" UBer gjennom kunngjøringer (internt I Forsvaret).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...