Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Avfukter på soverom

Anbefalte innlegg

Dette stemmer vel ikke helt, med mindre temperaturen er samme inne og ute.

Forsåvit er du inne på noe, men du gjør det til et stort nummer. :( Dette var vel ikke det viktigste jeg skrev. Ja, jag vet at varmluft, kan inneholde mer fuktighet, enn kald luft. Ja, jeg vet det er RF vi måler. Og ved mye fukt bør temp. ned, da varm luft og mye fuktighet, er grobunn for muggsopper også råte. Burde kanske laget en utredning, med hadde ikke tid og så ikke hensikten.

Det reelle, var vel motsatt med med temperaturene, enn i dine eksempler. Varmt inne (for varmt på soverom) og kalt ute. Men, hva så?

Det skal IKKE være nødvendig, med avfukter på et oppholdsrom! Ikke noe annet rom, i huset heller. Da er det et problem, som må fikses! Og DET er dette, som er viktig for TS og andre i samme situasjon. Gjelder vel også deg! :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På kjøkkenet er det bare sånn "kulegreie" så den har ikke noe virkning på det området. 

På badet er det avtrekk som står på hele tiden. Er veldig bevisst på det med tørking av klær, det skjer bare på badet med avtrekket på. 

Personlig så er jeg lite interessert i avfukteren din (og andres), selv om en avfukter gir en indikasjon, på et problem. Problemet er tydeligvis, for mye fukt! Men dette må du kunne dokumentere ovenfor eier, for å få løst problemet med fukt i rommet, kanskje også i resten av leiligheten. Da er en troverdig fukmåler, første skritt. Og holder ikke det, så får du kontakte en som er godkjent (tømerer/tømrermester) for Tilstandsrapporter, eller en fuktekspert (RIF). Eller flytte snarest. 

Virker ikke som du har lest mitt innlegg godt nok. Jeg er ganske sikker på at du har en ventilator på ditt kjøkken (over komfyr) og kanskje er det den "kula" du nevner. Den har sikkert en av og på knapp (med trinn, eller trinnløs). Denne skal stå (om nødvendig) på fukkt under bl.a. steking, koking, o.l. og min. laveste trinn, når komfyren ikke er i bruk. Dette for å få skiftet ut luft fra bl.a. soverom og ellers i leligheten. Dette kan også styres noe etter behov og ved full påning på spalteventilene, eller delvis, for å styre luftstrømmen.

Avsluttningsvis vil jeg annbefale deg/dere, å senke temp. på soverommet. Det er ikke fornuftig (helsemessig og grunnet fukt) å ha vanlig rommstemperatur på et soverom. Helst kjølig, eller (vesentig) temperet, hvis helsen ikke takler kaldt rom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...