Gå til innhold

Hvordan skrive juridisk praktikum?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan skriver dere en praktikumsoppgave i jus?

Selv leser jeg oppgaveteksten, og forsøker å gjøre oppgaven. Så ser jeg på mønsterbesvarelser og sensorbesvarelser. Jeg merker at jeg da har oversett mange problemstillinger, og det er også en del ting jeg ikke forstår med det første.

Så spørsmålet er om jeg da burde bare skrive oppgaven på nytt igjen, eventuelt hvor mange ganger 3-4 ganger? Til jeg blir "fornøyd", eller skal jeg bare gå løs på en ny oppgave etter å ha lest igjennom mønsterbesvarelsen og sensorveiledningen? Det er det siste jeg har mest lyst til. Blir jo veldig lei av den ene oppgaven jeg jobber med...

Men hva tror dere er lurest å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør gå videre til neste oppgave etter å ha skrevet ned noen notater om hva du overså. Så kan du løse den samme oppgaven på nytt senere, om du har tid.

Når det gjelder dete egentlige spørsmålet ditt, om hvordan du skal skrive praktikumoppgave: Identifiser først alle parter og alle krav. Hvem krever hva av hvem? Strukturer dette på en logisk måte, og se hva oppgaven skriver om partenes anførsler. Sorter disse anførslene under rette krav, og prøv å tenke på hvilke andre rettslige grunnlag som kan støtte opp under hvilke krav. Da er mye av jobben gjort. Du mangler et punkt mellom "leser oppgaveteksten" og "forsøker å gjøre oppgaven", og det er å disponere oppgaven. Spesielt om problemet ditt er at du overser problemstillinger så er det disponeringen du må jobbe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...