Gå til innhold

Støy i mikrofonen

Anbefalte innlegg

Sliter med bruselyd i mikrofonen min, og i dag oppdaget jeg at bruselyden er der også etter at jeg har koblet fra mikrofonen(ledningen sitter i). Støyet blir borte når jeg deaktiverer mikrofonen i innspillingsenheter. 

Noen som vet hvordan dette kan fikses? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleng ut en liten fil med et eksempel så kan jeg muligens hjelpe deg, eller så kan denne tråden også hjelpe meg :D

Jeg har en statisk lyd/ internt støy når jeg spiller inn og det driver meg til vanvidd, går å fjerne med en del redigering, men det tar tid og forringer det andre bittelitt. Jeg kjenner igjen den støyen lett så hvis det er samme så kan jeg gi deg mange ting du kan prøve, som ikke har fungert for meg......

Edit; Hvem mic er det og er det USB eller 3.5mm jack?

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Sleng ut en liten fil med et eksempel så kan jeg muligens hjelpe deg, eller så kan denne tråden også hjelpe meg :D

Jeg har en statisk lyd/ internt støy når jeg spiller inn og det driver meg til vanvidd, går å fjerne med en del redigering, men det tar tid og forringer det andre bittelitt. Jeg kjenner igjen den støyen lett så hvis det er samme så kan jeg gi deg mange ting du kan prøve, som ikke har fungert for meg......

Edit; Hvem mic er det og er det USB eller 3.5mm jack?

Det er mikrofonen til Steelseries sibera Elite, som her koblet til med jack. Har egentlig samme problem med alle mikrofoner jeg har prøvd. også de med USB

Lyden er tatt opp uten mikrofonen i, kun ledningen

Støy.wav

Endret av OLSUS
Lenke til kommentar

Høres delvis ut som statisk støy, men det kan hende den får inn viftestøy og bare registrerer visse frekvenser. Test med mikrofonen noen meter unna eller dekk den til med noe så den ikke tar opp lyd. Funker det så er det tydelig at det er bakgrunnsstøy.

Still sensitiviteten med softwaren eller bruk bakgrunnsstøyreduksjon greiene som følger med. Still MS mic sensitiviteten langt ned når du gjør dette da det blir surr hvis du stiller to steder.

Det kan være USB'en i/ fra USB lydkortet som skaper denne støyen, strøm fra USB er ofte "møkkete" eller så mottar kontakten masse forstyrrelser fra PSU. Kan også motta støy fra andre steder. Det du kan teste da er en USB-hub med ekstern strøm som skal gi renere strøm til lydkortet/ mikrofonen samtidig som du ikke får støyen fra PSU el.l. Jeg testet dette, men uten hell desverre. Du får støy fra PSU etc med 3.5 minijack også.

Hvis dette problemet er med alle mikrofoner så er det nesten 100% sikkert at det er intern støy du antagelig bare kan fjerne med ny hardware som tar seg av signalet. Jeg holder på å få fikset samme problemet selv og skal antagelig kjøpe en mikser med egen strøm for å sjekke.

Håper dette hjelper.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Støy og lydkvalitet ifbm opptak med mikrofon og PC er et ganske omfattende tema.

Dette temaet er også en del forskjellig fra Laptop til stasjonær PC. For laptop så kan man i en del tilfeller få vekk en del støy ved å bytte strømforsyning eller ved å kjøre på batteri.

For stasjonær .. vet ikke om strømforsyningen kan støye her også. Ellers så er det vel å bytte lydkort, 

Lenke til kommentar

Det er ofte støy fra strømmen som går til mikrofonen via USB eller 3.5 jack. Det er ikke alltid bra skjerming eller at PSU har litt for stort magnetfelt slik at det slår inn på signalet. Dyrere dedikerte lydkort tar mye mer hensyn til dette og bruker bedre skjermede deler for å forhindre slik støy, det er grunnen til at de koster en tusenlapp eller to. Dyrere lydkort har også "spenningsrens" eller maskinvare som eliminerer dette problemet Å ta imot eller sende lyd til et headset er simpelt, det er derfor man også får billige lydkort og at det ikke er noe særlig dyrt for produsentene å ha et integrert lydkort i HK. Det kan også være spenningsvariason fra sikringsskapet/ vegguttaket som virker inn så det kan også funke å koble PC'en i en egen kontakt eller en egen kurs. Fluorlysrør kan også virke inn på signalet hvis det er veldig nærme mikrofonen.

Man kan rense opp mye hvis man har software som fjerner visse frekvenser når man tar opp lyd og man kan fjerne mye i ettertid, men kvaliteten vil synke da det også virker inn på opptaket.

@Arne; Det er sinnsykt omfattende, jeg har hatt en del problemer og sikkert lest 100 sider med råd og teknikker uten å få fikset det. "Eneste" jeg ikke har fåt testet nå er å bruke en mikser med egen strømadapter eller å ikke spille inn lyden rett til PC'en slik at jeg fjerner ett ledd i prosessen. Helt forferdelig dyrt å få det skikkelig bra virker det som :p

Lenke til kommentar

Har funnet en grei løsning nå, bruker nå usb-mikrofonen min + programvaren fra andrea electronics som fjerner støy fra dårlig jording i psu. Kan jo godt si at jeg ikke har jordede stikkontakter her.

Da har du flytta lydkortet (A/D omformer) ut av maskinen - og dermed eliminert årsaken til støyen, dvs fått distanse mellom støykilde og lydkort.

Elektronikken inni mikrofonen kan i tillegg ha bedre skjerming, noe som hjelper.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en kompis som har hatt akkurat samme støy lyd i to headset og begge var steelseries siberia elite. Verste var at han kjøpte seg nytt for han trodde mikrofonen på det første var ødelagt også gikk det 2 uker så hadde han samme problemet på det nye. Han har fortsatt hatt samme problem etter at han kjøpte seg ny PC, så i denne situasjonen så virket det som det var headsettet som hadde dette problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...