-=Petter=- Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Hei Jeg har en PI som gjør jobben godt som filserver med en ekstern disk. Men hvis jeg kobler til en minnepinne/disk så forsvinner den disken som alltid er tilkoblet. Den disken som sitter der er satt opp til å "maounte" likt hele tiden. Jeg har fulgt denne guiden da jeg har satt opp dette: http://www.howtogeek.com/142044/how-to-turn-a-raspberry-pi-into-an-always-on-bittorrent-box/ Petter Lenke til kommentar
tingo Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Er dette den originale modellen av Raspberry Pi? I så fall, så trenger du sannsynligvis en ekstern hub med egen strømforsyning til å drive disken (hvis ikke disken har egen strømforsyning). Den første modellen av Pi klarer ikke å levere nok strøm til flere enheter samtidig på usb-portene. Endret 28. august 2015 av tingo Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Alt som kobles til har egen strøm. Så tror ikke problemet er der. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Får du noe i dmesg? Finner du diskene i fdisk og lsusb? Endret 28. august 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Det får jeg dessverre ikke testet i dag. Men det kan jeg sjekke så fort det lar seg gjøre. Hva skal jeg se etter i dmesg, fdisk og lsusb? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 I dmesg så skal du se etter tegn til at noe har gått galt. Du må lese dmesg rett etter at det har gått galt. Fdisk er bare "sudo fdisk -l" og se om du finner enheten din lsusb er liste over USB-enheter. Her skal du lete etter diskene dine. Du kan gjerne paste resultatene her, så kan jeg se på det. Bare husk det jeg sa om dmesg. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 29. august 2015 Forfatter Del Skrevet 29. august 2015 Det skal jeg gjøre. Satse på jeg får det til i morgen. :-) Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Hei Da jeg endelig kom meg på lokasjon igjen, klart jeg ikke å frembringe denne feilen. Selvfølgelig, da man ber IT om hjelp, forsvinner problemet. Men derimot, går det ikke noe fortere mellom USB til USB enn hva det gjøre over nettverket (100mbit) Så USB og generelt filoverføring på dette går meget tregt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 "Meget treigt" er en generell oppsummering av Raspberry Pi, så jeg tror ikke det er et symptom. Men jeg kjenner godt til scenarioet der man ikke kan fremkalle problemet når man trenger det. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 Typisk ikke sant Joda, PI er vel ikke akkurat rask. Men hadde trodd det skulle gå raskere og flytte filer fra USB til USB i stede fra USB over nettverk til USB pinne på vanlig PC. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 5. september 2015 Forfatter Del Skrevet 5. september 2015 Prøvde igjen med USB til USB, går ikke raskere. Men den klarte og gjør slik at dem var identiske. Pået vis. På USB disken som er koblet konstant så har jeg to mapper. Arkiv og I Bruk. Da jeg koblet til min USB pinne ble maskinen treg og kunne ikke gjøre stort. Ventet og til slutt kom det opp, noe ala "flyttbar disk koblet til, åpne" trykket ok, og den åpnet. Til min all forundring var nå denne like den andre. De samme mappene og filene. Men filene var liksom bare tomme, Fatter ikke hva som skjer. Så tror rett og slett dette med PI ikke er så bra. Hvis kontrolleren er så dårlig, at det ikke går ann og koble til 2 enheter der det er to tilkoblinger (USB). Etter hva jeg har skjønt, så er det vel kontrolleren som blir for dårlig. Da begge USB og nettverk skjer på samme kontroller. Eller er jeg helt fjern her? Kunne tenkt meg noe som fungerte bedre enn dette, men hva skal man da gå for. For en så liten jobb :-( Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Da har jeg funnet ut, tror jeg, at noe er feil. Men finner ingen måte og gjøre det på. Eller forstår ikke, er vel heller riktig å si. Jeg har søkt masse rundt, og fant noe ang sync og async kunne gjøre store forskjeller. (http://forum.osmc.tv/showthread.php?tid=8168) Men har ikke skjønt hvordan man skal implementere dette eventuelt. Eller om det har noe og si. Jeg har sjekket disken og USB pinnen mot hverandre på en annen pc og det er defintiftt på PI det er problem. Kan virke som om den ikke kontrollerer disken skikkelig. Legger en begrensning på det på en eller annen måte. Håper noen kan hjelpe :-) Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Etter hva jeg har skjønt, så er det vel kontrolleren som blir for dårlig. Da begge USB og nettverk skjer på samme kontroller. Eller er jeg helt fjern her? Kunne tenkt meg noe som fungerte bedre enn dette, men hva skal man da gå for. For en så liten jobb :-( RaspberryPI har bare en USB bus, denne er det to porter på, og nettverket sitter også der. Ytelsen på USB på rpi er ikke god. Skal du ha noe bedre, må du ha noe kraftigere med fler systembusser. Intel sine NUCs feks Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 8. september 2015 Forfatter Del Skrevet 8. september 2015 Så det man leser om at dem klarer og komme opp i 6MB er bare tull? Skulle jo tro en USB bus burde klare det, hvis 2 stk kan klare 12? Halvparten hver da det bare er en? Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Sitatet under er tatt fra dokumentasjonen til Raspberry Pi. The Raspberry Pi Model B is equipped with two USB2.0 ports. These are connected to the LAN9512 combo hub/Ethernet chip IC3, which is itself a USB device connected to the single upstream USB port on BCM2835. On the Model A, the single USB2.0 port is directly wired to BCM2835. Du har altså en USB port som driver ethernet og begge portene. Skal du gjøre IO som går mellom alle disse tre så er det ikke et rent dele på 3 regnestykke. Denne stackexchage posten er gir et veldig godt svar: http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/1262/what-is-the-highest-performing-hardware-configuration Bottomline: RPI er ikke designet for dataoverføirng på USB portene / ethernet. Skal du gjøre dette må du ikke forvente et godt resultat. Endret 9. september 2015 av sjurtf Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Sitatet under er tatt fra dokumentasjonen til Raspberry Pi. The Raspberry Pi Model B is equipped with two USB2.0 ports. These are connected to the LAN9512 combo hub/Ethernet chip IC3, which is itself a USB device connected to the single upstream USB port on BCM2835. On the Model A, the single USB2.0 port is directly wired to BCM2835. Du har altså en USB port som driver ethernet og begge portene. Skal du gjøre IO som går mellom alle disse tre så er det ikke et rent dele på 3 regnestykke. Denne stackexchage posten er gir et veldig godt svar: http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/1262/what-is-the-highest-performing-hardware-configuration Bottomline: RPI er ikke designet for dataoverføirng på USB portene / ethernet. Skal du gjøre dette må du ikke forvente et godt resultat. Må legge til at jeg har glemt å si at disken er "mounta" med ntfs-3g som det er gjort i guiden jeg har brukt. (Disken er jo også NTFS for at det skal være enkelt og koble den til Win hvis noe skjer med PI`n) Etter og ha lest linken du la ved, og enda en link fra siden du linket til (http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/302/can-i-stream-1080p-video-from-the-pi/303#303) Vil jeg påstå at jeg leser det slik at dette ikke skal være et problem. Problemet er og finne løsningen på dette. Som sagt kan jeg svært lite Linux og koding, så det jeg leser blir litt som en tolkning. Endret 10. september 2015 av -=Petter=- Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 Etter og ha søkt enda litt, med NTFS-3G i søket, tror jeg hat jeg kan ha funnet litt mer. Men trenger litt mer hjelp til å forstå. På denne siden: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1930429.html leser jeg igjen dette med sync og async, men for min mountede disc, er det ingen av delene. Min FSTAB Vil det hjelpe og legge til async/sync, bare man husker og unmounte da man er ferdig? Og eventuelt, er det mulig og lage en snarvei for unmounting, slik at den ikke unmounter disken som hele tiden sitter der? (Så sant det før her har noe og si. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå