Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Knekt tann etter "rotfylling".

H09I6AN

Anbefalte innlegg

Heisann, for en ukes tid siden var jeg hos tannlegen med en jeksel som må rotfylles, der boret tannlegen i tannen og fylte på med smertedempende, før hullet ble toppet med noe som ligner på tyggis.. altså ikke en rotfylling, kun midlertidig. Men i kveld da jeg spiste en ristet brødskive med ost, spiste jeg plutselig noe hardt og spyttet ut maten. Trodde først at det var et korn i brødet, men da jeg kikket nærmere på tannen, så jeg at den var knukket og jeg begynte å blø godt fra tannkjøttet.

Så nå sitter jeg igjen med et nokså stort hull i tannen (på siden, altså rundt tannen) og lurer på om det er noe jeg selv må stå for, eller at det er tannlegen som må ta ansvar for det, i og med at hun har vert nedi og borret der?

Og hvordan er det med det smertedempende middelet, er det noe farlig å svelge?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Middlet" er ikke smertedempende, men bakteriedrepende.

Det vet vi ikke - begge deler brukes, avhengig av hvor mye som er gjort. Men trolig har pasienten hørt tannlegen bruke ordet "smertedempende", og da er nok middelet det.

Det har gått meg forbi at man bruker smertestillende middel som fylling, må være noe helt nytt. Siden du virker så sikker på din sak, har du kanskje mulighet for å finne frem en kilde til din påstand, det hadde vært til nytte for meg.

Ellers hører pasienter mye rart, og helsepersonell sier mye rart. I begge tilfeller for det meste uforskyldt. 

Lenke til kommentar

Det har gått meg forbi at man bruker smertestillende middel som fylling, må være noe helt nytt. 

Nei, sinkoksydpulver utrørt i eugenol er brukt som smertedempende midlertidig fylling i over hundre år. Det brukes også i form av kommersielle produkter som er tilsatt noe for å bedre holdbarheten i munnen: I.R.M. er ett eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...