Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen rykker og napper i 1 og 2 gir.


Nimh

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bilen det gjelder er en volvo v60 2012 med D2 motor (1,6 tdci) med manuelt gir. Gått ca. 50.000 km.

 

Jeg har merket at ved lav fart, feks ved køkjøring i byen, så kan bilen rykke/nappe litt i overgangen når jeg slipper glutchen og begynner å gasse. Som om bilen går ujevnt. Forsvinner så fort jeg trykket inn clutchen igjen, eller øker gasspådraget ( passer dårlig når det er biler nærme foran).

 

Jeg kan altså unngå problemet ved å konsentrere meg veldig, og ved å overdrive gasspådraget.

 

Det høres kanskje ut som om det er brukerfeil, men jeg har kjørt volvo med samme motor og manuell girkasse i 2 år før denne, uten å ha hatt dette problemet.

 

Problemet melder seg kun i 1 og 2 gir. Jeg har ihvertfall enda ikke opplevd det i øvrige gir.

 

Jeg mener det er mer merkbart når bilen er kald, men dette er jeg faktisk ikke helt sikker på.

 

Volvo Svarte i en Mail at det kunne være skivene foran. Jeg er overhodet ikke bilkyndig, men syntes det er rart at problemet forsvinner når jeg trår inn clutchen, dersom det hadde vært skivene. Viker heller som svakt gasspådrag gir feil mengde diesel eller noe sånt?

 

Håper noen kan gi meg et svar!

 

På forhånd takk

 

Update 1: bilen går klokkerent ellers, også på tomgang.

 

Update 2: forhandler testet bilen med meg som passasjer. Han merket det innen 10 sek at noe var galt. Feilsøking ga to feil - software/motorstyring (mener jeg han sa). Dette ble oppdatert - ingen bedring. Verkstedtime bestilt. Ventetid på 3 uker...

 

Update 3: idag ble det en relativt brå bakkestart for første gang siden bilen ble kjøpt. Hørte en Metallisk klunke/banke lyd som ikke hørtes bra ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes ikke helt bra ut, men tror at du bare må vente på verkstedstimen da det antaglivis er en feil som vil gå på garanti med såpass ny bil. Det er ofte sånn at man merker mest til ujevn gange i de lavere girene, så det høres plausibelt ut at du merker det mest i 1. og 2. gir, men ikke så mye i de andre.

Lenke til kommentar

Dette er vel PSA sin 1.6 diesel, som SVJV bruker DMF (Dual Mass Flywheel) i alle biler med manuell gir. Slike svinghul har en tendens til å lage ujevnhet som ligner på det du beskriver Nimh.
Kan bli interessant å høre om Volvo tar dette på garanti. Det er ingen selvfølge, men en mulighet. Jeg vet om noen Opel-eiere som har fått byttet slikt svinghjul på garanti, mens andre ikke har fått det. Så det virker på meg litt tilfeldig hvem som får det dekket og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er en Volvo-svakhet eller svakhet som følger motor, det kan jeg ikke svare på. Litt usikker om den kløtsjen følger motor eller gir. Om den følger motor, så er dette en motor du finner i en drøss med biler. Motoren er bygget i samarbeid med PSA (Peugeot/Citroen), BMW og jeg tror Ford også var med på utviklingen. Motoren finnes i alle disse merkene, i flere modeller. Jeg har ikke hørt noe som tilsier at det skjer spesielt ofte på disse modellene, men slike svinghjul er ikke nødvendigvis noe som varer hele bilens levetid, slik "gode gamle" svinghjul gjør. Det er visst det som kalles fremskritt :-D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...