Gå til innhold

[Løst] DHL EXPRESS, Import avgift. Kjøp med 3 part. Ekstra kostnad.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg kjøpte 3 ND filter til objektiv fra Miniinthebox.com. 

I handlekurven så fekk eg valget mellom å velge leveringsmetode. 

 

(03.08.2015)

Super saver - 10 -20 dager. NOK 0. 

Expedited - 3-5 dager NOK 98

Standard - 6-8 NOK husker ikkje.. 

 

Eg valgte 3-5 dager. Og betalte 98 kr ekstra.

 

3 ND Filter: 482kr

Frakt: 98kr 

Sum: 580kr

 

 

En uke etter eg fekk pakken så fekk eg en regning fra DHL på 302 kr. 

 

Annen import avgift: 165kr (regner med det er for transport)

Tollavgift:137kr

 

Eg lurer på da: Siden eg bestilte hos ett firma og de ga meg en pris for forsendelsen. Er det ikkje min rett å ikkje betale for import avgift?  Eg har ikkje bestilt en tjeneste hos DHL, eg betalte ekstra til firmaet som eg kjøpte det hos. Skal ikkje de ta seg av transport kostnaden? Kan de bare leie inn ett annet selskap og sende regningen til kunden uten å opplyse om dette? Eg betalte jo en total sum av det det ville koste å få den sendt til meg, uten om MVA... 

 

Er det noen som veit dette? 

Har ikkje tatt kontakt med DHL kundeservice.

Er ikkje mykje penger det er snakk om men har lyst å vite om det er slik. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DHL tar diverse gebyrer for fortollingstjenesten (dvs innkreving av MVA).

 

Litt uklart beskrevet men regner med gebyret for fortolling (innkreving av MVA) er på 165,- og MVA er på 137,- for en total pris på 302 kroner.

 

165,- er ganske gjennomsnittlig i så fall, transportører tar normalt sett mellom 150,- til 200,- i gebyr for jobben rundt innkreving av MVA. Noen transportører tar et gebyr som er en % sats av verdien på varen - f.eks posten gjør dette.

 

Hos posten ville denne fortolingen kommet på 285,- i følge http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet

 

ikke store forskjellen

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg skrev feil

 

Tollavgift: 0kr 

Mva:137kr 

Annen import avgift: 165kr 

 

Men da har du rett. Visste ikkje at de tok en avgift for å kreve inn MVA..  

 

Ok, da blei eg litt klokere. Takk igjen OC-Freak!

 

DHL tar diverse gebyrer for fortollingstjenesten (dvs innkreving av MVA).

 

Litt uklart beskrevet men regner med gebyret for fortolling (innkreving av MVA) er på 165,- og MVA er på 137,- for en total pris på 302 kroner.

 

165,- er ganske gjennomsnittlig i så fall, transportører tar normalt sett mellom 150,- til 200,- i gebyr for jobben rundt innkreving av MVA.

Endret av Kim Young Ill
Lenke til kommentar

Hovedregelen etter den internasjonale kjøpsrettskonvensjonen er at selgers ansvar for å oppfylle kjøpet er ferdig når selger overlater godset til transportøren, med mindre noe annet er avtalt (CISG artikkel 31a).

 

 

 

I Incoterms-sammenheng vil det si at hovedregelen er FCA (Free Carrier), det vil si at selger bærer risiko og kostnader frem til godset er overtatt av transportør. Kjøper bærer risiko og kostnader fra og med godset er overtatt av transportør. Dette er også hovedregelen etter den norske kjøpsloven (men ikke forbrukerkjøpsloven), men i nasjonale salg oppstår det sjelden kostnader etter at godset er overlevert transportør. 

 

 

Incoterms er et sett næringsvilkår i internasjonalt kjøp og salg som beskriver hvem som har risikoen og hvem som bærer kostnadene for hvilket trinn i transportprosessen. 

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig ikke det er rimelig at mottaker skal måtte betale for en tjeneste som selger har bestilt og som mottaker kun har begrenset mulighet til å velge.

 

Det mest graverende eksempelet på dette er Posten, som tar 150 kroner (eller hva det nå er) i fortollingsgebyr hvis du ønsker at de skal fortolle forsendelsen fra utlandet. Greit nok. Men velger du det bort, altså du vil heller fortolle selv, så tar de den samme summen i "oppbevaringsgebyr" (eller hva det nå er, jeg husker ikke). Jeg vil ikke ha fortolling, jeg vil ikke ha oppbevaring, jeg vil bare at tingen skal sendes meg - og jeg har allerede betalt for forsendelsen til forhandleren jeg kjøpte tingen av. Hvis Posten trenger mer penger, så får Posten kreve de pengene av sender, ikke av mottaker.

 

Er det blitt som det er blitt som et resultat av disse Incoterms, eller er det rett og slett bare speditørene som er blodfrekke?

Lenke til kommentar

Da får du ta inn det punktet når du gjør avtaler med utenlandske selgere, og kreve at Incoterms DDP (Delivered Duty Paid) benyttes. Jeg tviler på at selgere vil gjøre noen avtale med deg på de vilkårene, men du kan forsøke.

