el_cash Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg har en Fujitsu-Siemens Amilo D 8820 som begynner å bli et halvt år gammel. Maskinen er ytelsesmessig helt topp, men jeg plages av viftestøy. Dette er et problem som har blitt verre etterhvert. Støyen er for min del så ille nå at jeg nesten vurderer å putte laptopen i et skap - og slik skal det jo åpenbart ikke være. Maskinen blir selvsagt svært varm som følge av vifteproblemet, faktisk så varm at det ikke er mulig å ha laptopen på fanget i lengre tid. Finnes det noen mulighet for å sette inn en annen vifte i maskinen, evt få servicepersonell til å gjøre dette? Eller er det noen som vet om dette er noe utenfor standard? Jeg har planer om å ta problemet mot butikken, men vil helst høre *din* erfaring først. Er det andre her som har erfaringer med støy på denne modellen? Lenke til kommentar
skjelsba Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Dette er et problem som har blitt verre etterhvert. Støyen er for min del så ille nå at jeg nesten vurderer å putte laptopen i et skap - og slik skal det jo åpenbart ikke være. Maskinen blir selvsagt svært varm som følge av vifteproblemet, faktisk så varm at det ikke er mulig å ha laptopen på fanget i lengre tid. Finnes det noen mulighet for å sette inn en annen vifte i maskinen, evt få servicepersonell til å gjøre dette? Eller er det noen som vet om dette er noe utenfor standard? Hei! For det første. Viftestøy genererer ikke varme, den kjøler. Jo mer vifte, jo kaldere blir det. For det andre. Såvidt jeg vet har maskinen din desktop CPU. Det vil si at den blir varmere en mobile-CPU'er og trenger mer kjøling, dvs at viften må gå oftere. For det tredje er støy som tiltar etter tid som regel harddisker. Vet ikke hvorfor, men min erfaring er at harddisker øker i støynivå over tid. Byttet nettopp harddisk i min 4 måneder gamle Thinkpad og støynivået sank merkbart. Nå er den like stille som da den var ny. Prøv å still strømstyringen din til å slå av harddisken etter kort tid og hør om det blir noe forskjell i støyen da. Jeg har også en kompis som har den maskinen. Hver gang han tar den fram høres det ut som en jetmotor. Håpløst å sitte å arbeide sammen med ham når han har maskinen sin på. Tror nok du har kjøpt en bråkete modell ja. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Modellen du har bråker som deltavifte på 52db (subjektiv, ikke fakta). Den bråker iallfall plagsomt mye. Det er helt normalt på en bærbar med deskop cpu, så det er ingen vits i å ta den med til butikken. At den blir så varm at den ikke er til å ha få fanget, er også helt normalt. Sånn er det når man kjøper en "laptop" med deskop-cpu. Kjipt, men sant. Du kunne alltids byttet ut viften, men siden det er farlig varmt allerede er det en helt elendig løsning. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 For det første. Viftestøy genererer ikke varme, den kjøler. Jo mer vifte, jo kaldere blir det. åpenbart. det er derfor jeg mener noe er *feil* med viften - den bråker for mye og produserer ikke nok kjøling. For det andre. Såvidt jeg vet har maskinen din desktop CPU. Det vil si at den blir varmere en mobile-CPU'er og trenger mer kjøling, dvs at viften må gå oftere. dette er greit nok, jeg vet selvsagt at den har cpu som trenger mer kjøling enn de mer spesialiserte cpuene man vanligvis finner i laptoper. For det tredje er støy som tiltar etter tid som regel harddisker. Vet ikke hvorfor, men min erfaring er at harddisker øker i støynivå over tid. Byttet nettopp harddisk i min 4 måneder gamle Thinkpad og støynivået sank merkbart. Nå er den like stille som da den var ny. nei, det er ikke et problem forbundet med harddisker, men med prosesorviften som nå bråker voldsomt, langt mer enn hva den gjorde som ny. Modellen du har bråker som deltavifte på 52db (subjektiv, ikke fakta). Den bråker iallfall plagsomt mye. nei, viften bråker mer enn som så, jeg har en stasjonær pc med totalt ni vifter, og denne lager ikke en brøkdel av den lyden som min amilo d klarer å frembringe. Du kunne alltids byttet ut viften, men siden det er farlig varmt allerede er det en helt elendig løsning. dette er nettopp hovedgrunnen til at jeg spør om det er mulig å bytte vifte: den fungerer åpenbart ikke som den skal, den støyer voldsomt og produserer svært lite kjøling. jeg spør igjen: er det flere som har (presisert: unaturlig mye) støyproblemer med sin amilo d 8820? Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Hmm.. rart, min 8830 har bare vifta på når jeg kjører noen krevende applikasjoner, og da er den også stille! Er det ikke sånn "vifte av under windows" på 8820? Du burde gå og bytte den mot en 8830 synes jeg.. Hvis det er mulig da. 3ghz hyper threading er digg Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Dette må da være en reklamasjonssak. Vi har drøssevis med Dell laptoper på jobben og har byttet mange harddisker, CPU vifter og tastatur på Dell sin regning. Hvis viften bråker merkbart mer enn den var ny, så er sikkert lageret gått tomt for smøring eller noe slikt. Du har krav på å få det fikset. Kontakt forhandleren. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Dette må da være en reklamasjonssak. Vi har drøssevis med Dell laptoper på jobben og har byttet mange harddisker, CPU vifter og tastatur på Dell sin regning. Hvis viften bråker merkbart mer enn den var ny, så er sikkert lageret gått tomt for smøring eller noe slikt. Du har krav på å få det fikset. Kontakt forhandleren. Tror nok du bør høre på han her. Høres fornuftig ut Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Dette må da være en reklamasjonssak. Vi har drøssevis med Dell laptoper på jobben og har byttet mange harddisker, CPU vifter og tastatur på Dell sin regning. Hvis viften bråker merkbart mer enn den var ny, så er sikkert lageret gått tomt for smøring eller noe slikt. Du har krav på å få det fikset. Kontakt forhandleren. Tror nok du bør høre på han her. Høres fornuftig ut ja, det kan godt hende at det er noe slikt som er problemet. jeg har en god supportavtale på laptopen, så med litt flaks kan jeg kanskje få skreket til meg en amilo d 8830 - vet at andre har fått gode "erstatninger" når noe har gått galt. takk for tips - flere mottas gjerne! =) Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Lykke til med Amilo d 8830'n ihvertfall, skal garantere du blir storfornøyd Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 jeg har også et problem med dvd/cdr-drevet på samme laptop. spilleren lager tidvis en irriterende lyd, ikke ulik den lyden som de gode, gamle floppyene laget når noe var galt... altså en mekanisk lyd som høres veldig "feil" ut. noen som har noen erfaringer med dette? evt noen flere med dårlige vifteerfaringer på amiloen? Lenke til kommentar
mariajen Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg har en Fujitsu-Siemens Amilo D 8820 som begynner å bli et halvt år gammel. Maskinen er ytelsesmessig helt topp, men jeg plages av viftestøy. Dette er et problem som har blitt verre etterhvert. Støyen er for min del så ille nå at jeg nesten vurderer å putte laptopen i et skap - og slik skal det jo åpenbart ikke være. Maskinen blir selvsagt svært varm som følge av vifteproblemet, faktisk så varm at det ikke er mulig å ha laptopen på fanget i lengre tid. Finnes det noen mulighet for å sette inn en annen vifte i maskinen, evt få servicepersonell til å gjøre dette? Eller er det noen som vet om dette er noe utenfor standard? Jeg har planer om å ta problemet mot butikken, men vil helst høre *din* erfaring først. Er det andre her som har erfaringer med støy på denne modellen? Jeg har det samme problemet! Har hatt min amilo d8820 i en uke nå. I følge test på barbara.no var dette en stille maskin i sin klasse, men det er ikke helt min erfaring... Viften starter ofte, og durer en del. Nå er jeg redd det skal bli verre.. Det kan bli ganske irriterende for meg og de fem andre jeg deler kontor med. Bør jeg benytte meg av en angrefrist? Lenke til kommentar
chessguy Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Hvis man vektlegger støyfrihet så vurder en Pentium M maskin... Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Viften starter ofte, og durer en del. Nå er jeg redd det skal bli verre.. Det kan bli ganske irriterende for meg og de fem andre jeg deler kontor med. Bør jeg benytte meg av en angrefrist? dette er forsåvidt ikke en feil med mindre det bråker langt verre enn hva man kan forvente av en laptop med desktop-prosessor. mitt problem var at støyen ble verre og verre og at temperaturen øke mye. da jeg endelig fikk levert inn laptopen til reparasjon så påstod fujitsu-siemens at viften var ødelagt av belegg som følge av røyking - dette gjaldt altså en maskin som var under et halvt år gammel... med andre ord var viften en produksjonsfeil (den skal selvsagt ikke bli ødelagt av røyking). flere av mine kolleger har hatt akkurat samme vifteproblem som meg og fått sin vifte skiftet, og støyforskjellen er enorm med ny type vifte! konklusjon: du bør enten få skiftet ut viften (som kan ha produksjonsfeil, og dermed bråke veldig), eller benytte angreretten og gjøre som chessguy sier; kjøpe en laptop med pentium-m prosessor (den vil uansett være vanvittig mye roligere, den er knapt hørbar på maks, mens du så å si alltid vil kunne høre en desktop-prosessor pga viften). lykke til Lenke til kommentar
Krishmann. Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg har samme problemet med min d8820, bråker noe sinnsykt, må skru den av når jeg skal sove og den står i samme rommet osv. Bråker egentlig konstant, virker ikke som om hva du kjører har noe innvirkning. Visst du ser bort ifra bråket så er jeg veldig fornøyd, men blir nok til at jeg prøver å selge den etter jul og kjøpe meg en centrino basert maskin. Tenker på Amilo M7400, noen som har noen erfaringer med den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå