Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp lokal "cloud" i Win7, WebDav eller?

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt og sette opp en liten lokal "sky" på min Win maskin som kjører hele døgnet.

Grunnen er rett og slett fordi ChromeBooks ikke har så masse plass, og kona vil at bilder etc

skal være tilgjengelig.

Har prøvd og aktivere WebDav i Win7 (Ultimate), men dette ble ingen suksess.

(Fulge disse guidene: http://www.slickit.ca/2009/07/webdav-on-windows-7.html

http://advancedhomeserver.com/making-a-pc-a-secure-webdav-server/ )

Endte bare opp med og få IIS7 strartsiden, og fikk ikke til og legge til virituelle mapper.

Null tilgang til filer.

Etter hva jeg skjønner, er jo WebDav egentlig ganske bra, sikkert og stabilt.

Prøvde først og bare bruke Zftp server, for og kjøre SFTP server, som fungerer mot Chome OS,

men dette gikk utrolig trekt, både lokalt og over nettet. Leste meg til at dette er normalt, da 

krypteringen på SFTP er tregt. (usikker på om dette stemmer).

Ren FTP, er jo ikke akkurat sikkert. Derfor har jeg slått det fra meg. Ikke er det skikkelig implementerbart i Chrome OS heller.

Håper noen kan hjelpe meg.

Ser i bunn og grunn etter gratis programmer til dette, eller det som er innebygd i Windows.

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skal jeg nok teste dette.

Er det routeren som må settes opp til å skjønne forskjell på om dataen er lokalt eller om man er eksternt. Eller

er dette dataen selv som må skjønne?

Eks: Hvis klienten blir satt opp til å koble seg til point.net/drive vil da maskinen skjønne at den er lokalt og ikke gå via nettet?
Eller må man sette opp to klienter, en for hjemme og en for borte?

Lenke til kommentar

Hva er du tenker på?

Realistisk sett så spiller det ingen rolle hva domenenavnet er, du kunne godt ha brukt microsoft.com som maskinnavn / hostnavn på lokalnettverket ditt forutsatt at du satte opp DNS serveren til dette.

Men naturligvis ville du ikke nådd fram fra utsiden, ei heller kunne besøkt det virkelige Microsoft.com.

I praksis så vil owncloud oppsettet ditt kreve en port forward på routeren din, så fra utsiden av nettverket ditt så må du da bruke (Din offentlige IP addresse):(Port nummeret for Owncloud) i addressefeltet på nettleseren.

Skal du ha ett navn å huske, slik som ett domenenavn så må du enten bruke en Dyndns lignende sak hvor du da benytter domenenavnet:port i addressefeltet istedet for IPen, eller leie ett domene fra feks Godaddy.com

Om du vil benytte deg av kun den offentlige IPen / domenenavnet på både det interne nettverket og utenfra, så må routeren støtte og ha en funksjon som kalles "NAT Loopback" slik at pakkene fra innsiden blir addressert korrekt.

Lenke til kommentar

Det er det siste du nevner jeg tenkte på det.

Jeg kjøre Netcom 4G (hjemmerouteren), så tviler på at den har Nat Loopback.

Så da blir det nok å sette opp så man manulet bruker det som passer seg.

Prøvde å følge linken i første svar høyere opp.

Har aktivert IIS, Lastet ned PHP og MySQL. Men står dessverre ikke noe om hva jeg

skal gjøre med dette. Så stopper vel av seg selv der. Har lagt det inn i inetpublic mappa,

så langt kom jeg. :-)

Så slik egentlig, føler jeg meg akkurat like langt som med Windows sin egen WebDav.

Får bare Error 401.2 eller noe slikt. (står stille litt akk nå)

Lenke til kommentar

Må ærlig talt innrømme at Windows løsning av Owncloud har jeg aldri brukt eller rørt.

Men antar du må finne en guide på hvordan du setter opp de delene først, personlig har jeg brukt Ubuntu til dette, og her var det bare en kommando så var hele greia installert og klart til kjøring.

Hmmm, ser ut til at de ikke anbefaler det, men en guide finnes:

https://doc.owncloud.org/server/7.0/admin_manual/installation/windows_installation.html

Om du er avhengig av å ha serveren din på Windows, så kan du forsøke å sette opp en Linux virtuell maskin med å bruke VirtualBox til eksempel som hoster OwnCloud installasjonen din.

Men sjansene er bedre for at du kan hente inn en SMB (Windows fildelings protokoll) share fra Win 7 maskinen og inn til den virtuelle OwnCloud maskinen, dog har den noen problemer med store datamengder, men det må du bare prøve først.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Tok litt lengre tid, da jeg trodde jeg ventet på svar i denne tråden.. 

(fjern ja :-) )

Nå har jeg prøvd og sette OwnCloud 4 ganger i windows. Er det ikke det ene, så er det det andre.

Siste gangen, var jeg nok veldig nære. Fulgte guiden til OwnCloud selv. Godt spesifisert :-)

https://doc.owncloud.org/server/7.0/admin_manual/installation/windows_installation.html

Men fikk feilmelding på PHP, altså feil i linje 42 i php.ini filen. Da jeg prlvde og åpne localhost/owncloud

Klarte ikke finne noen feil, ei heller kunne Google hjelpe meg med den feilmeldingen.

Prøvde da og følge denne:

Ensure Proper HTTP-Verb Handling¶

IIS must pass all HTTP and WebDAV verbs to the PHP/CGI handler, and must not attempt to handle them by itself or syncrhonizing with the Desktop and Mobile Clients will fail.

To ensure your configuration is correct:

Open IIS Manager7.
In the Connections bar, select your site below Sites, or choose the top level entry if you want to modify the machine-wide settings.
Choose the Handler Mappings feature.
Click PHP_via_fastCGI.
Choose Request Restrictions and locate the Verbs tab.
Ensure All Verbs is checked.
Click OK.
Choose the Request Filtering feature from the IIS Manager.

Ensure that all verbs are permitted (or none are forbidden) in the Verbs tab. You need to allow the verbs GET, HEAD, POST, OPTIONS, PROPFIND, PUT, MKCOL, MKCALENDAR, DELETE, COPY, and MOVE.

Men exe filen som IIS henviser til, er jo ikke i PHP mappa. (php_cgi.exe hvis jeg husker riktig)

Så hvis man skal gjøre om noe ang verbene etc får man da ikke lagret. Da exe filen ikke er tilstede.

Så endte opp med å fjerne alt igjen, IIS og alt annet.

Prøver gjerne igjen. Men føler det er ganske nytteløst slik egentlig.

Eller er det bare jeg som feiler, selv om jeg prøver og følge "bruksannvisningen"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...