Gå til innhold

Diskriminering av down syndrom

Anbefalte innlegg

I Norge er vi så opptatt av å behandle alle likt, hvor ingen skal føle seg forskjellsbehandlet. På norske talenter var det en gjeng barn med down syndrom som oppredde.

http://www.tv2.no/v/953929/

Hele dommerpanelet nesten grein, og syns at dette var noe av det beste dem hadde sett. Hadde ikke barna hatt down syndrom, ville dommerne krysset at og sent dem vekk før dem i det hele tatt fikk starte. Er ikke nettopp det forskjellsbehandling? noe som vi ikke ønsker. Isåfall så må vi omdefinere ordets betydning av "diskriminering"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hvis det var sånn at den gruppen ble fremhevet hver bidige dag, for ellers helt selvfølgelige ting, ville det lignet på diskriminering. Men når det skjer tilfeldig er det vel ikke så mye å bråke om

Lenke til kommentar

Dette er ikke diskriminering, du blander det med forskjellsbehandling. Diskriminering er forbudt, men enkelte typer forskjellsbehandling, som i denne saken, er lov fordi det prøves å søke likestilling. Så siden det ikke akkurat er mange Downsfolk på norske talenter så er dette en god måte å få andre med samme problem til å føle seg bedre og mer likestillt. Det lukter litt PR-stunt her, men helt greit for meg så lenge de ikke vinner konkurransen med det dårlige showet de har :rofl:

@loka; Det virker ikke som TS vil bråke, han spør et vanlig spørsmål og det skjer faktisk ikke så sjelden at tilbakestående blir forskjellsbehandlet selv om man ikke ser det på TV så ofte.

Dette er diskusjon.no, vi lever for å "krangle" ;)

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg nå. På generell basis så er jeg enig i at det er teit når man forskjellsbehandler handicappede, utlendinger, homofile eller hva det skulle være, bare for å føle seg selv bedre. Og det gjøres mye. Vi er så redde for å bli oppfattet f.eks. rasister at vi bærer utlendinger på gullstoler (figure of speech), på samme måte forskjellsbehandler vi handikappede.

Jeg er dog enig i dommerenes beslutning. Det er en gjeng med barn som også har downs, som har gledet seg til å fremføre dette og gjerne vil være med. Full av positiv energi. Det hadde vært dårlig gjort å skulle dømme dem som resten av deltakerne, det er kanskje ikke på nivå med mange andre - men så har de ikke forutsetningene til dette heller. Nå er de også talentfulle tross alt, så why not. Hvorfor ta det så høytidelig? :)

Men når det er sakt så var de jo sjarmerende. På samme måte som de derre downs-folka i den blokka som gikk på TV vettu, også var sjarmerende og artige. Nå er det ikke sånn at andre deltakere nødvendigvis får mindre tårer av dommerne (basert på det lille jeg har sett, og de relaterte videoene på tv2).

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Nå er det vel produksjonselskapet som står bak dette, de inviterer inn grupper med delvis tallent, og evnt helt talentløse personer for å dumme seg ut for å gjøre god TV..  Om dommerne gjennom empati sender de videre er det jo bare menneskelig, ikke noe sært fenomen..

Viser jo heller at vi alle er mennesker og at selv de harbarska dommerne klarer å være noe irrasjonelle når de sender de videre.. :)

Så istedet for å kritisere kan du heller prøve å se lyst på det..

Lenke til kommentar

Prøver å se for meg overskriftene om de hadde blitt slaktet slik "vanlige" ville blitt i andre talentkonkurranser :p

Personlig føler jeg det blir litt feil noe det blir "oss" og "dem" i en talentkonkurranse, da burde alle bli bedømt likt. Du får ikke flere stilpoeng i en hoppkonkurranse om du har aldri så mange syndromer. Skjønt, jeg har ikke dette som hjertesak, så hvis folk mener downsbarn som utfører en aktivitet er "aww" og sender dem videre er det noe jeg lever helt fint med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...