erik-b Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Hei. Flyttet for ca. 1 år inn i kjellerleilighet, første som bor her - nyoppusset leilighet. Har reagert på at det kan bli tung luft, spesielt på soverommet - til tross for fokus på god ventilasjon, oppdaget at det var antydning til mugg bak sengen, men var helt overfladisk og gikk lett vekk med en klut. Kjøpte et hygrometer på clas ohlson som viste 70% luftfuktighet, men stoler ikke helt på dette, termometeret på enheten viste 28C på rommet og det var ikke mer enn 20-22C på rommet, så mulig hygrometeret og var feil. Så produktet hadde fått mye klager på nettsidene til clas. Gikk i går til innkjøp av en avfukter da jeg føler meg ganske sikker på at luftfuktigheten er for høy, lot den stå på i 7 timer på soverommet før jeg tok kvelden, den samlet på disse 7 timene opp 7dl vann. Mitt spørsmål er: er dette mye eller normalt?Takker for svar. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 , lot den stå på i 7 timer på soverommet før jeg tok kvelden, den samlet på disse 7 timene opp 7dl vann. Hvordan var den relative fuktigheten ute og hadde du vindu åpen? 1 Lenke til kommentar
erik-b Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 , lot den stå på i 7 timer på soverommet før jeg tok kvelden, den samlet på disse 7 timene opp 7dl vann. Hvordan var den relative fuktigheten ute og hadde du vindu åpen? Takk for svar. Vinduet var lukket men hadde ventilen på vinduet oppe. Angående luftfuktigheten i går kveld er jeg usikker men ser luftfuktigheten i dag er rundt 81% i mitt område i følge weather.com uten at jeg vet hvor pålitelig denne siden er og hvor mye den har endret seg siden i går. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Står sengen mot yttervegg eller innervegg? Der muggen var, mener jeg. Lenke til kommentar
erik-b Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Står sengen mot yttervegg eller innervegg? Der muggen var, mener jeg. Det var bak noen store puter som var mot en innervegg, etter jeg oppdaget det sørget jeg for at verken sengen eller puter står helt inntil veggen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Mot innervegg skal det ikke bli mugg uansett, men dersom man setter en seng mot en yttervegg blir det lett fukt (kondens) og mugg når det er kaldt ute. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 TS. 7 liter, på 7 timer er veldig mye! Du har nok et fuktprroblem og det er ikke uvanlig i kjeller leilighter (og u-etasjer). Normalt skyldes dette for dårlig (eller ingen) drenering av grunnmur. Og trolig ingen annen fuktsikring heller. Dette er en mangel ved lelilgheten, som du kan klage på. Selv du ikke er sikker på fuktmåleren din, gjør likevel som Jarmo foreslo. Test med fukmåleren både ute og inne. Da skal ikke luften inne være mer fuktig, enn ute. Men luften skal normalt ikke bli "tung", selv om det er høy luftfuktighet. Årsaken til "tung" (eller dårlig luft), er normalt manglende ventilasjon. Du nevner "ventil på vinduet". Hvis dette er en spalteventil, som sitter i karmen, fungerer den dårlig som ventilasjon, uten mekanisk vifte. I lelighter med slike ventiler er montert, skal det være mekanisk ventilasjon, minst et sted i leligheten. Og den vifta må stå på, for at du skal få nok frisk luft ut av spalteventiler. Det er da også meningen, at dør mellom soverom og den mekaniske vifta, har luftespalte i terskel, eller i dørbladet. Hvis ikke, får du la døren stå på gløtt. Lenke til kommentar
erik-b Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 TS. 7 liter, på 7 timer er veldig mye! Du har nok et fuktprroblem og det er ikke uvanlig i kjeller leilighter (og u-etasjer). Normalt skyldes dette for dårlig (eller ingen) drenering av grunnmur. Og trolig ingen annen fuktsikring heller. Dette er en mangel ved lelilgheten, som du kan klage på. Selv du ikke er sikker på fuktmåleren din, gjør likevel som Jarmo foreslo. Test med fukmåleren både ute og inne. Da skal ikke luften inne være mer fuktig, enn ute. Men luften skal normalt ikke bli "tung", selv om det er høy luftfuktighet. Årsaken til "tung" (eller dårlig luft), er normalt manglende ventilasjon. Du nevner "ventil på vinduet". Hvis dette er en spalteventil, som sitter i karmen, fungerer den dårlig som ventilasjon, uten mekanisk vifte. I lelighter med slike ventiler er montert, skal det være mekanisk ventilasjon, minst et sted i leligheten. Og den vifta må stå på, for at du skal få nok frisk luft ut av spalteventiler. Det er da også meningen, at dør mellom soverom og den mekaniske vifta, har luftespalte i terskel, eller i dørbladet. Hvis ikke, får du la døren stå på gløtt. Takk for svar! Ser du skriver 7 liter, det var snakk om 7 dl så om svaret er basert på 7L og ikke 7dl er kanskje saken anderledes? Jeg byttet inn hygrometeret, så det har jeg ikke. Men jeg testet det ute i går, og da viste det 50% og inne viste det 70%, så luftfuktigheten var (trolig) 20% høyere inne enn ute. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Jeg har luftavfukter i kjelleren, det er ikke oppholdsrom, men vaskerom, tørkerom, matbod, og masse lagringsplass. Som regel er luftavfukteren koblet direkte til avløpet, så jeg ser ikke hvor mye den samler opp, men jeg har latt den gå en stund til innebygget tank nå. Hvor mye den samler opp varierer veldig med årstiden, det er mye mer om sommeren enn om vinteren. På sommeren kan det være opptil 4-5 liter i døgnet, tanken tar litt over 10 liter, og kan være full på 2-3 dager. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Selv du ikke er sikker på fuktmåleren din, gjør likevel som Jarmo foreslo. Test med fukmåleren både ute og inne. Da skal ikke luften inne være mer fuktig, enn ute. Dette stemmer vel ikke helt, med mindre temperaturen er samme inne og ute. Husk at luftfuktigheten måles relativt i forhold til maksimalt opptak før kondensering oppstår ved den til enhver tid gjeldende temperatur. Når luften er varm, kan den holde på mye mer fuktighet (absolutt målt) enn den kan når den er kald. Ved en gitt absolutt fuktighet i luften vil denne resultere i en høy relativ fuktighet ved lav temperatur, og en lav relativ fuktighet ved høy temperatur. Dvs at dersom det er 28 grader ute, og luftfuktigheten er 50 %, vil den relative luftfuktigheten øke når den varme uteluften kjøles ned i når man lufter i en kald kjeller. På samme måte vil uteluft som er 5 grader og har 70% relativ luftfuktighet få mye lavere luftfuktighet (relativ, ikke absolutt) når den kommer inn i et varmt rom og varmes opp. Jeg er ikke fagperson på området, men dette er slik jeg har oppfattet det. Endret 28. august 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Hvilken avfukter har du, og hvilken instilling har du den på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Woods DS15F: http://www.woods.se/nb/ds15f-3/ Står vel sånn ca midt på (hygrostaten, altså), og viften på laveste trinn. Har også hygrometer i rommet der den står. Endret 28. august 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Var egentlig spørsmål rettet til TS, men er forsåvidt nyttig informasjon uansett, da det setter informasjonen din til praktiske referanser. Ulike avfuktere har forskjellig "rekkevidde", kapasitet etc. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) biltema selger passive avfuktere som kan plaseres runt om uten og lage plagsomt støy , min erfaring er at de samler godt opp fukten i rommet , så om du har mye fukt i leiligheten kan du ha noen sånne spred rundt i leiligheten som en "nød" løsning for og ha kontorl på dette . EDIT . produkt link http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-2000019534/ Endret 29. august 2015 av Mato Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Det skal ikke være nødevendig å benytte avfukter for å holde muggen borte fra soverom. Ventiler over vindu er ikke nok for skikkelig ventilasjoner uten mekanisk avtrekk. I stedet for avfukter ville jeg installert et 24/7 mekanisk avtrekk på kjøkken eller bad. Da vil det komme mye mer luft inn ventiler over vinduer. Dersom det forsatt er muggent på vegger, kommer det for mye fukt fra utsiden og da må det graves og dreneres. Sjekk også utenfor hvordan vannet ledes bort utenfor. Her hjemme rant vannet fra takrennen oppi mellom knotteplasten. Da kom det vann på gulvet i kjelleren. Ikke tørk klær inne uten mekanisk avtrekk. Du kan benytte kjøkkenventilator som mekanisk avtrekk. Men pass på at det ikke er hauggammelt og full i fett. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) Som Luske sier, det hjelper mye med ventilasjon, men for at f.eks. en uttrekksvifte skal virke bra så trenger du å åpne ventiler eller eventuelt vindu. Å la vinden ventilere med gjennomtrekk fungerer også bra. Dusjing og klestørk skaper veldig mye fuktighet. Det skal ventileres etter f.eks. dusjing, dette er en universell regel uansett hvilket hus det er snakk om. Det er en sånn ting foreldre burde lære barna. biltema selger passive avfuktere som kan plaseres runtVeldig dyrt i lengden, de er ikke veldig effektive. Endret 29. august 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Som Luske sier, det hjelper mye med ventilasjon, men for at f.eks. en uttrekksvifte skal virke bra så trenger du å åpne ventiler eller eventuelt vindu. Å la vinden ventilere med gjennomtrekk fungerer også bra. Dusjing og klestørk skaper veldig mye fuktighet. Det skal ventileres etter f.eks. dusjing, dette er en universell regel uansett hvilket hus det er snakk om. Det er en sånn ting foreldre burde lære barna. biltema selger passive avfuktere som kan plaseres runtVeldig dyrt i lengden, de er ikke veldig effektive. tja jeg har en i kjelleren som har stått der i snart et år og den funker enda , men ja sikkert ikke optimalt . men angående lufting er det bare ikke og ha vinduene åpene , jeg lukker stortsett bare vinduet på soverommet og det er mye bråk ute , type storm eller lignende , eller er det åpent hele året , trenger jo ikke være noe serlig varme på soverommet . da burde jo det blir bra luftet på soverommet Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) Det jeg sa var at du ikke får god effekt av uttrekksviften om alt er tett og lukket i rommet. Endret 29. august 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-2000019534/ Lenke til kommentar
erik-b Skrevet 29. august 2015 Forfatter Del Skrevet 29. august 2015 Hvilken avfukter har du, og hvilken instilling har du den på? Har denne avfukteren: http://www.clasohlson.com/no/Cotech-10-l-luftavfukter/36-5204 På kjøkkenet er det bare sånn "kulegreie" så den har ikke noe virkning på det området. På badet er det avtrekk som står på hele tiden. Er veldig bevisst på det med tørking av klær, det skjer bare på badet med avtrekket på. Ser ut som avfukteren fanger opp litt mindre vann pr time nå etter den fikk stå på første gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå