Emigrert Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) Jeg bor I utlandet, er arbeidsledig, og har en del jobb, helse og økonomiske problemer. Jeg har tenkt på å flytte tilbake til Norge, for å komme inn i "det Norske systemet" - medisinsk hjelp, sosialhjelp, uføretrygd, kanskje jobb gjennom arbeidsmarkedstiltak (Har ikke grunnlag for dagpenger, kan antagelig ikke få jobb, gjennom vanlige kanaler). Har tenkt å bo hos en onkel. Hvordan kan jeg komme inn i systemet raskest mulig? Hvilke kontorer i hvilken rekkefølge? Kan jeg gjøre noe via nettportaler? Hvor lang tid tar det? Hva kan jeg regne med å få? (Ett barn i utlandet) Hvordan bør jeg gjøre det med husleie? Hva slags dokumentasjon må jeg legge fram, og kan det hende de begynner å overvåke/sperre kontoer? (Det hender familien sender penger, som ofte går fort ut igjen) Endret 29. august 2015 av Emigrert Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Du er vel norsk statsborger og da må du melde flytting til Norge. Utover dette er det vel bare å kontakte Nav og kreve å få dekket bolig og ca. kr. 5000 til livsopphold. Har du barn kan du få barnetrygd og kanskje noe ekstra. Tror denne prosessen går relativt kjapt. Du må ha med dokumentasjon på husleie. hva Nav krever når du bor hos en onkel er jeg usikker på. Men om du skaffer egen bolig så tar du med husleiekontrakt og evt. strømregninger og slikt. De vil gjerne se kontoutskriften din så innskudd fra familie osv. bør ordnes på andre måter. Jeg vet ikke om du faktisk kan stryke over alle andre posteringer enn innskudd av personverngrunner. Siden du har andre vanskeligheter kan det hende du har krav på feks. uføretrygd. Når man kommer fra utlandet så har man ikke automatisk krav på alle godene, man må ofte ha bodd her en viss tid. Det er forskjell på om man kommer fra eu-land eller ikke, og om man har vært medlem av folketrygden. Men dette kan du lese om på nav sine sider - alternativt google det for nærmere info. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Mye av det du spør om står jo i den andre tråd, her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1680183&hl= 1 Lenke til kommentar
Emigrert Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Mye av det du spør om står jo i den andre tråd, her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1680183&hl= Det var mitt spørsmål, men svarene dreide seg mest om gjelds-aspektet. Hva kan jeg regne med hvis jeg for eksempel mottar NOK 100000 fra familien, bruker mesteparten til å nedbetale gjeld til privatpersoner, litt til en PC jeg trenger til mulig freelance inntekt (Antagelig gjennom Enkeltmannsforetak), og tar ut litt i kontanter? Endret 6. september 2015 av Emigrert Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Du vil vel få svært lite i sosialtrygd om du får penger av familien. Da må du over på andre ordninger eller alternativt få pengene cash eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Emigrert Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Jeg tror jeg bare trenger å vise saldoer? Lenke til kommentar
Emigrert Skrevet 11. september 2015 Forfatter Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Er det ingen som har noen formening om jeg kan gjøre alt på en dag? Møte opp uten avtale? Ev supplere med manglende dokumentasjon/opplysninger over nett. Helst med umiddelbar nødhjelp. Få utbetalt litt, selv om noe dokumentasjon (husleie f.eks.) mangler. Endret 11. september 2015 av Emigrert Lenke til kommentar
Glowman Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Er det ingen som har noen formening om jeg kan gjøre alt på en dag? Møte opp uten avtale? Ev supplere med manglende dokumentasjon/opplysninger over nett. Helst med umiddelbar nødhjelp. Når det kommer til NAV så er det ingenting som skjer på en dag foruten nødhjelp. Hvorfor ikke bare ta kontakt med NAV direkte? Såfremt du ikke har svindlet de over mange år før og etter du emigrerte til utlandet så burde det ikke være noen grunn til å kontakte de direkte. Lenke til kommentar
Emigrert Skrevet 12. september 2015 Forfatter Del Skrevet 12. september 2015 (endret) Er det ingen som har noen formening om jeg kan gjøre alt på en dag? Når det kommer til NAV så er det ingenting som skjer på en dag foruten nødhjelp. Hvorfor ikke bare ta kontakt med NAV direkte? Såfremt du ikke har svindlet de over mange år før og etter du emigrerte til utlandet så burde det ikke være noen grunn til å kontakte de direkte. Jeg spør mer om jeg kan klare meg med ett fysiske møter på en dag (Enn om hvor raskt det går). Jeg har tenkt å avtale møte på forhånd, men det kan jo f.eks hende de ber meg snakke med noen på arbeidsformidlingsfronten først. Jeg har ikke råd til å henge rundt I Norge uten penger, så jeg må basere meg på å fly opp og ned med RyanAir med kanskje bare end dag I Norge, som også må brukes til registrering på skattekontor. **Mandag *** Utmerket svar i en annen tråd (Forslår at vi fortsetter der): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1680183 Har forøvrig prøvd å ringe, men kommer kun til ett sentralt nummer som sier jeg bare skal dra dit uten avtale. Endret 18. september 2015 av Emigrert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå