Lifeform Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Nattens veldig kjekke oppdagelse: Kjøleskapet lager en konstant lavfrekvent basslyd som trenger gjennom veggen inn på soverommet. Durer og durer ganske lavt. Har såvidt lagt merke til det før, men tenkte det var en båt på sjøen el. Vi bor ganske nærme sjøen. Veldig irriterende. Tips til å få det fikset? Kjøpe nytt skap ? Trenger gjennom veggene.... Lenke til kommentar
War Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) Rør på skapet, forsvinner lyden noe? Da kan det være justeringen av føtter. Nofrost-skap vil jobber 24/7 VS eldre modeller som slo seg på når det måtte. For eks i åpen kjøkken/stue vil støynivå være en viktig faktor. Hvs det viser seg å være kompressoren (edit: eller vifta) du hører i normal drift, så er støyen kommet for å bli. Endret 29. august 2015 av War Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Er ikke noe galt med skapet, i bruksanvisningen jeg fikk med så står det sikkert 10 lyder som er vanlige og en slik durelyd er vanlig. Som War skrev så fungerer det noen ganger å (røre på) smelle til skapet eller vippe litt på det. Durelyden på mitt kan vare fra noen minutter til en time eller to. Mitt er ikke no-frost så det jobber bare innimellom, hører et lite klikk når det går i hvilemodus. Er det et gammelt skap så ville jeg bare ha gitt bort til noen studenter med dårlig råd og kjøpt nytt Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Rør på skapet, forsvinner lyden noe? Da kan det være justeringen av føtter. Nofrost-skap vil jobber 24/7 VS eldre modeller som slo seg på når det måtte. For eks i åpen kjøkken/stue vil støynivå være en viktig faktor. Hvs det viser seg å være kompressoren du hører i normal drift, så er støyen kommet for å bli. Nofrost har vifte inne som går hele tiden tror jeg, ellers går kompressoren bare ved behov. Skal nok uansett godt gjøres at du hører denne på noe som helst måte. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) Har og den lyden i mitt av og til. Er da ting inni skapet som lager lydene, sist var det en øl boks. PS: Mitt er fra 92 og bruker mye strøm. Er Gram kjøl/frys. Endret 29. august 2015 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
War Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Mitt samsung-nofrost durer 24/7 , vifte eller kompressor. Hører ikke noen "klikk" slår seg av /på Kanskje pga jeg har dørene ofte oppe. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Har skapet fysisk kontakt med vegg, benk eller skap? Det vil forsterke lyder. Hva slags skap er det snakk om? TS skriver "kjøleskap", men svarene henspeiler på kombiskap. Nofrost-skap og andre løsninger med vifter pleier vanligvis å bare bruke viftene samtidig med at kompressor går. Men moderne skap med elektroniske termostater har mye kortere inn- og utkoblingsintervall (ift gamle skap) slik at kan virke som det går konstant. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Hei, Beklager litt tregt svar. Ekstremt irriterende fremdeles den lavfrekvente lyden... Høres ut som det konstant er noe veiarbeid uti veien e.l. :-) Har funnet modellen nå: http://www.bosch-home.no/produkter/kjøl-frys/kombiskap/KGV39620.htmlAlle tips mottas med stor takk her. Vil det evt. ha noe å si å bygge opp med en hard plate under e.l ?Flott om det finnes noe fix for dette. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Durelyden er der fremdeles, men begynnte litt å lure på om det kanskje kan være sikringskapet og strømåleren ? Har skrudd av det andre kjøleskapet for å teste, men durelyden er der da likevel Alternativ nr. 2 er at det er lavfrekvente basslyder fra nabobutikken som ligger ca. 20-30 meter unna Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Ja har du den gamle mekaniske strømmåleren så kan den dure litt på lav strøm bruk, min gjorde det. Har smart måler nå. Prøv å skru på en 2000w ovn og hør etter. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 Igjen er jeg hjemme her en periode, og hører samme irriterende durelyden. Det er ikke fra noe inne i huset her, da jeg har testet dette flere ganger ved å skru av jordfeil-bryteren. Lurer da på hva som er vanlig fremgangsmåte for dette i forhold å få det utbedret? Mest sannsynlig så er det kjøleanlegget / kjølerom hos nærliggende butikk som gjør dette. Evt. varmepumpe. Har sendt mail til kommunen om dette, og bedt de utbedre det. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg har et Bosch kjøleskap med fryser i nederste del (ikke helt samme modell) og det lagde en durelyd når det gikk. Det viste seg at det var en glassplate som ligger under den øverste skuffen i fryseren som vibrerer mot selve skapet når kompressoren går. Jeg løste det ved å sette på disse små gjennomsiktige gummiknottene man bruker på skuffer og skapdører så dem ikke skal slamre når du lukker dem. Men nå viser det seg jo at det sikkert ikke er dette som er problemet. Hvis du ordner et opptak av lyden er det kanskje mulig for oss å identifisere hva det er. Eller i alle fall komme med et godt forslag. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Har prøvd å ta opptak, men den er så lav (lavfrekvent) den lyden der at den ikke høres / vises som noe lydbølge i lydredigeringsprogram osv. I hvertfall ikke med opptak med mobilen min. Fikk ihvertfall verifisert i dag at det ikke var nabobutikken som var problemet her ved at de skrudde av all strømmen overalt der borte. Mulig varmepumpe hos en av de andre naboene eller transformator. Kan evt. vannledning lage denne typen lyd? Tviler på det egentlig. Er en veldig repetiv og motor-lignende lyd.. Noe tips til hvordan man kan retningsorientere slike basslyder ? Endret 25. mai 2017 av Lifeform Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå