Gå til innhold

Dedikert lydkort; noe for seg den dag i dag?

Anbefalte innlegg

Jeg husker for 10-12 år siden når jeg var aktiv PC-bygger så var det et must å ha et dedikert lydkort. Hadde da et X-Fi XtremeMusic lydkort.

Etter mange år uten dedikert PC, kjøpte jeg en Komplett GamerPC i mars 2014 siden jeg gadd rett og slett ikke å begynne med PC-bygging lenger. Denne PC-en har ikke et dedikert lydkort og lurer på om dette har noe for seg den dag i dag eller om det innebygde lydkortet på hovedkortet er egentlig grei nok? Har 2.0 høytaler og vurderer 2.1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt har onboard lyd bedret seg mye hvis du ikke kjøper av de aller billigste hovedkortene, og selv mange av dem er bedre enn sånn det var for mange år siden.

Fordelen med kort fra Creative er at de kan være bedre egnet til spill som bruker de egenskapene kortet har for avansert lyddesign som avlaster CPU. Hvis du ikke trenger noe sånt er det kansje greit å bruke det du har om du ikke er misfornøyd med noe ?

Begynner å bli noen år siden jeg brukte produkter fra Creative.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kommer ann på hva slags lydbrikke/løsning hovedkortet har (noen produsenter har jo på noen modeller prøvd å gjøre litt mer ut av det), hvilke krav du har og hva du skal kjøre lyden på. Bruker du S/PDIF (toslink/coax) har det lite å si er min erfaring.

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...