Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilkjøring og skadet fot

Cowboystrekk

Anbefalte innlegg

Skada høyrefoten på trening for noen dager siden. Har et lite brudd på siden i nedre del av ankelen. Går nå med krykker og gipslaske/skinne med delvis bevegelighet i ankelen. Jeg har fått beskjed om å belaste foten minimalt. Jeg kjører bil med automat (elbil) som kutter gassen helt om jeg toucher bremsen såvidt. Jeg øvde meg litt på gårdsplassen og det gikk fint å bruke foten til å kjøre. Jeg kan og bruke hendel på ratt til å bremse ganske kraftig ned eller gi gass og har regenbrems som stopper bilen ganske kjapt uten at jeg trenger å bremse. På legekontoret sa de at de fraråda å kjøre bil men bad meg høre med forsikringsselskapet. Med klutsj var det forbud, men de var mer usikre ut ifra hjelpemidlene på min bil. Ringte forsikringsselskapet og de gav meg ikke kjøreforbud ut ifra bilen jeg har selv og de helst så at jeg kjørte minst mulig, de sa jeg muligens kunne få avkortning på forsikringa men var usikre. De var litt usikre med tanke på hjelpemidlene. Jeg tenker uansett å kjøre lite, men jeg greier ikke å komme meg på jobb uten bil da nærmeste busstopp ligger utenfor krykkeradius. Er helt sykemeldt, får av og til skyss, men ønsker å holde kontakt med jobben og kunne handle litt på egenhånd. Taxi blir drygent dyrt. Jeg har ingen smerter og bruker ikke medisiner. Noen som kan hjelpe med hvordan dette stiller seg juridisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fått beskjed fra forsikringsselskapet om at du kanskje kan få avkorting. Hold deg til det og ikke spør mer. For all del ikke spør Statens vegvesen, da risikerer du at de tar lappen. De er ikke noe greie - bedre om nødvendig å påberope seg rettsvillfarelse. Men trolig går det bra, kjør forsiktig og hold god avstand!

• Liker 1
Lenke til kommentar

NAV kan yte reisetilskott til taxi hvis det er det som må til for at du skal komme deg på jobb. 

Generelt sett reguleres dette av vegtrafikkloven § 21 første ledd: 

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

I hvilken grad situasjonen din ligger innenfor det forsvarlige ("skikket til å kjøre på trygg måte") må i første instans vurderes av din lege, og dernest av politiet i samråd med Statens Vegvesen. Forsikringsselskapet ditt har i utgangspunktet ikke noe med det å gjøre. 

Dersom legen din har frarådet deg å kjøre bil, og du likevel vil kjøre, risikerer du at legen din må melde deg til Fylkesmannen. Da kan du få et hyggelig brev fra politiet, og bye-bye førerkort. 

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For all del ikke spør Statens vegvesen, da risikerer du at de tar lappen. 

Har ennå til gode å høre om noen som har fått inndratt førerkortet på grunn av en gipset fot... Hvis noen faktisk er ute og kjører med gipset høyrefot vil det nok stille seg annerledes.

Lenke til kommentar

Har ennå til gode å høre om noen som har fått inndratt førerkortet på grunn av en gipset fot... Hvis noen faktisk er ute og kjører med gipset høyrefot vil det nok stille seg annerledes.

De som får amputert en fot, får rutinemessig inndratt førerkortet. Ikke fordi de etter en konkret vurdering ikke er i stand til å kjøre - for mange er det, etter å ha blitt utstyrt med proteser og evt. tilpasset bilen. Men fordi en del av dem som får amputert en fot også er mentalt svekket. For å være på den sikre siden tar de likegodt lappen fra ALLE som blir fotamputert. Å ha førerkort er ikke en rettighet, men en nådegave som Vegvesenet deler ut til dem de synes kan få ha det.

Lenke til kommentar

De som får amputert en fot, får rutinemessig inndratt førerkortet. Ikke fordi de etter en konkret vurdering ikke er i stand til å kjøre - for mange er det, etter å ha blitt utstyrt med proteser og evt. tilpasset bilen. Men fordi en del av dem som får amputert en fot også er mentalt svekket. For å være på den sikre siden tar de likegodt lappen fra ALLE som blir fotamputert. Å ha førerkort er ikke en rettighet, men en nådegave som Vegvesenet deler ut til dem de synes kan få ha det.

Nå var det snakk om en gipset fot da, verken amputasjoner eller mentalt svekkede personer... Og koblingen mellom amputasjoner og mental helse er jeg ikke i stand til å forstå. Over og ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Har du ikke en fungerende venstrefot å bremse med? Ta deg en tur ut og prøv deg frem, kommer rimelig kjapt opp til samme nivå som å bremse med høyre, og da er det null stress å kjøre automat :)

Lenke til kommentar

Har du ikke en fungerende venstrefot å bremse med?

Et glimrende forslag! Jeg husker jeg stort sett bremset med venstre da jeg kjørte automat i hine hårde dage. Raskere reaksjon, enkel bakkestart m.m. Eneste ulempe er at det er litt tilvenning å gå tilbake til å kløtsje med venstre.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for flere informative og interessante svar. Har av og til mulighet for skyss. Innvilging av taxi får jeg nok ikke da jeg bare får til å utføre en svært liten del av jobben på krykker. Venstrefoten bremser jeg utmerka med. Problemstillinga min gikk mer på at jeg kan styre fart/bremse med hendel på ratt, at brems kutter all effekttilførsel og dermed er 100% effektiv i motsetning til endel biler med automat hvor jeg f.eks hadde måttet bremse hardere om jeg ikke hadde fått rota bort høyrefot fra pedalen. Jeg kjørte noen mil før jeg kom på sykehuset og det gikk utmerka. Frustrasjonen min ligger mest i at jeg ikke får noe klart svar da de færreste biler har de nevnte funksjoner og derav er langt mindre egna for kjøring :) skal høre med legen over jelga om mulighet for gågips, da vil jeg stille sterkere vil jeg tro både ved bilkjøring og mindre behov for krykker.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvis du fremdeles kan kjøre trygt og med flyt til tross for brukket fot så er det bare kjøre, jeg kan ikke se hvorfor statlige tilsyn skulle  klage på det så lenge det er trygg kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...