Guld4hl Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Hei, Jeg vurderer å søke Utskrevet befalsskole (UB) ved Heimevernets befalsskole, men vil gjerne høre fordeler og ulemper det har i forhold til vanlig 2-årig befalsutdanning. Vurderer det ettersom jeg kan da allerede starte på nyåret, men jeg har jo do ingen garanti for å få jobb som sersjant etter jeg har fullført det. Hvordan er sjansene for å få jobb som sersjant med UB utdanning? Ser fram til informative svar! Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Hei! Felles for alle UB-kursene (HV, sjø, luft) er - som du sier - at du ikke er garantert noe som helst etterpå. Dimmepenger, takk for deg, hadebra. Dersom du ønsker å fortsette som serjant er du nødt til å søke på en stilling, og UBene stiller gjerne bakerst i rekka fordi alle andre potensielle søkere allerede er sersjanter eller høyere.Vet ikke om det finnes noen statistikk på dette. 50/50 sjanse kanskje? Aner ikke. Det varierer nok mye hvert år.Hvis det er kjempeviktig for deg å fortsette i Forsvaret hadde jeg nok satsa på BS. Fordi det er "trygt".Når det er sagt har jeg inntrykk av at UB-kurset til HV er av de bedre. Har ikke vært der sjøl, men det er inntrykket jeg har fått. Kjenner folk som har fått stillinger som troppsbefal bl.a. i FSAN, Luftvern og vakt og sikring etter å ha vært UB i HV. Derfra er døren åpen for å søke på KS om man vil det. Mange muligheter Endret 28. november 2015 av kristinsg Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Ulempen er som du selv sier, at befalsskolen er en mer fullverdig utdanning, og at du ikke er garantert å få jobb etter kurset. Lenke til kommentar
Jko Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Befalsskolene gir GBU som er 24 måneder inkludert den såkalte plikttjenesten, som formelt sett er andre år av utdanningen. UBer mangler I de fleste tilfeller bade praksis og fagutdanning som gjør de i stand til å konkurrere med befalsskolesersjantene. Tidvis åpner noen av fagskolene for utdanning av "ferdiggåtte" UBer gjennom kunngjøringer (internt I Forsvaret). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå