Gå til innhold

Xp2100 produserer for mye varme?


Eplenektar1

Anbefalte innlegg

I dag sa pc'en takk for seg.

 

Den kjørte vanligvis rundt 70 grader uten kjøleprogram. Hørte en lyd bak på pc'en, "klikk" eller no, deretter slo pc'en av seg selv, og jeg får den ****** ikke på igjen.

 

Så nå blir det nok bort på komplett, og skaffe en ny vifte og en ny cpu.

 

Men visste hele tiden at cpu'en produserte enormt med varme, men at den skulle si takk for seg ante jeg ikke. For jeg kjørte jo den på fabrikkstandard.

 

Har noen et tips på hvilken vifte jeg bør skaffe meg? har tenkt å kjøpe en ny cpu, men ikke planer om å overklokke den ennå. tenkte på å kjøpe en xp2800 eller no.

 

Hadde vært gøy om pc'en ville starte igjen snart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lurte på om det var best med en silent viking 2, eller en thermaltake volcano 12?

Kjøp en coolermaster Aero 7+. Den kjøler ned min Athlon XP 2000+ uten å lage alt for mye uvesen. Dessuten får du med en deksel til å feste viftestyringen i en PCI-slot eller 3,,5 stasjon.

 

Ellers ville jeg gått for Thermaltaken. - Silent Viking begynner kanskje å bli litt gammel nå?

 

Det er likevel merkelig at PCen sluttet å virke eller rebootet som en følge av overoppheting (du har selvfølgelig en vifte som klarer 2100+?).:

 

1. Sjekk at viften sitter godt fast. Kanskje kline på litt tyggis i samme slengen

 

2. Sjekk temperaturen i kabinettet. Stopper maskinen hvis du har kabinettet åpent?

 

3. Sjekk temperaturen i BIOS. Jeg var plaget av at temperaturen var veldig ujevn; Den hoppet fra 40 til 55 på noen sekunder. Som en følge av temperaturen rebootet maskin etter en tids bruk. Siden denne temperaturen ikke kunne være riktig (enda mindre at den endrer seg med flere graer i sekundet) , oppgraderte jeg BIOS og reinstallerte Windows (dette skjedde ikke i GNU/Linux) var muligens det som gjorde susen, for nå er problemet borte!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Hvis du har temperaturer på rundt 70 grader med XP2100+ så er det noe alvorlig galt med kjøleløsningen din. Mine XP prosessorer har normal IDLE temp på ca 40 grader, og LOAD på maks 50 grader.

 

- Ta av en sidedør på kabinettet for å se om det hjelper.

 

Hvis det hjelper så trenger du noen kabinettvifter.

 

Hvis det ikke hjelper så må du sjekke:

- At du har du brukt kjølepasta.

- Sjekk at kjøleribben er montert riktig vei

- Sjekk at kjøleribben har god kontakt med CPU, pass på at kjøleribben ikke hviler på sokkel forhøyningen over CPU (typisk feil hvis kjøleren sitter opp-ned)

Lenke til kommentar
Hvis det ikke hjelper så må du sjekke:

- At du har du brukt kjølepasta.

- Sjekk at kjøleribben er montert riktig vei

- Sjekk at kjøleribben har god kontakt med CPU, pass på at kjøleribben ikke hviler på sokkel forhøyningen over CPU (typisk feil hvis kjøleren sitter opp-ned)

Pc'en fikk jeg på komplett, så jeg vet ikke om det er brukt kjølepasta, men med kjøleprogram har jeg idle temp på 48, max load så kommer jeg opp i rundt 75, så døden er nær. Men bør vel sjekke kjøleribba.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke hjelper så må du sjekke:

- At du har du brukt kjølepasta.

- Sjekk at kjøleribben er montert riktig vei

- Sjekk at kjøleribben har god kontakt med CPU, pass på at kjøleribben ikke hviler på sokkel forhøyningen over CPU (typisk feil hvis kjøleren sitter opp-ned)

Pc'en fikk jeg på komplett, så jeg vet ikke om det er brukt kjølepasta, men med kjøleprogram har jeg idle temp på 48, max load så kommer jeg opp i rundt 75, så døden er nær. Men bør vel sjekke kjøleribba.

*klage på komplett*

Lenke til kommentar
*klage på komplett*

Det er ikke så enkelt. Får ta historien fra starten. Jeg holdt på å legge inn tiger woods 2004 åp pc'en. Det hadde jeg da fått av en kamerat, og det funka hos ham.

 

Men seff kommer en kompis av meg, (han har forresten en pc til 35000 og det eneste progget han bruker er messenger, lol) han har absolutt NULL peil på pc. så kan ikke uninstallere spillet.

 

Formaterer disken, men pga han tosken får jeg ikke lagt inn spill via cd'rom lenger, må bruke daemon tools.

 

Ble ikke bedre når overklokking stoppa pc'en (kjørte på 150 *12). *ta ut cmos switch, bytte, så tilbake* "weeee" tenkte jeg. Men hva skjer, kan ikke la cpu kjøre i ca. 30 min før den krasjer.

 

Løsning på problem:

 

1. Flashe bios, men lurer på fra diskett da? har ikke lyst til å miste hk.

2. Telefon til komplett der jeg trolig ikke får hjelp siden jeg har tatt ut cmos... rettere sagt overklokka cpu'en uten hell :(

3. utføre 1 og be til gud at det funker.

4. *løpe ut i boden, hente slegga* og sette meg å dø...

Lenke til kommentar

Hvis dette var en Palomino, var det ikke så utrolig mye, men det var nok litt mer enn den hadde godt av. ;)

En 2100+ Palomino var en av de varmeste CPU-ene AMD har laget, var den høyeste klokkefrekvensen på Palomino-kjernen.

En venn har en slik, en møkkavifte fra komplett (skulle være sertifisert for 3000+), og han har 50c på idle i bios. Dette var da få sekunder etter at maskina var blitt påslått.

Tør ikke tenke på hva han har i Load, men den var iallefall stabil.

Lenke til kommentar

Har funnet ut nøyaktig, etter test vha motherboard monitor 5, at temperaturen idle er 67 grader, mens under stress kommer den opp i 72grader, før den dør/krasjer.

 

Vifta, ifølge Komplett, skal kunne kjøres på en 3200+, men jeg tviler sterkt.

 

Det er en palomino ja, så vurderer å ringe komplett for å få en ny vifte...

 

Vi får se hva fremtiden byr på. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...