 

 

Det du betaler for er for øvrig kostnadene Posten har med å holde godkjent tollager, føre tollagerregnskap, og gjøre all møkkajobben med import slik at tingen "bare skal sendes deg". Dette er ikke gratis. Hvis du vil at Posten skal kreve de pengene av selger, så får du avtale det med selger. Avtaler du ingenting er selger ansvarlig for kostnader til frakt, men kjøper er ansvarlig for kostnader som oppstår mens varen fraktes (som kostnader til fortolling og ekspedisjon).

Lenke til kommentar

Akkurat, så man har altså laget seg et avtalerammeverk hvor mottaker blir ansvarlig for kostnader han ikke på forhånd med sikkerhet kan vite hvor store er, og det i en situasjon hvor han kun har begrenset mulighet til å velge blant flere tilbydere. For speditører og forhandlere ser jeg jo at det er fordelaktig, men det er tydelig at sluttkunde knapt nok har vært en fotnote i de forhandlingene der.

Lenke til kommentar

Kjøper er imidlertid i en betydelig bedre posisjon enn selger til å ha generell kunnskap om innførselsmva, toll, og fortollingsgebyrer i sitt eget land. Selger kan ikke forhåndskalkulere slike kostnader noe bedre enn kjøper, så etter omstendighetene så er det ikke urimelig at kjøper tar denne risikoen.

 

Som kjøper hadde du betalt for dette uansett - men sannsynligvis via langt større beløp hos selger (fordi selger da må ta mer betalt pga. risikoen for valutasvingninger, forsinkelser, og gebyrendringer i tiden fra avsendelse) enn det du i dag betaler til Posten.

 

Speditørene har en medium fordel av det. Deres sikkerhet ligger i retten til å holde varen tilbake, og det er et pressmiddel som fungerer mye bedre mot kjøper enn mot selger. Samtidig ville selger ha forskuddsbetalt i et alternativt scenario, og da er det ikke behov for sikkerheten.

 

"Forhandlingene" du snakker om er mellom selger og kjøper. Kjøper står fritt til å be om andre vilkår. Da CISG endte med FCA som "hovedregel" for internasjonale kjøp var det fordi internasjonale kjøp primært var (og er!) mellom profesjonelle næringsdrivende.

Lenke til kommentar

Klart, toll og mva kan man ikke forvente at selger holder styr på for alle tenkelige mottaksland. Men ting som kostnader forbundet med frakt, oppbevaring, administrasjon og slike ting er det speditør som vet best - mange av dem opplyser ikke en gang om disse kostnadene før mottaker har fått regningen i postkassen (som illustrert av utallige slike tråder som dette).

 

Det beste ville i mine øyne vært at speditør tok betalt av selger for alle kostnader som var relatert til frakten, men som ikke var avhengig av toll- og avgiftsregler i mottakslandet, og ikke bare en arbitrær del av dem. At kjøper til syvende og sist hadde betalt uansett er helt uproblematisk, men da hadde kjøper kunnet se et mer realistisk totalbeløp på kjøpstidspunktet og sluppet å få fakturaer i postkassen ukesvis i etter at han har mottatt forsendelsen og lurt på om han ble svindlet. Og med noen av de gebyrene enkelte speditører opererer med så er det ikke tvil om at man i noen tilfeller blir svindlet - speditørene kan jo ta nøyaktig de gebyrene de vil da de er skjermet fra prisregulerende markedsmekanismer i og med at den som bestiller tjenesten ikke er den som betaler for den.

Lenke til kommentar

DDP mottaker i Norge fra nettbutikk i utlandet?

 

Glem det. Leser man salgsbetingelsene (det med liten skrift som ingen gidder lese :) ) nøye står det nok ganske greit at fortolling/toll/avgifter/mva og gebyrer ifb. med innkreving av dette i mottakerlandet ikke er avsenders forpliktelse. (Såkalt DDU) Dette er en risiko du må bære ved å drive privat import - for det er det du gjør. Til opplysning så koster en enkel fortolling for næringslivet gjerne 4-500 kroner + gebyrer for advisering etc., selv for kunder med tollkreditt.

 

DDP er ikke vanlig ved import til Norge, ikke engang ved næringstransaksjoner. DDP ex.vat forekommer ved eksport.

Lenke til kommentar

Som eier av en engelsk bil hender det at jeg bestiller litt deler fra engelske nettbutikker. Favorittbutikken min benytter seg av DHL og den siste gangen jeg bestilte deler der var det kommet opp et nytt valg når jeg skulle betale for varene og frakten. Da fikk jeg tilbud om å betale inn norsk moms med en gang. Da slapp jeg å måtte betale div. gebyrer for beregning og utlegg for moms til DHL i etterkant. Jeg sparte en del hundrelapper på å benytte meg av denne muligheten til å betale momsen med en gang.

 

Det finnes nettbutikker i utlandet som vet hva de skal gjøre for å få fornøyde norske kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...