War Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Rører man badet selv i dag uten papirene i orden blir det automatisk laveste karakter på tilstandsrapporten når du selger. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Hvem er det som utfører kontroller på hus? Slik NAF gjør på bruktbiler? Det særlig lurt hvis man kjøpe brukt hus fra eiendomsfullmektig. Hvis man ikke har peiling selv hva man skal se etter. Har aldri sett boliger med A på Energimerking. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 energimerkingen er BS Hvor mye strøm bruker du? Jeg svarer noe random og fikk en bokstav. Kunna ha svart noe annet og fått en annen. Alt for mange løse faktorer. Man må vel bygge helt nytt for de øverste tallene. Egnede vinduer, dyrere ventilsjon, sikkert egenproduksjon av energi også. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Prisnivået er fortsatt høyt syns jeg da, selv om det selvfølgelig er bedre enn Oslo, Tromsø, Stavanger, Bergen osv. Prisnivået er nok der det er grunnet høye kostnader ved å bygge. Tomtepriser, arbeidskraft, materialkostnader og slikt er veldig høyt. I tillegg til reguleringer som koster for å tilfredsstille. For at boliger og tomter skal synke i pris må folket ned i lønn, kostnader på materiell ned. Byråkrati må fjernes, avgifter og krav til bygg må senkes og fjernes. Først da vil boligprisene synke noe av betydning fra dagens nivå. Tror ikke dette er alt, tror største grunnen til boligprisen har steget de siste 15 årene, er fordi det bygges for lite boliger, generielt sett, særlig ved mindre byer, folk får langt høyere betalt, det kan ha litt si på budrudene da folk muligens er villige å betale langt over takst det irriter meg veldig. Man ser på brukt hus prisen er ikke voldsomt mye billigere, selv om det er fra 1980 taller. http://www.tu.no/bygg/2014/05/16/dette-huset-kostet-200.000-kroner-a-bygge1 Her er et godt bevis det er mulig å lage flyttbare hus uten det koster skjorta. Antakelig blir hele greia bygget i lavkostland omtrent som bobil eller campingvong. Vet det finnes f.eks: http://www.dinside.no/903677/faa-600-000-til-aa-bygge-bolig-i-distriktet Problemet er jeg må ha fiberlinje og har man ikke bil kan man ikke bo 10 mil unna nærmeste buss eller tog samt butikker. Så totalsett skal man pusse opp selv blir prisen fort ganske lik som ny. Men muligen f.eks bærum kommer dårligere ut en oslo generielt sett. Ja, men som jeg nevnte for min landsdel så virker det ikke som om det får prisene til å synke om tilbudet er godt. Det er som sagt en kraftig overetablering i min by og har vært det en stund. Selv halvferdige prosjekter hvor de har prøvd å selge ut i 3 år senker de ikke prisene på. Prisene har ikke steget, men de har mer eller mindre stått stille i noen år. Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Men uansett ser jeg på denne problemstillingen som søkt for det norske markedet slik det ser ut i dag. Akkurat dét er vi helt enige om. Jeg prøvde å google meg frem til hvor stor overbelåning som skal til før bankene krever tiltak, men klarte ikke finne noe - hadde vært interessant å se hvor grensa går. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Prisen på penger er for lav til at det skal falle nå. Massiv arbeidsledighet og høy rente tenker jeg, da blir det fart nedover. En skikkelig stagflasjon på noen år hadde gjort dette landet godt, våkne fra dvalen en stund. Jeg skal ikke si at det er umulig; det skjedde jo på 1970-tallet, men hvordan skal vi få høy arbeidsledighet, lav vekst og høy rente med dagens liberale sentralbanker? Hva tyder på at inflasjonen skal bli høy? At inflasjonen har økt litt nå er bare en engangseffekt grunnet kronesvekkelsen. Endret 28. august 2015 av selters Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Jeg har aldri sagt at dette kommer til å skje, har jeg? Jeg sier at det er det som skal til for å komme i en skikkelig dyp bølgedal. Med pengesystemet som er i samfunnet per nå oppfordrer jo ikke til sparing med å bruke alt med en gang, dette rentenivået svekker jo verdien av hver krone du eier og har. Og hva med boligprisvekst i Oslo, hvor mange år kan det fortsette med 10 % opp per år? Dette er MYE. I boligmarkedet er det som regel sånn at Prisvekst = Lånevekst. Stopper låneveksten så stopper prisene. Det må også stadig komme til nye for å dytte inn penger i bunn sånn at de oppover i kjeden kan bytte seg til noe større for en liten sum. Per nå er det jo ungdom som betaler husa til gamlinga med digre hus og utleie samt 2-3 sekundærboliger til sine barn. Det er et enormt press på markedet. Mange utenlandske aviser og lignende sier jo også at dette er en av tidenes bobler. I can think of four reasons for the resilience of the housing market:People still believe the "housing deficit" story and act accordingly. Banks are willing to keep on lending to the less creditworthy borrowers. Complacency due to quick oil price and housing market recovery in 2009. When the interest rate on savings account declines, people think one should buy rental units (real assets, or risk assets -- although housing is still not seen as risky in Norway). Videre: Norway is a junkie, and oil is its heroin Det er vanskelig å spå om dette. Jeg er ingen krakknisse, men en litt negativ realist. Selv ikke ekspertene kan spå dette. 1 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Jeg vet ikke helt hvordan det er i USA eller fra stat til stat i USA, men er boligmarkedet så skattefavorisert i USA som i Norge? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Dette er et litt større tema som jeg ikke vet noe særlig om. Fant noe her: http://www.globalpropertyguide.com/North-America/United-States/Taxes-and-CostsDet er neppe så skattefavorisert som i dette landet nei. Det er klart slike ting drar opp prisene betydelig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Da tar man ikke takst på boligen og hvis man gjør det så skal man jo flytte uansett, kanskje til noe større / nytt lån. Jeg bygger nytt hus nå med tomten kommer det på over 10 mill , om jeg tar en takst så bruker jeg iallefall ikke megler fra banken jeg har lån i. Det er vel og bra, men du forstår at banken har sin fulle rett til å takste selv dersom de mistenker overlåning? Er du sikker på at man har rettslig grunnlag for dette? 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Før eller siden vil prisene falle. Det går alltid opp og ned og ingen kan vel egentlig garantere noe. Det er rene tilfeldigheter som råder om de rette kjøperne er på markedet akkurat når du skal selge. Ikke tro på media. Journalister har hylt og skreket i alle år mens virkeligheten går sin gang. (De vil bare selge aviser) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Meglere vil alltid hausse prisene. Kan fint stige kun på troen i videre oppgang. Sånn som prisen er på penger per nå vil det nok stige en god stund enda, penger er rett og slett for billig til at det kan synke. Lenke til kommentar
1969 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Jeg vet ikke, men med en forventet innvandring på rundt 20000 fremover, så er det vel en mulighet til at boligprisene holder seg oppe fremover. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hei, lurer på om noen vet når boligprisene vil falle? Det snakkes om olje krise, så spørs vel om boligprisene vil stige noe særlig mere i 2016-2017. Så vet noen om det er sansynlig boligprisene vil falle så det å kjøpe bolig nå bør kun gjøres hvis man har stort behov? Nå er jeg klar over dette ikke er lett å spå, da det avhening av flere faktorer en landes økonomi. Dersom du eier bolig, og har en langsiktig tankegang, er ikke boligprisene veldig viktige for deg. Da bør du heller danse jenka over den spådde rentebanen. Jeg tror ikke du vil se et fall i boligprisene i pressområder som de store byene. (Oslo, Bergen, Tr.heim, Tromsø). Det er en naturlig korreksjon det som nå skjer i Stavanger, der boligprisene vokste 10 x reallønnsveksten og ble "bolet" av abnormale lønninger og lånebetingelser i oljesektoren. Det er klart når Stavanger er verdens minste by med eget Porche-utsalg, bør mann lukte lunta. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/09/25/194873583/meglere-advarer-unge-boligkjopere Så ja ser ut som håpet er over for folk som ønsker seg bolig. I prinsippet er det idiotisk å kjøpe seg hybel på 10 kvadratmeter uten kjøkken. Da det ofte kan koste 100 000 kr å selge boligen igjen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/09/25/194873583/meglere-advarer-unge-boligkjopere Så ja ser ut som håpet er over for folk som ønsker seg bolig. I prinsippet er det idiotisk å kjøpe seg hybel på 10 kvadratmeter uten kjøkken. Da det ofte kan koste 100 000 kr å selge boligen igjen. Ehm, hæ? Håpet over? I prinsippet? Det du skriver henger jo ikke sammen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Nei tydligvis ikke. http://www.dinside.no/934745/du-kan-bli-fanget-i-en-knottliten-bolig Etter å lest begge disse, er det ikke klare råd hva som lønner seg. Uansett om man går for liten bolig, uten lån, eller stor med stort lån. Ser ut som jeg ikke får skaffet meg bolig før om 30 år hvis utviklingen skal gå slik frem i dag. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Om du kjøper bolig for å benytte den selv, i et område du kommer til å kjøpe din neste bolig i, vil det ha lite å si mtp. svingninger i markedet. Når du da skal kjøpe ny bolig vil denne være gått ned tilsvarende %. Således blir den (i kroner) billigere enn boligtapet ditt. De som bør tenke mest på dette her er de som har utleieleiligheter/ekstra hus e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå