Gå til innhold

Få avskrevet studielån ved å ta enkeltemner etter endt studie?

Cinemarxism

Anbefalte innlegg

Lang historie kort:

H2011/V2012: Første år av toårig matsterstudium i Norge. 1 år = 60p

H2012/V2013: Tok en ettårig mastergrad i utlandet, permisjon fra norsk toårig mastergrad. Fikk det som tilsvarer 60p i Norge.

H2013/V2014: Fullførte toårig mastergrad i Norge. Skriver mastergrad på 45p, og de siste 15 poengene i grade (som skal være 120p tilsammen) blir dekket av to emner jeg tok i utlandet året før.

Altså: Siste år tok jeg bare 45 "nye" poeng, mens jeg i hvert av de to foregående årene tok 60p. Første og andre år fikk jeg altså omgjort så mye som mulig til stipend, siste år fikk jeg bare omgjort for 45 poeng (men jeg hadde mottatt fullt lån, som om jeg skulle ha tatt 60 poeng, dette året).

Jeg har altså et noe høyere lån enn jeg ellers ville ha hatt om jeg hadde tatt 60p siste år. Mitt spørsmål: Nå som jeg ikke går noe studieprogram lenger, kan jeg ta 15 studiepoeng som enkeltemnestudent og få redusert lånet mitt tilsvarende? Og hvis jeg kan det, må det være emner på masternivå (da de 15 poengene jeg ikke tok siste år ville ha vært fra masterfag), eller kan jeg ta emne® på bachelornivå så lenge antall studiepoeng er riktig?

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et studiepoeng er et studiepoeng, så ja, du kan gjøre det. Men ikke hvis du har begynt å jobbe. Da går du jo over inntektsgrensene, så selv om du får omgjort stipendvtil lån først, så blir stipendet gjort om til lån når Lånekassen året etter får se hvor mye du har tjent.

Lenke til kommentar

Bare for å lufte spørsmålet, gjelder dette om en feks går på skole mens en tjener så mye at stipendet bortfaller?

Som ett eksempel, en tar bachelor med full jobb og får derfor kun lån og ikke invilget stipend for dette studiet. En slutter så i jobben og tar master, tar i tillegg 180 ekstra studiepoeng i denne perioden(samme som bachelor)? 

Lenke til kommentar

Ifølge tildelingsforskriften § 27-4 første ledd:

Dersom søkeren fullfører mer utdanning enn normert, eller tar utdanning uten støtte, blir lån for tidligere perioder gjort om til stipend dersom søkeren ikke har fått fullt utdanningsstipend for disse periodene. Se også § 27-6.

Henvisningen til § 27-6 er en tidsbegrensning. Det er bare i de fire årene etter at lånet ble gitt at man kan få slik omgjøring. Det er ingen begrensning på nivå (men for utdanning i utlandet skilles det mellom utdanning på bachelor- og masternivå på skolepengene).

Bestemmelsen gjelder bare omgjøring på grunn av resultater. Man får ikke omgjort lån til stipend hvis man er blitt nektet omgjøring pga. for høy inntekt.

Selv har jeg 180 studiepoeng "til gode" på Lånekassen. Dessverre går disse ut på dato i år. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...