SirreStrikk Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Hoy! Den eksterne harddisken har fått seg et par trøkker de siste årene, men har på en eller annen måte alltid hentet seg inn igjen. Nå har det blitt slik at mange av filene på den ikke lengre kan sees på eller kopieres ut. Feks; Jeg har noen bilder og filmer jeg skulle hatt ut, jeg kan ta ut noen av de men mange av de kan jeg ikke røre uten at harddisken fryser. Kopieringshastigheten osv på de filene som faktisk fungerer går kjempe fort og smidig som det skal, men det er spesifikke filer som jeg ikke får hentet ut. Jeg har forsøkt å kjøre chkdsk /f og /r, men på stage 4 på /r så låser den seg på 4% og kommer seg ikke videre. Har også forsøkt med surface scan men den låser seg også ganske tidlig i prosessen. Sitter her å prøver å google å prøve ut diverse løsninger, men ingenting har fungert så langt. Har dere noen tips? Jeg tenker at så lenge harddisken fungerer fint på de andre filene så må det da være en mulighet å få hentet ut de som det er noe galt med? Det er akkurat som om at den ikke får tilgang til den spesifikke plassen hvor de filene ligger. Det er snakk om en Seagate Backup Plus External HarddriveTakk på forhånd! Endret 28. august 2015 av SirreStrikk Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Prøv med SpinRite. ($89, sist jeg sjekket.) Det kan fungere på en USB-tilkoblet disk, men det beste er om du kan koble disken direkte til SATA-porten på en PC. (Du må vel åpne den eksterne disk-boksen da.) SpinRite gjør (i veldig mange tilfeller) disker lesbare igjen, men den takler bare feil som skyldes feil i lesingen av det magnetiske signalet som er "skrevet" inn i de magnetiserte platene som spinner rundt inni boksen. Dette er heldigvis flesteparten av feil som oppstår på en disk, og symptomene du beskriver stemmer bra med denne hypotesen. SpinRite må bootes opp fra scratch, så den tar helt over maskinen din når den kjører. (Så den kan også reparere feil på Windows-installasjoner som ikke vil starte opp.) Det er et lite DOS-program som enten kan legges inn på en bootbar floppy (!) , eller man kan lage en ISO-fil som kan brennes til CD. Et lite gratis program som heter Rufus lar deg enkelt lage en bootbar minnepinne fra denne ISO-filen, og det er vel den enkleste måten å bruke det på. Hvis filene dine er verdt $89, så vil jeg anbefale SpinRite. (www.grc.com) Og så vil jeg anbefale deg et backup-system slik at du alltid har minst 2 kopier (+ originalen) av viktige filer. For 1 krone/dag tar Carbonite vare på alle mine viktige filer oppe i skyen et sted. (Det finnes mange alternativer.) edit: skvirefeil Endret 28. august 2015 av nebrewfoz Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Forsøkte SpinRite nå men den stopper på akkurat samme plass som når jeg kjørte surfacecheck i et annet program, nærmere sagt 0,12%. Men i SpinRite kan jeg se at den går sakte men sikkert fremover (typ 100 byte i sekundet). Fikk også to alternativer i Spinrite, en recovery og en maintnance, og begge gir samme resultat. "Division Overflow Error! A critical error occurred at: B022 from wich SpinRite CANNOT recover. The system has been halted!" Dette skjer etter ca 5 minutter. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Ouch. (Håper ikke du kjører en gammel Pentium ...) Noen har hatt suksess med å kjøre SpinRite i en virtuell maskin. Jeg har testet det med VMWare, mens andre har brukt VirtualBox. Kanskje det gir et 'runtime environment' som gjør at du unngår divisjonsfeilen? Den VM'en som SpinRite skal kjøre i må så 'mappes' til den fysiske HDD'en som skal fikses, og så kan du starteVM'en og boote SpinRite. For å fikse kjente feil er 'Recovery mode' ok. Den prøver bare å lese, og hvis/når den finner en trøblete sektor, så gir den seg ikke på blanke m**ka før den har prøvd alle triks i boka for å få leste den disk-sektoren. ('Maintenance' leser alt og så skriver det samme tilbake. Er det en latent feil der, så oppdages den ved forsøk på å skrive tilbake.) edit: En fordel med å kjøre SpinRite i VM er at man omgår BIOS-kall til disken slik man gjør når man kjører SpinRite rett på stålet. Jeg har hørt om folk som har latt SpinRite stå og jobbe i ukesvis, ja, månedsvis, og de har til slutt blitt premiert for sin tålmodighet. Endret 28. august 2015 av nebrewfoz Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Slik du beskriver disken så er Ibas neste hvis det er veldig viktige ting. Ellers må jeg tillate meg å si at dette er jo et kroneksempel på sløve backuprutiner. Her har disken din hanglet i flere år og ENDA så har du ikke fått lagt data over på ny disk, enn si lagt data over på TO nye disker så du faktisk hadde fått deg en backup også. Så nå håper jeg at du har lært og ikke kjøper én ny disk, men to nye disker så du har backup ved å legge dine data inn på begge diskene 2 Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Jeg troooor jeg har fått fikset spinrite til å ikke crashe ved å følge denne guiden: http://www.neowin.net/forum/topic/1033651-how-to-fix-spinrite/ Men det kommer til å ta TID! Jeg flytter til utlandet om 12 dager, så håper isåfall at den er ferdig til da Det virker som den leser av 2-3 hundre bytes i sekundet og det er 1 million bytes i 1 mb.Det er ikke snakk om livsviktige ting, men er noen bilder og filmopptak fra ferier. Det er mest kjipt for dama at de er vekke, siden det er hun som har filmet og lagt litt sjel i det, og det var jeg som mistet harddisken i bakken siste runde nå Det er godt hende at jeg kan kopiere ut de filene, men at det går i samme tempo som det gjør når jeg kjører spinrite? Er det da isåfall mest sannsynlig en mekanisk skade på harddisken? Skulle i såfall tro at det påvirket de andre filene også. Jeg skal sikkerhetskopiere fra nå av, tro meg Endret 28. august 2015 av SirreStrikk Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 0,13% nå Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 0,13% nå Det er som regel noen "flekker" på disken som byr på større utfordringer for SpinRite- det er i hvert fall min erfaring. Men hvis hele disken er "slått skjev", så kan det i verste fall ta tid, ja. Da du fikk feilmeldingen burde jeg også ha nevnt at GRC også er ganske responsive når folk melder inn om feil, men det ser jo ut til at du har lagt det stadiet bak deg. En oppdatert (& forbedret) versjon av SpinRite (v6.1) er under utvikling, men jeg har nesten sluttet å vente på den, for Steve Gibson har så lett for å bli distrahert av andre ting & temaer som dukker opp. (Dette blir en gratis versjon for de som har kjøpt SpinRite v6.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå