inside_446486 Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 TDC/Yousee i Danmark bygger nå ut DOCIS 3.1 relativt raskt. Nettet skal stå klart Q2/2016, med Gigabit-produkter klare til bruk "i løpet av 2017". Det får man jo si er et hurtigere løp enn de mest pessimistiske anslagene om hvor lang tid operatørene kommer til å bruke på utbygging av 3.1? Blir spennende å se om dette kan føre til et tilsvarende løp fra Get, som jo er eid av TDC. Eller om Canal Digital (Telenor) kommer først? http://mobil.nu/internet-tele/tdc-bredbaand-1-gbit-59649?utm_source=Insidetelecom&utm_campaign=0f6a0166c1-280815ida8_28_2015&utm_medium=email&utm_term=0_31f88e37b3-0f6a0166c1-319396197 (via insidetelecom.no) 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Blir det ikke ryktet: http://www.theregister.co.uk/2015/03/12/nbn_co_adopts_10gbps_docsis_31_from_2017/ i england slik det er nå? Jeg syns denne nyheten er bra, men tror neppe verken Telenor\Canaldigital har planer å tilby dette med de første har prøvd å få noen i canaldigital kundeservice å gi detaljer her, men ingen som vil si noe, antar de vil vente så lenge som mulig kanskje 2017. Men det som kan være fin å vite fra teknikkere (Om det er noen som har peiling) Det sies dette har 10 gigabit nedlasting og 2 gigabit opp (Som maks). Som gjør vel det mulig (Maks) å tilby rundt 1 gigabit nedlasting og kanskje 200 mbit opp som maks. Regner vel med det minst må være 10-15 kunder per node, der i dag er vertfall 75 til 150 per node. Eller med andre ord tar i bruk 4096 QAM nedstrøms og få 12 bit/Hz og til 1024 QAM oppstrøms. Slik jeg forstår det må man bytte modem for å kunne bruke docsis 3.1 men er tilbakekompaktibel med docsis 3.0 Men betyr dette at f.eks blir mulig med langt flere tvkanaler? Eller 4k tvkanaler uten at man belaster så mye mere båndbredde? Burde pinghastighen bli bedre, siden docsis 3.1: Bedre feilrettingI alle former for dataoverføring må det gjøres en signalsjekk for å se om det er oppstått feil underveis. Teknologien for feilsjekk og retting er noe som stadig utvikler seg og 3.1 kommer til å ta i bruk en mye mer effektiv versjon av feilkorrigering. Resultatet er at mindre av kapasiteten går tapt til signalering, som må til for å håndtere feilrettingen. Eller betyr dette det kan være lengere avstand mellom coax infrastrukturen til bolighusene? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 (endret) Har endelig fått svar fra canaldigital. Det de sier: HFC skal økes fra 860 mhz til 1206 mhz fra i år Docsis 3.1 skal oppgraderes i 2016 nærmere dato blir annosert i media. De ønsker ikke å gå inn på detaljer vedrørene internethastigheter ennå, da det er for tidlig. Man kan jo håpe man som privatkunde kan få 1 gigabit nedlasting og 100 mbit opplasting men sansynlig tror jeg man må se langt etter veldig mye mere en 500 mbit nedlasting og 50 mbit opp. De mener det er for lite kunder som etterspør raskere hastighet før det er lønnsomt å komme med det. Da filmer selv netflix i 4k trekker ikke mere en 25 mbit båndbredde. Og det koster ekstremt mye å bytte noder, da man deler ofte på ca 64-128 kunder. De mener også det er få som har spillsamling som tar 4-5 TB eller mere. De anbefaler de som etterspør P2P forbindelse (Fiber) skaffe bedriftavtale da kan man avtale hastighet men må regne å måtte betale alt fra 100 000- 1 000 000 etablering avhenging hvor man bor man må nok også betale normale priser for bedrifter. Det blir vel over 5000-6000 kr måneden for 1 gigabit hastighet. Canaldigital ønsker å ikke gi meg mere svar på dette, da de mener dette ikke er normalt å gi kunder den informasjonen, de vil heller ikke si hvorfor Get kan tilby 200 mbit i dag (De har tilbudt dette i 3 år). De mener de jobber med å tilby 4k kanaler men det er nok en del år frem i tid. Endret 1. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 Get har så vidt lettet på sløret, og sagt de samarbeider med Danskene om dette. Ingen stor overraskelse egentlig, så da kan man vel forvente at 2017 er året der Get også lanserer DOCSIS 3.1. Om de i mellomtiden kommer til å presse litt mer av dagens 3.0-nett sier de ingenting om. Tipper Get heller bruker tid på den nye TV-plattformen, "smarthus" og andre tilleggstjenester samt planlegging av 3.1 enn å tyne mest mulig ut av 3.0. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Det er ganske utrolig av get: https://www.get.no/hjem/nomu/gigabit Trodde de skulle være før canaldigital. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 Det er ganske utrolig av get: https://www.get.no/hjem/nomu/gigabit Trodde de skulle være før canaldigital. Det der er bare kreativ markedsføring - de støtter jo Gigabit, ingen tvil om det. De har bare ikke lansert noe produkt enda siden ikke mange nok vil ha det Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Get har så vidt lettet på sløret, og sagt de samarbeider med Danskene om dette. Ingen stor overraskelse egentlig, så da kan man vel forvente at 2017 er året der Get også lanserer DOCSIS 3.1. Om de i mellomtiden kommer til å presse litt mer av dagens 3.0-nett sier de ingenting om. Tipper Get heller bruker tid på den nye TV-plattformen, "smarthus" og andre tilleggstjenester samt planlegging av 3.1 enn å tyne mest mulig ut av 3.0. Har du noe kilde? Jeg prøvde google etter info men fant ikke noe om det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Kanskje han jobber i get eller så er han kunde i get og fått den informasjonen. Det der er bare kreativ markedsføring - de støtter jo Gigabit, ingen tvil om det. De har bare ikke lansert noe produkt enda siden ikke mange nok vil ha det Tror heller det er kostnader, er jo en grunn for Coax\GPON blir brukt. Eller avtaler med kommunene, godt mulig de kunne tilbudt 300 mbit for et få antall kunder, men problemet blir skal de først gi en slik hastighet må de enten ha stiv pris eller begrense hvor mange kunder som får tilbudet per dags dato. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 11. september 2015 Forfatter Del Skrevet 11. september 2015 Get har så vidt lettet på sløret, og sagt de samarbeider med Danskene om dette. Ingen stor overraskelse egentlig, så da kan man vel forvente at 2017 er året der Get også lanserer DOCSIS 3.1. Om de i mellomtiden kommer til å presse litt mer av dagens 3.0-nett sier de ingenting om. Tipper Get heller bruker tid på den nye TV-plattformen, "smarthus" og andre tilleggstjenester samt planlegging av 3.1 enn å tyne mest mulig ut av 3.0. Har du noe kilde? Jeg prøvde google etter info men fant ikke noe om det. http://www.insidetelecom.no/artikler/tdc-get-forbereder-seg-pa-1000-mbit-s/192612 Kanskje noe tynt, men Get har vel tidligere fått pepper for å love for mye for tidlig. Godt mulig Get kan ha en tidligere lansering enn YouSee, hvis større deler av Gets HFC-nett allerede oppfyller kravene til 3.1. Det ville uansett forundre meg om TDC ikke gjør felles innkjøp av utstyr for 3.1 i Danmark og Norge, så man kan muligens forvente at lanseringene av den grunn går i takt? Uansett moro at 3.1-racet nå er i gang. Det første 3.1 CPE er jo allerede på plass, interop-tester er gjennomført, og Cisco (meg bekjent dagens leverandør til Get) har head end-utstyr i porteføljen: Ref. http://www.lightreading.com/cable/docsis/clock-starts-on-docsis-31/d/d-id/717817 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Vet noen hvor store: Technicolor’s Ultra-Speed Cable Modem In First DOCSIS 3.1 Interoperability Event by Excentis Er disse like store som Xbox one? Så er det slutt på den tiden docsis modem var like små som 56k modem? Vet ikke om dette kun er testmodem eller vanlig størrelse. http://itavisen.no/2013/06/28/dette-modemet-kan-gi-deg-10-gbps/ Endret 11. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 11. september 2015 Forfatter Del Skrevet 11. september 2015 Kanskje han jobber i get eller så er han kunde i get og fått den informasjonen. Det der er bare kreativ markedsføring - de støtter jo Gigabit, ingen tvil om det. De har bare ikke lansert noe produkt enda siden ikke mange nok vil ha det Tror heller det er kostnader, er jo en grunn for Coax\GPON blir brukt. Hvis jeg hadde jobbet i Get ville jeg ikke spekulert så mye i Get-leveranser i åpne fora. Da ville jeg vært bundet av en taushetserklæring og fått sparken, blitt saksøkt eller begge deler hvis jeg lekket innside-informasjon. Jeg jobber bl.a. med LAN- og WAN-løsninger, og vet godt hvordan innsiden av kabelmodemet virker, men jeg har ingenting med ift. kabel-TV-bransjen å gjøre, og er som deg bare en sluttbruker som er over gjennomsnittet interessert i teknologien bak. Kommentaren min om kreativ markedsføring var rettet mot de som er opprørt over at Get farer med "løgn" - poenget mitt er at de ikke har lovet gigabit-produkter selv om de sier de KAN kjøre gigabit i nettet. De KAN jo kjøre gigabit allerede slik som en del andre kabel-operatører rundt i verden gjør, men jeg tipper det er for mye styr ift. de få kundene som er villige til å betale ekstra for dette, og de har mange andre jern i ilden for tiden. Kostnader er nok en del av det bildet ja. Det er nok bare å innse at du, jeg og andre som tråler fora etter nyheter om enda høyere hastigheter tilhører en minoritetsgruppe som ikke gir dem gode nok inntekter. De har jo ganske nylig justert ned prisen på 200/20 til et "folkelig" nivå og vil vel ikke risikere at det blir for drøy overbooking per segment heller? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Tror ikke slik informasjon er så veldig kritisk, hvem som får docsis 3.1 først. For de som bor i et området vil neppe flytte for å få raskere nett normalsett. Håper at det ikke blir store forskjeller i byer, men vil anta der det er flest kunder som roper etter høyere hastigheter får tilbudet først. Så der hvor folk har lave hastigheter tar det lengere tid før dette blir oppgradert. Men vet noen hvorfor:Tilbyr alle 10 Gbit/s. Dette er umulig i norge, kun utvalgte bayonette kunder kan bestille 10 gigabit til rundt 6000 kr måneden. Altibox har ingen kunder med dette. At det skulle være så billigere i usa en det det er i norge har jeg vanskeligheter for å se. Endret 11. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 11. september 2015 Forfatter Del Skrevet 11. september 2015 Vet noen hvor store: Technicolor’s Ultra-Speed Cable Modem In First DOCSIS 3.1 Interoperability Event by Excentis Er disse like store som Xbox one? Så er det slutt på den tiden docsis modem var like små som 56k modem? Vet ikke om dette kun er testmodem eller vanlig størrelse. Når vi kommer til 2016 er det vel ingen grunn til at CPE-enheten skal være noe større enn den nye Apple TV. RF-delen tar vel den plassen den tar (Antennekontakt, skjermet boks, radiomodul osv) men resten er vel rimelig kompakt. Men jeg mistenker sterkt at CPE-enheten som rulles ut til massene blir kombi-bokser med DOCSIS 3.1-modem, ruting, WLAN-AP, IPTV-tuner og Smarthus-funksjoner (overvåkning, alarm, styring) integrert. Så kan ruter-delen forhåpentligvis settes i bridge mode. Tviler på at dagens PVR-funksjon med lokal kryptert lagring er et tema når den tid kommer, da har vel Get gått over til "nettsentrisk PVR" hvor du har plass til å lagre et visst antall timer programmer på din konto for avspilling på ønsket enhet, enten det er "hjemmesentralen", Smarttelefon, SmartTV eller en tuner-boks. Selv har jeg lenge klart meg med internett-aksess, Apple TV, Chromecast og litt til, ruteren vil jeg har kontroll på selv, så jeg bryr meg kun om modemet, og vil ha en stabil internettaksess med høy kapasitet, helst symmetrisk. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Det er dette jeg frykter. Problem å ha router innebygd i modemet, særlig wireless N eller dårligere. Koster så lite å kjøpe bedre utstyr i dag, rundt 1000 kr har man bedre utstyr. Det jeg også frykter at internetlevrandørene tar betalt for selve oppgraderingen rundt 1000 kr for modem. Vet du om RF signalene vil være bedre på docsis 3.1? Man burde ikke merke dårligere ping en fiber? Man for vel neppe symetrisk linje er vel kun 10 gigabit ned og maks 2 gigabit opp. Godt mulig det er mulig å få 100/100 mbit til utvalgte kunder. Men neppe 500/500 mbit. Vil mistenke fiberen blir: Asymmetric 10G-PON is specified as XG-PON1: 10 Gbit/s downstream and 2.5 Gbit/s upstream. Er docsis 3.1 modul basert? Så i prinsippet: Kunne man ha Symmetric 10G-PON is also proposed as XG-PON2 with 10 Gbit/s upstream. Ha fordeler som øker opplastinghastigheten til 10 gigabit? Er enig at det ville vært fint man får symetriske linjer men per dags er nok fiber som har det. Endret 11. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 11. september 2015 Forfatter Del Skrevet 11. september 2015 Men vet noen hvorfor:Tilbyr alle 10 Gbit/s. Dette er umulig i norge, kun utvalgte bayonette kunder kan bestille 10 gigabit til rundt 6000 kr måneden. Altibox har ingen kunder med dette. At det skulle være så billigere i usa en det det er i norge har jeg vanskeligheter for å se. Det er kommunen som har betalt dette - sannsynligvis er de desperate etter å få folk til å bli boende eller flytte dit. Og det er jo 10 Gbit over PON så bare "10 Gbit" i teorien. Oslo derimot, solgte jo fibernettet sitt for mange år siden til private aktører. Her er det frie markedskrefter som styrer utbyggingen, og da får du et tilbud som varierer fra gatehjørne til gatehjørne alt etter topografi, bygningsmasse og og betalingsevne. Hvis jeg vil ha 10 Gbit i Oslo i dag er det fullt mulig, jeg kan bare punge ut 30000 for tilknytning til Broadnets, leie mørk fiber eller bølgelengde opp til en eller annen ISPs nærmeste noderom og forsøke å selge inn kapasitet til nærliggende borettslag. Men klart det er lettere for de som bor i blokka der det ene noderommet er plassert. Vi har noen tilfeller av kommunalt sponset bredbånd i Norge også da - det er nå 100% fiberdekning i Sørreisa, og du kan velge mellom 3 ISPer på det åpne bynettet: http://www.opennet.no/bestilling-sorreisa/Dette er etter "Svensk" modell (nettet er en åpen markedsplass med flere leverandører) - OpenNet finnes i Oslo også men er nesten usynlige i markedet. Tror dette blir mitt siste innlegg i tråden her nå siden dette er rimelig Off Topic ift. TDC og DOCSIS 3.1 - du får heller starte en ny tråd for kommunalt støttet fiberdekning 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) sjekk canaldigital sine sider nå. https://kabel.canaldigital.no/bredband/ Bredbånd 500* Hastighet for deg som vil ha det aller beste. 999 kr måneden. Men er fremdeles ikke klart om dette er for fiber kunder eller docsis 3.1 er klart ennå? Endret 8. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) sjekk canaldigital sine sider nå. https://kabel.canaldigital.no/bredband/ Bredbånd 500* Hastighet for deg som vil ha det aller beste. 999 kr måneden. Men er fremdeles ikke klart om dette er for fiber kunder eller docsis 3.1 er klart ennå? Ser man det, ser man det. Gratulerer til deg og andre som har Canal Digital. Jaggu på tide siden Svenskene har hatt dette i 2 år allerede. Så får vi se hvor mange som faktisk får tilgang på dette; * Bredbånd 500 er foreløpig ikke tilgjengelig i alle områder. Vi leverer hastigheten fortløpende til nye husstander. 3.1-utstyret har de akkurat signert avtale med Teleste om; https://www.teleste.com/stock-exhange-release/2015/canal-digital-cable-tv-selects-teleste-their-next-generation-cable Så dette er nok "bare" snakk om å tyne mest mulig ut av 3.0 der forholdene tillater det. Er rimelig klart at de lanserer hastigheten både for kabel- og fiberkunder, men sistnevnte kan glede seg over 500/500 til samme pris. Håper Get nå er våkne nok til å lansere et 500/100 tilbud til nesten samme pris, med levering innen 24.12.15 takk. Endret 9. oktober 2015 av inside_446486 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Men tror du 500 mbit på coax gir utfordringer? Om det f.eks er 4-5 slike kunder per node, burde det gi begrensinger med overbukkinger i perioder? Siden det er surt å få langt lavere hastighet man betaler for, er ikke mulighet å sjekke om det internetlevrandøren eller serveren som sliter. Fiber har vel ikke like store begrensinger. Angående hastighet med get.no er det bare og følge med, regnet egentlig som kundeservice sa, at dette ville vært nyhetsoppslag på dette i de fleste data sider som digi.no og itavisen.no og TU.no samt side3.no . Men finner ikke en gang på canaldigital sin facebookside at de nå tilbyr 500 mbit. Så jeg tror de håper de ferreste vet om dette før docsis 3.1 kommer. Så nettet ikke blir sprengt. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Men tror du 500 mbit på coax gir utfordringer? Om det f.eks er 4-5 slike kunder per node, burde det gi begrensinger med overbukkinger i perioder? Siden det er surt å få langt lavere hastighet man betaler for, er ikke mulighet å sjekke om det internetlevrandøren eller serveren som sliter. Fiber har vel ikke like store begrensinger. Ikke godt å si - spørs hvor mange som henger på noden - men de har nok testet en stund. Blir spennende å teste hvis/når Get kommer med samme tilbud. Vet ikke nok om hvor mange brukere Telenor henger på hver ONT Get har en egen Speedtest-server som kan brukes hvis man lurer på om et kapasitetsproblem er hos Get eller lenger opp i kjeden. Hos Canal Digital kan vel Telenors Speedtest-server brukes til det samme. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Da vet vi at både CD og Get har Docsis 3.1-løp, og Get samarbeider med sin søster Yousee. Setter denne til "Løst". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå