Skribenten_ Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Nå er foreningen Rettighetsalliansen i gang med å samle inn IP-adresser til norske brukere, og det kan bli aktuelt å bruke det i et eventuelt søksmål ved hjelp av den aktuelle IP-adressen. Men det som jeg stusser over er at en IP adresse teknisk sett ikke er knyttet til en person, men til en datamaskin. Det betyr jo at en IP adresse ikke forteller noe om hvem som står bak. Vil ikke da Rettighetsalliansen ha et bevisproblem dersom de skal gå til søksmål mot en person? Endret 28. august 2015 av Skribenten_ Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 "Er dette din datamaskin""Ja" Voila - Case Closed. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 "Er dette din datamaskin" "Ja" Voila - Case Closed. Ok, så man har ikke lov til å eie en datamaskin? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 En IP-adresse er knyttet til et abonnement, ikke nødvendigvis til en spesifikk datamaskin (pga. NAT-løsninger og mankoen på IPv4-adresser). Det de antageligvis vil gjøre er å kreve abonnenten for opplysninger. "Fra ditt abonnement ble det lastet ned X, Y, og Z i dette tidsrommet, og du skal gi oss opplysninger om alle som var tilkoblet ditt nett i samme tidsrom." Nekter den som blir spurt å etterkomme dette blir det et spørsmål om man skal bruke ressurser på å kreve rettslig bevisopptak. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Det de antageligvis vil gjøre er å kreve abonnenten for opplysninger. "Fra ditt abonnement ble det lastet ned X, Y, og Z i dette tidsrommet, og du skal gi oss opplysninger om alle som var tilkoblet ditt nett i samme tidsrom." Nekter den som blir spurt å etterkomme dette blir det et spørsmål om man skal bruke ressurser på å kreve rettslig bevisopptak. Må de ikke først kreve navnet på abonnenten utlevert fra internettleverandøren, noe sistnevnte bare kan/ønsker å gjøre etter et rettslig vedtak? Hvem er ansvarlig for bruken på abonnementet? Brukeren selv, eller eieren? Hvordan blir utfallet hvis man har hatt et åpent og usikret Internett, og det kan tenkes at en av naboene har utnyttet dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Ja, de må først få navnet på abonnenten utlevert. Dette vil imidlertid ikke nødvendigvis være veldig vanskelig, se de nye reglene i åndsverkloven § 56b som ble vedtatt i 2013. Utgangspunktet er at det ikke finnes noe rettslig ansvar for opphavsrettsbrudd for noen andre enn den som faktisk begår bruddet. Men erstatningsbestemmelsen i åndsverksloven § 55 retter seg mot "skade som voldes ved overtredelse som nevnt i § 54", og § 54 etablerer et medvirkeransvar. Det er derfor usikkert i hvilken grad man som abonnent kan stilles til ansvar for å ha medvirket til ulovlig opphavsrettsbrudd. Hvordan utfallet blir hvis man har åpent og usikret internett er derfor vanskelig å si. Rettighetshaverne vil hevde at man har vært uforsiktig og derfor må ta konsekvensene av egen uforsiktighet. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 (endret) En IP-adresse er knyttet til et abonnement, ikke nødvendigvis til en spesifikk datamaskin (pga. NAT-løsninger og mankoen på IPv4-adresser). Det de antageligvis vil gjøre er å kreve abonnenten for opplysninger. "Fra ditt abonnement ble det lastet ned X, Y, og Z i dette tidsrommet, og du skal gi oss opplysninger om alle som var tilkoblet ditt nett i samme tidsrom." Nekter den som blir spurt å etterkomme dette blir det et spørsmål om man skal bruke ressurser på å kreve rettslig bevisopptak. Har rettighetsalliansen noe hjemmel til å kreve at private personer utleverer opplysninger om hvor befinner seg på gitte tidspunkter? I isåfall er det jo rettighetsalliansen som selv må legge frem beviset. Noe som kan være svært krevende. Endret 28. august 2015 av Skribenten_ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Hjemmel for å kreve? Nei. På samme måte som at du kan nekte å forklare deg for politiet. Men det både rettighetsalliansen og politiet kan gjøre hvis du nekter er å be retten om å avhøre deg, og det kan du ikke nekte (med noen unntak som f.eks. retten til ikke å utsette seg selv og sine nærmeste for straffeforfølgning). Så summa summarum kan du velge - svar på spørsmålene, eller ta sjansen på at de ikke gidder å ta byrden med rettslig avhør. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Har de kun en IP, eller en MAC-adresse også?Dvs, har de IP-adressen som routeren min har hos ISP'en, eller IP-en/MAC-en på maskinen i mitt sub-nett? Med mindre de har sistnevnte, hvordan skal de kunne påstå at noe har blitt lastet ned til noen av mine maskiner med mindre de kommer på døra og tar med seg rubbel og bit? Om jeg hadde fått spørsmål om hvem som var på mitt nett et klokkeslett på en dato for flere måneder siden vet jeg rett og slett ikke om jeg hadde vært i stand til å finne ut av det engang. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Har de kun en IP, eller en MAC-adresse også? Dvs, har de IP-adressen som routeren min har hos ISP'en, eller IP-en/MAC-en på maskinen i mitt sub-nett? Med mindre de har sistnevnte, hvordan skal de kunne påstå at noe har blitt lastet ned til noen av mine maskiner med mindre de kommer på døra og tar med seg rubbel og bit? Om jeg hadde fått spørsmål om hvem som var på mitt nett et klokkeslett på en dato for flere måneder siden vet jeg rett og slett ikke om jeg hadde vært i stand til å finne ut av det engang. Nå vet jeg ikke om dette stemmer helt, men jeg ser for meg at det er ditt ansvar å vite, så om du ikke kan finne ut hvem vil du selv stå som ansvarlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Blir det igjen noke form for fysisk data i form av catche eller liknande ved streaming? I vanlige nedlastningssaker så er vell saksgangen vanligvis slik at dei sporer IP-adressa, deretter tar ein beslag i datautstyr, og til slutt sjekker kva som finnes av ulovlig materiale på datamaskinene i husstanden. Det er dette som har gjort at ein kan ha åpne wifi utan å risike å bli straffa for ulovlegheiter som naboen eller tilfeldig forbipasserande gjer på ditt abonnement. Har denne saksgangen endra seg når ein no går etter folk som streamer ulovleg, kan ein straffe eigaren av abonnementet sjølv om ein ikkje har fysiske bevis på kva einheit som har tatt imot dei ulovlege dataene? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Når de får dokumentert store mengder brukere, kan det bli vanskelig for apparatet og motsette seg antar jeg.Best å holde seg unna Popcorn tror jeg. Heller laste ned hvis det er noe spesielt. Lenke til kommentar
crii Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 (endret) Jeg laster ikke ned ulovlig men jeg kan si at en VPN hjelper for de utroligste ting feks skjule IP-en din Personlig syns jeg denne heksejakten har gått helt av skaftet, snart kan jeg vel ikke google noe uten at rettighetsalliansen truer med å dra meg for rettsapparatet for å bruke en tjeneste som kan benyttes til å finne kopibeskyttet materiale Det ville ikke forundre meg ett sekund om rettighetsaliansen skulle finne på noe så irasjonelt og idiotisk som dette, men nå er vel ikke rettighetsaliansen en samling med spesielt inteligente individer heller om de tror at blokkeringen av TPB hjalp for noe som helst Bare tenk hvor enkelt dette problemet kunne blitt løst om rettighetshaverene til div. filmer og serier kunne bli enige om en løsning hvor du kunne ha tilgang til alt for en billig penge, jeg hadde glatt abonert på det. Uaktuelt å abonere på 15 ulike sider for å få tilgang til de seriene jeg har en interesse for. Netflix sitt tilbud er også LANGT fra så bra som det burde være Endret 25. september 2015 av crii Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Men hvordan klarer de å få tak i IP adressene da ? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Men hvordan klarer de å få tak i IP adressene da ? Popcorn Time bruker BitTorrent-protokollen – som er peer-to-peer-basert. Altså er IP-adressene til alle i svermen i utgangspunktet offentlig tilgjengelig informasjon. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Men hvordan klarer de å få tak i IP adressene da ? Popcorn Time bruker BitTorrent-protokollen – som er peer-to-peer-basert. Altså er IP-adressene til alle i svermen i utgangspunktet offentlig tilgjengelig informasjon. Takk for svar. Ja, såpass har eg skjønt, men eg ser jo ingen brukere slik eg f.eks gjorde på bukten før i tiden? Hvor ser rettighetsalliansen disse ipene da? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Men hvordan klarer de å få tak i IP adressene da ? Popcorn Time bruker BitTorrent-protokollen – som er peer-to-peer-basert. Altså er IP-adressene til alle i svermen i utgangspunktet offentlig tilgjengelig informasjon. Takk for svar. Ja, såpass har eg skjønt, men eg ser jo ingen brukere slik eg f.eks gjorde på bukten før i tiden? Hvor ser rettighetsalliansen disse ipene da? Siden Popcorn Time bruker torrents, kan du laste de ned i et vanlig torrent-program og, dermed ser du brukerene. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Men hvordan klarer de å få tak i IP adressene da ? Popcorn Time bruker BitTorrent-protokollen – som er peer-to-peer-basert. Altså er IP-adressene til alle i svermen i utgangspunktet offentlig tilgjengelig informasjon. Takk for svar. Ja, såpass har eg skjønt, men eg ser jo ingen brukere slik eg f.eks gjorde på bukten før i tiden? Hvor ser rettighetsalliansen disse ipene da? Siden Popcorn Time bruker torrents, kan du laste de ned i et vanlig torrent-program og, dermed ser du brukerene. Ok, takk. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Må man ikke selv laste ned og dele noe, for å kunne se andres IP adresser? Lurer også litt på det der Lenke til kommentar
Zash Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Nei.Eller, jo, du må laste ned Torrenten og og koble deg til peers, men du trenger ikke laste ned hele filen og dele den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå