Gå til innhold

Strømtrekk fra 3-fasemotor


Anbefalte innlegg

Jeg har fått noe informason om noen elektriske motorer på noe utst yr jeg vurderer å kjøpe, men skjønner ikke hvorfor ikke strømtrekket er større. Har fått fra leverandør som maks strømtrekk ved oppstart:

 

7kW – 15 A

11kW - 25 A

15kW - 32 A

18kW –32 A

 

Med den begrensede kunnskapen min om strøm og elektronikk burde strømtrekket ved drift blitt effekt / (1,73 * spenning). Dette skulle da bli henholdsvis ca 17.5A, 27.5A, 37.5A og 45A. Motorene har stjerne-trekant-kobling for å redusere startstrømmen, men den burde vel uansett vært større enn laststrømmen? Om jeg husker rett fra tidligere så tror jeg det kan være sikringsstørrelsen jeg har fått og ikke startstrøm, men det stemmer jo heller ikke i hodet mitt.. Noen som kan forklare meg hvorfor dette ikke stemmer? Regner med det er jeg som er ute og kjører, vil gjerne vite hvordan dette bør regnes og hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette stemmer sikkert  :)

 

Ved stjerne (start) så kobles viklingene sammen i serie og du får et lavere strømtrekk. Ved 3-kant og drift så er jo dette 3-fase, 1 leder går til 2 viklinger av gangen, ikke alle 3. Litt lenge siden jeg jobbet med dette, men du kan uansett derfor dele strømtrekket du regnet ut med root3.

Lenke til kommentar

Har nok ikke formulert meg helt bra i startposten. Effekten som er oppgitt har ikke noe med startstrøm/-effekt å gjøre, det er motorens vanlige effekt. Har dessverre lite data om disse motorene, men for en 1-fase "10 HP" (7,5kW) kan dere se data her:

 

post-8544-0-06941600-1440836831_thumb.png

 

Så i mitt hode skal disse motorene trekke 17.5A, 27.5A, 37.5A og 45A når de er i drift og har last. Det er 3-fase- motorer og da blir vel den "praktiske" spenningen roten av 3 * 230V ~ 400V?

 

7000W / 400V = 17,5A ≠ 15A

11000W / 400V = 27,5A ≠ 25A
15000W / 400V = 37,5 ≠ 32A
18000W / 400V = 45A ≠ 32A

 

Og ser man på startstrømmen bør denne være enda høyere, men redusert i forhold til en motor som ikke har stjernestart?

 

Har dessuten fått vite av produsent at startstrømmen til 5,5kW motoren er 11A, og det forstår jeg iallfall ikke når den ikke har stjernestart en gang.

 

Fint om noen har anledning til å forklare hvem som er på jordet, og eventuelt hvorfor. Vil gjerne vite hvordan dette fungerer :)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Jeg regner startstrøm som 10x drifsstrøm ved direktestart.

Du må altså sjekke at forankoblet sikring tåler denne strømmen uten å bryte.

Ikke styr med stjerne / trekantkobling og sånt, det er omtrent ikke i bruk lenger.

Hovedsakelig var det for å skåne svake strømnett, nå er nettene så sterke at det ikke er et  tema lenger.

Lenke til kommentar

Finnes det egentlig noen standard på å oppgi "startstrøm"? Den vil jo gå fra "uendelig" og ned til driftstrøm på millisekunder. Dette vil jo også variere mye med hvor mye last det er på i startøyeblikket. Jeg husker vi brukte motorer fra 90 - 155 KW for drift av hydraulikkpumper. Disse var stjerne-start på, og tiden mellom stjerne/trekant satte vi med en egen setting. Den kunne ikke være 0, forståelig nok, men hvis den ble for lang (mener 0,2 sek var standard) og systemet var kaldt eller trykket bygde seg opp av andre grunner så smalt sikringene ut på hovedtavla akkurat når den vekslet. Løsningen var å justere litt ned på tiden, eller avlaste pumpene ved stjerne-drift. Var en gang med å starte opp en 155KW som gikk feil vei i trekant... Det smalt godt, kan man si  :eek:

Lenke til kommentar

Finnes det egentlig noen standard på å oppgi "startstrøm"? Den vil jo gå fra "uendelig" og ned til driftstrøm på millisekunder. Dette vil jo også variere mye med hvor mye last det er på i startøyeblikket. Jeg husker vi brukte motorer fra 90 - 155 KW for drift av hydraulikkpumper. Disse var stjerne-start på, og tiden mellom stjerne/trekant satte vi med en egen setting. Den kunne ikke være 0, forståelig nok, men hvis den ble for lang (mener 0,2 sek var standard) og systemet var kaldt eller trykket bygde seg opp av andre grunner så smalt sikringene ut på hovedtavla akkurat når den vekslet. Løsningen var å justere litt ned på tiden, eller avlaste pumpene ved stjerne-drift. Var en gang med å starte opp en 155KW som gikk feil vei i trekant... Det smalt godt, kan man si  :eek:

 

Her var  det mange myter på én gang du :)

 

For det første er startstrøm veldig enkel å beregne så lenge du har den transiente kretsen til motoren. Denne har selvfølgelig motordesigneren, så startstrømmen blir ofte oppgitt på databladet. Typisk er fra 4-8 ganger nominell strøm, men jeg har vært borti en motor som dro over 1100A mens nominell var 74A.

 

Tiden en startstrøm varer er kun avhengig av hvor lang tid motoren trenger på å aksellerere. Hvis det er en ubelastet motor, så kan den nå nominelt turtall på ca en kvart til en halv omdreining. Da snakker vi om milisekunder.

Men som oftest så har man en belastning på motoren. En pumpe som er tungt belastet fra lavt turtall (her må man se på lastkurven - altså hvor stor motstand lasten gir ved gitt turtall) vil bruke betydelig lenger tid. Følgelig kan en startstrøm vare i ganske mange sekunder. Da vil den avta desto mer turtallet øker ettersom strømtrekket til en motor i stor grad er gitt av hastighetsforskjellen på stator og rotor-feltet. 

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Begynner å bli noen år nå, så greit å få frisket opp litt  :)

 

Det jeg mente med "uendelig" var jo så stor som den kunne bli, nesten kortslutning i det kontaktoren slår inn og rotoren står i ro. Er jo ikke mange ohm å måle på ei slik vikling.

 

Mener også at startstrøm ble beregnet til opp mot 10x på våre anlegg. Ei slik lettdrevet høytrykks vingepumpe utgjør lite last akkurat i innslag og motor-akselrasjon. Problemene vi opplevde var når når for mye trykk bygde seg opp før det ble vekslet over til trekant-drift.

Lenke til kommentar

Det er viktig å ha klart for seg at den ohmen man måler med et multimeter kun er DC-motstanden til motor.

Altså motstanden i kobberen alene. Denne er som du sier svært liten.

 

I tillegg kommer AC-motstanden. Denne er kompleks, altså basert på induktansen til viklingene. Denne kan bare måles ved å påtrykke en AC-spenning og måle den resulterende AC-strømmen. Et multimeter påtrykker altså kun DC.

 

Grunnen til at strømmen er så stor i starten er at rotor ikke roterer enda. Når rotor begynner å rotere så vil den sette opp sitt eget magnetfelt som igjen fører til et stort induktivt spenningsfall i stator. Dette spenningsfallet oppleves som en induktiv motstand for den påtrykte spenningen - ergo faller strømmen betraktelig

Lenke til kommentar

Noen som har kommentar til beregningene mine for strømtrekk mot leverandørens oppgitte strømtrekk? Får det ikke til å stemme at en motor med 18kW effekt ikke trekker mer enn 32A, blant annet.

 

 


7000W / 400V = 17,5A ≠ 15A

11000W / 400V = 27,5A ≠ 25A
15000W / 400V = 37,5 ≠ 32A
18000W / 400V = 45A ≠ 32A

Lenke til kommentar

Noen som har kommentar til beregningene mine for strømtrekk mot leverandørens oppgitte strømtrekk? Får det ikke til å stemme at en motor med 18kW effekt ikke trekker mer enn 32A, blant annet.

 

 

 

7000W / 400V = 17,5A ≠ 15A

11000W / 400V = 27,5A ≠ 25A

15000W / 400V = 37,5 ≠ 32A

18000W / 400V = 45A ≠ 32A

En 18kW trefaset elektromotor trekker akkurat 32 A hvis man påtrykker 400V og den har en effektfaktor på 0.85 og virkningsgrad 0.95.

chart?cht=tx&chl=I=\frac{P}{U\sqrt{3}\cos \phi \eta}

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...