Gå til innhold

Samsung 850 EVO bra til Raid0?

Anbefalte innlegg

Lefdal kjører 15% på en del komponenter. Lurte på å ta 2 stk. 850 EVO 500GB i Raid0 som systemdisk. Blir vel ~1300Kr pr stk. God ide?

Par dumme spørsmål i samme slengen:

Det er vel ikke mulig å migrere systemet til den ene disken vha. usb-sata migrerings-kit, og så sette den i maskinen og konfigurere diskene til å kjøre i Raid uten å miste det man nettopp la inn på den? Regner med jeg må sette diskene i Raid i bios og så klone fra nåværende systemdisk. Noen anbefalt programvare?

Jeg har en egen disk til steam. Litt derfor jeg lurer på å klone. Om jeg istedet tar en fresh install av win10, og installerer steam klienten. Vil den finne spillene på steam disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du i dag kjører systemet ditt i AHCI, tar et image av dette f.eks vba Acronis og så forsøker å kjøre recovery av dette image når du har satt opp hardware RAID på de to nye SSD'ene så tror jeg du vil få problemer.

Det du kan prøve i så fall er:

Endre fra AHCI til RAID først:

1. Exit all Windows-based programs.
  2. Press [Win] + R or take the RUN option from the start menu.
  3. Now type regedit there and press Enter Key to open up the Registry Editor Window.
  4. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
  5. Locate and then click the following registry subkeys:
    Code:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci
    HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStorV
    HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStor
  6. In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
  7. In the Value data box, type 0 [3 is default], and then click OK.
  8. On the File menu, click Exit to close Registry Editor.
  9. Restart your computer
  10. Go to UEFI/BIOS and enable RAID, Save & Reboot
  11. Another restart will be required to finish the driver installation.
    Note: If you have an AMD systems you may need to look here too:http://superuser.com/questions/300035/how-to-install-amd-raid-driver-after-windows-installation

http://www.overclock.net/t/1227636/how-to-change-sata-modes-after-windows-installation

Fungerer maskinen nå kan du lage et image og legge på en separat disk. Jeg har kjøpt og bruker Acronis.

Sett inn de nye SSD'ene. Siden SATA-kontrolleren din allerede står i RAID trykker du CTRL+I (gitt at dette er intel sin kontroller som de fleste har) og setter opp et array med SSD'ene dine.

Restart og boot på recovery minnepinne (igjen jeg bruker Acronis..) og kjør recovery på imaget du laget. Det er rimelig rett frem.

Etter OS laster må du muligens inn i Disk Management og legge til de ekstra gigabytene den nye SSD'n gir fordi disse er nok unallocated.

http://www.disk-partition.com/resource/add-unallocated-space-to-system-partition-windows7.html

Jeg har 3 850 Pro i raid og merker at man fint kan recover og restore image med ulikt antall disker/drev, men ikke med ulik SATA-config.

Kan også tipse om å kjøre SSD'ene opp på en separat maskin helt først, som står i AHCI, for slik å gå gjennom Samsung Magician. Dette programmet fungerer ikke i RAID.

Når det gjelder spilla så ville jeg brukt steam sin egen backupfunksjon. Lage en diger backup av alle spilla, re-installer steam når systemet ditt er oppe igjen og bruk så steam sin egen recoveryfunksjon.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det jeg skisserer burde være fult mulig, og burde spare deg for en time eller to med nedlastninger da :)

De to drevene i raid0 er helt topp det.

Har vel 600GB på steam disken, så det blir vel litt mer enn en time. :p Men jeg har prøvd en stor backup før, og det har fungert svært dårlig. Bare henger seg. 4-5 spill om gangen i batcher har gått greit, men ikke stort over det. Jeg avinnstallerte steam klienten en gang når den klikket, bare for å finne at alle spillene måtte lastes ned om igjen. Men om jeg ikke avinstallerer klienten, så lar den jo steam folderen i fred? Jeg håpet en egen steam disk kunne være "backup"..

Lenke til kommentar

Ja akkurat det var drøyt :)

Jeg har en steam bibliotek på speiling i stua, og jeg har sikkerhetskopiert litt om gangen som tiden har gått, så hvert av recoveryfilene er vel ikke mer enn 3-4 spill max.

Det skal gå ann å flytte denne harddisken mellom OS installasjoner, men du må kanskje "verify integrity" eller hva da heter i Steam, og merker man ofte ender opp med å laste ned en del da også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det var jo en god sandwich beskrivelse du ga på å migrere. Mulig jeg prøver likevel.

Men det blir migrering fra en RevoDrive som står i et PCIe spor, så den har vel sine egne tentakkel driverfiler trengt inn i de dypeste kriker og kroker av windows. Litt frem og tilbake her nå. Win10 oppfører seg litt merkelig. Må trykke på kalkulator appen 2 ganger for å starte den, og blir liggende som prosess i taskmanager etter jeg har lukket den. Note vil ikke starte i det hele tatt, må man kjøpe det? Merkelig å integrere den i notifikasjons appen i så fall. Chrome bruker 5 sekunder på å stenge, greit jeg har 30 faner oppe, men den pleier da å lukke seg på sekundet? Får bare utnyttet 30-40% av CPU i Civ5.

Hmm... Snakker om bortkastet post fra min side. Har vel nettopp her nå skjønt at det er bare clean install som er noen vits. Men nå har jeg skrevet det. Fryktelig bortkastet om jeg ikke like greit også trykker "post". :p

Lenke til kommentar

Lefdal kjører 15% på en del komponenter. Lurte på å ta 2 stk. 850 EVO 500GB i Raid0 som systemdisk. Blir vel ~1300Kr pr stk. God ide?

Par dumme spørsmål i samme slengen:

Det er vel ikke mulig å migrere systemet til den ene disken vha. usb-sata migrerings-kit, og så sette den i maskinen og konfigurere diskene til å kjøre i Raid uten å miste det man nettopp la inn på den? Regner med jeg må sette diskene i Raid i bios og så klone fra nåværende systemdisk. Noen anbefalt programvare?

Jeg har en egen disk til steam. Litt derfor jeg lurer på å klone. Om jeg istedet tar en fresh install av win10, og installerer steam klienten. Vil den finne spillene på steam disken?

Billigere her:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdsata2a5/samsung-850evoseries500gb/212540.11115/

Lefdal har så høy førpris, at det blir dyrere der selv med 15% rabatt.

Lenke til kommentar

Billigere her:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdsata2a5/samsung-850evoseries500gb/212540.11115/

Lefdal har så høy førpris, at det blir dyrere der selv med 15% rabatt.

Takk for tipset. Men "alle" de store solgte denne for 1489,- frem til nå. Lagertømming kanskje? Lurer på om det er noe nytt på vei?

Jeg bestilte uansett i går, så da ble det 1265,65,- per stykk. Prisen som Lefdal står med i prisjakt nå er med migreringssett, altså sata-usb3.0 kabel og programvare. Det var bare mulig med Collect@Store, og da kun i Kristiansand. Etter jeg hadde bestilt mine 2 forsvant den fra sortimentet. 1399,- hos netonnet er ellers billigste SSD i Kr/GB på prisjakt. Så jeg var litt usikker på om det var litt for godt til å være sant. Var det 840 EVO som ble sirup med tiden? Var redd det var noe dritt med 850 EVO også. Derfor jeg spurte her før jeg hentet de. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Når det gjelder steam er det bare å reinstallere klienten så bruke den verify files saken på de spillene du har installert. Det har jeg gjort en del ganger uten problemer.

Sist gang jeg av-installerte steam, så slettet klienten folderen med spillfilene. Da var der jo ingen filer å verify'e lenger. Installerte du bare over den gamle klienten?

Lenke til kommentar

Kan også tipse om å kjøre SSD'ene opp på en separat maskin helt først, som står i AHCI, for slik å gå gjennom Samsung Magician. Dette programmet fungerer ikke i RAID.

Vet du om Samsung Magician fungere gjennom en sata-usb3.0 kabel adapter?

Lenke til kommentar

Start steam og avslutt... Endre navn på hele Steam-mappa til f.eks Steam2.

Installer Steam på nytt, la det starte og avslutt.

Flytt/kopier alle undermapper til Steam2 rett inn i den nye Steam-mappa..... Voila.

Gjordt det ørtogfjøri ganger og det funker hver gang. Alle spill og fremganger er som det var.

Litt vesentlig at gammel steam og "ny" steam har vært startet på samme dato.

Lenke til kommentar

Start steam og avslutt... Endre navn på hele Steam-mappa til f.eks Steam2.

Installer Steam på nytt, la det starte og avslutt.

Flytt/kopier alle undermapper til Steam2 rett inn i den nye Steam-mappa..... Voila.

Gjordt det ørtogfjøri ganger og det funker hver gang. Alle spill og fremganger er som det var.

Litt vesentlig at gammel steam og "ny" steam har vært startet på samme dato.

Takk, godt tips. Føler på meg det hadde blitt krøll her om ikke. :p

Lenke til kommentar

Når det gjelder steam er det bare å reinstallere klienten så bruke den verify files saken på de spillene du har installert. Det har jeg gjort en del ganger uten problemer.

Sist gang jeg av-installerte steam, så slettet klienten folderen med spillfilene. Da var der jo ingen filer å verify'e lenger. Installerte du bare over den gamle klienten?

Det var litt klønete skrevet av meg. Jeg har steam på egen disk, etter å ha formatert starter jeg bare steam fra den disken og den reparerer så klienten fungerer. Deretter er det bare å verifisere filene til de spillene som er installert. Ta en backup fra profilene som ligger på systemdisken og du trenger ikke kløne med keybindings osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...