Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har barn, men ingen inntekt

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og min kjære har et barn på et par måneder som vi er kjempe glade i. Vi bor hjemme hos hennes mor som heller ikke har god råd og kan støtte. Ei kan noen i familien. Barnet var uplanlagt og hun ville ikke ta abort. Jeg går fulltid på skole og er 17 år. Jeg har søkt etter jobber, men enten er det tilbud om dårlige arbeidstider (i skoletiden) eller ingen svar å få. Jeg får også null stipend, og etter engangstønad, får kjære bare 970kr i mnd. Vi er bare så fortvilte og vet ikke hva vi kan gjøre :(

Forlsag til hjeelp?

Anonymous poster hash: 36733...c28

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg og min kjære har et barn på et par måneder som vi er kjempe glade i. Vi bor hjemme hos hennes mor som heller ikke har god råd og kan støtte. Ei kan noen i familien. Barnet var uplanlagt og hun ville ikke ta abort. Jeg går fulltid på skole og er 17 år. Jeg har søkt etter jobber, men enten er det tilbud om dårlige arbeidstider (i skoletiden) eller ingen svar å få. Jeg får også null stipend, og etter engangstønad, får kjære bare 970kr i mnd. Vi er bare så fortvilte og vet ikke hva vi kan gjøre :(

Forlsag til hjeelp?

Anonymous poster hash: 36733...c28

Først og fremst gratulerer med barn. Jeg har forståelse for at det økonomiske kan virke litt mørkt nå ut i fra hva du skriver, men det vil alltid være et lys i tunnelen. Når man får alt må man alltid gjøre noen andre prioriteringer og kanskje gi avkall på litt.

Siden dere bor sammen har hun ikke rett til stønad som enslig forsørger, og det er heller ikke lurt å gi falsk informasjon om dette til NAV.

Derimot kan hun ha rett til foreldrestipend fra lånekassen hvis hun har permisjon fra skolen og går å videregående:

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/gravid/

Etter det kan hun får forsørgerstipend når tiden med foreldrestipend er over:

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Forsorgerstipend/forsorgerstipend/

Skal dere kontakte NAV, er det i så fall for å få sosialhjelp. Foreldrene deres har fremdeles forsørgelsesplikt for dere selv om dere er blitt foreldre.

Når det gjelder jobber så skriv CV og lag søknader på de stedene der du kunne tenke deg å jobbe (lag søknadene individuelle). Møt deretter opp personlig for å spørre om jobb etter skoletid. Her er det ikke grunn for å være kresen, siden man er under kan det være vanskeligere å få jobber som man ellers ønsker seg. Ellers kan jobbsøking ta litt tid, bare vær tålmodig.

Ellers gjelder det som alltid å være økonomisk. Babyklær kan kjøpes billig på salg, event kan det være at mye gis bort hvis dere forhører dere rundt (det kan foreldrene deres også). Kjøpe billig bleier (som har kommet ganske bra ut i test, faktisk best i test i noen tester), samt være forsiktig med pengene. 

Uansett hva dere gjør så ikke avbryt utdanningen deres.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...