Nimh Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Hei. Bilen det gjelder er en volvo v60 2012 med D2 motor (1,6 tdci) med manuelt gir. Gått ca. 50.000 km. Jeg har merket at ved lav fart, feks ved køkjøring i byen, så kan bilen rykke/nappe litt i overgangen når jeg slipper glutchen og begynner å gasse. Som om bilen går ujevnt. Forsvinner så fort jeg trykket inn clutchen igjen, eller øker gasspådraget ( passer dårlig når det er biler nærme foran). Jeg kan altså unngå problemet ved å konsentrere meg veldig, og ved å overdrive gasspådraget. Det høres kanskje ut som om det er brukerfeil, men jeg har kjørt volvo med samme motor og manuell girkasse i 2 år før denne, uten å ha hatt dette problemet. Problemet melder seg kun i 1 og 2 gir. Jeg har ihvertfall enda ikke opplevd det i øvrige gir. Jeg mener det er mer merkbart når bilen er kald, men dette er jeg faktisk ikke helt sikker på. Volvo Svarte i en Mail at det kunne være skivene foran. Jeg er overhodet ikke bilkyndig, men syntes det er rart at problemet forsvinner når jeg trår inn clutchen, dersom det hadde vært skivene. Viker heller som svakt gasspådrag gir feil mengde diesel eller noe sånt? Håper noen kan gi meg et svar! På forhånd takk Update 1: bilen går klokkerent ellers, også på tomgang. Update 2: forhandler testet bilen med meg som passasjer. Han merket det innen 10 sek at noe var galt. Feilsøking ga to feil - software/motorstyring (mener jeg han sa). Dette ble oppdatert - ingen bedring. Verkstedtime bestilt. Ventetid på 3 uker... Update 3: idag ble det en relativt brå bakkestart for første gang siden bilen ble kjøpt. Hørte en Metallisk klunke/banke lyd som ikke hørtes bra ut. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Hørtes ikke helt bra ut, men tror at du bare må vente på verkstedstimen da det antaglivis er en feil som vil gå på garanti med såpass ny bil. Det er ofte sånn at man merker mest til ujevn gange i de lavere girene, så det høres plausibelt ut at du merker det mest i 1. og 2. gir, men ikke så mye i de andre. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Dette er vel PSA sin 1.6 diesel, som SVJV bruker DMF (Dual Mass Flywheel) i alle biler med manuell gir. Slike svinghul har en tendens til å lage ujevnhet som ligner på det du beskriver Nimh.Kan bli interessant å høre om Volvo tar dette på garanti. Det er ingen selvfølge, men en mulighet. Jeg vet om noen Opel-eiere som har fått byttet slikt svinghjul på garanti, mens andre ikke har fått det. Så det virker på meg litt tilfeldig hvem som får det dekket og ikke. 1 Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Takker for svar. Hvis dette ikke går på garantien, så har jeg virkelig kjøpt katta i sekken. Hatt bilen i noen få uker bare. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Takker for svar. Hvis dette ikke går på garantien, så har jeg virkelig kjøpt katta i sekken. Hatt bilen i noen få uker bare. Kjøpt hos forhandler? Da bør du få det ordnet uten kostnad. Skulle bare mangle. Jeg antok du hadde hatt den en tid.. :-) Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Ja, forhandler. Har forsåvidt fått noen signaler på at det blir dekt. Bekymringsfullt at evt svinghjul på en så ny bil ryker. Er for meg ingen kjent Volvo-svakhet? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Om det er en Volvo-svakhet eller svakhet som følger motor, det kan jeg ikke svare på. Litt usikker om den kløtsjen følger motor eller gir. Om den følger motor, så er dette en motor du finner i en drøss med biler. Motoren er bygget i samarbeid med PSA (Peugeot/Citroen), BMW og jeg tror Ford også var med på utviklingen. Motoren finnes i alle disse merkene, i flere modeller. Jeg har ikke hørt noe som tilsier at det skjer spesielt ofte på disse modellene, men slike svinghjul er ikke nødvendigvis noe som varer hele bilens levetid, slik "gode gamle" svinghjul gjør. Det er visst det som kalles fremskritt :-D Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Skjønner. Krysser fingra for at det blir retta opp i. Uansett, takk for all info. Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 Viste seg at det var gåene dyser. Ble skiftet og alt er OK nå. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Ja det var vel dyser. Totalt ukjent dyseproblem og symptomer for min del, men jeg er fortsatt ikke overrasket. Regner med at dette gikk på garanti. Fikk du vite prisen på dysene? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Ja, litt merkelig. Kjørt på dårlig diesel? Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Gikk på garantien. Aner ikke hva kostnadene på rep ble. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå