Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkshodepine i hybel/leilighetshus

Anbefalte innlegg

Hei! 

Tar det fra start; 
Hus med tre etasjer, to leiligheter i første etasje, hybler i andre og tredje. Sentralen til nettet står i kjelleren. 

Fra boksen der fiberkabelen går inn, går det en (ethernet?)kabel inn i routeren(WAN). På routeren er det 4 utganger, der tre er markert med "TV" og en "PC". Wifi når verken leiligheten vår, eller de øverste hyblene. 

Jeg løste problemet mitt med å koble "PC" opp til leiligheten min til min egen router. Husverten fikk vite om det, og lurte på om jeg kunne utføre samme operasjon på hyblene. 

Hvordan kan jeg løse det når det kun er en ledig utgang på routeren/sentralen i kjelleren til internet?

Kan jeg bruke switch, eller må det opp enda en router i kjelleren?

Legger ved en smooth tegning gjort i paint

post-337515-0-17785800-1440710323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du sjekke hvilken IP-adresse som din ruter får tildelt? Dersom den første ruteren NAT-er, noe den (mest sannsynlig) gjør om ruteren din får en lokal IP-adresse, vil det i utgangspunktet fungere å bruke en svitsj som så de ulike leilighetene/hyblene sine rutere kobles på – men vær oppmerksom på at dobbel-NAT-ing kan gjøre det vanskelig å åpne porter. At leilighetene/hyblene har lag 2-enheter (svitsj/aksesspunkt) holder i utgangspunktet, om man ikke ønsker å drive egne nettverk.

Lenke til kommentar

Kan du sjekke hvilken IP-adresse som din ruter får tildelt? Dersom den første ruteren NAT-er, noe den (mest sannsynlig) gjør om ruteren din får en lokal IP-adresse, vil det i utgangspunktet fungere å bruke en svitsj som så de ulike leilighetene/hyblene sine rutere kobles på – men vær oppmerksom på at dobbel-NAT-ing kan gjøre det vanskelig å åpne porter. At leilighetene/hyblene har lag 2-enheter (svitsj/aksesspunkt) holder i utgangspunktet, om man ikke ønsker å drive egne nettverk.

10.0.0.138

Så vidt jeg vet skal det ikke drives egne nettverk nei. Eneste jeg er bekymret for er fart og ping egentlig, da jeg må streame video både opp og ned ifm studier.

Lenke til kommentar

Hei! Vet ikke hvilken leverandør du har, men oppsettet ditt virker å være likt det Altibox sitt. Jeg ville anbefalt deg å hatt en NAT (feks en ruter med wifi deaktivert) stående ved modem/ruteren fra din leverandør tilkoblet PC. Så satt hjemmesentralen i BRIDGEMODE eller bromodus slik at leverandørens DHCP-server med NAT deaktiveres. Så kobler du videre til begge enhetene som skal ha Internett. Der kobler dere opp hver deres trådløse ruter satt i AP-modus (Aksesspunkt eller noen ganger kalt repeater). Da vil du kun ligge med en enkelt DHCP-server og NAT i nettverket.

Lenke til kommentar

10.0.0.138

Så vidt jeg vet skal det ikke drives egne nettverk nei. Eneste jeg er bekymret for er fart og ping egentlig, da jeg må streame video både opp og ned ifm studier.

Så lenge det ikke er direktesending, har ikke RTT så mye å si for videostrømming. Sannsynligvis vil ikke et slikt oppsett påvirke RTT noe veldig uansett, men dersom belastningen på linjen går over 50 % vil den kunne gå dramatisk opp – særlig om det er mye UDP-trafikk. Altså avhenger det av bruken til de andre beboerne.

Lenke til kommentar

Hei! Vet ikke hvilken leverandør du har, men oppsettet ditt virker å være likt det Altibox sitt. Jeg ville anbefalt deg å hatt en NAT (feks en ruter med wifi deaktivert) stående ved modem/ruteren fra din leverandør tilkoblet PC. Så satt hjemmesentralen i BRIDGEMODE eller bromodus slik at leverandørens DHCP-server med NAT deaktiveres. Så kobler du videre til begge enhetene som skal ha Internett. Der kobler dere opp hver deres trådløse ruter satt i AP-modus (Aksesspunkt eller noen ganger kalt repeater). Da vil du kun ligge med en enkelt DHCP-server og NAT i nettverket.

Det er Altibox ja!

Ja, riktig. Jeg kommer meg ikke inn på hjemmesentralens instillinger, så da vel leverandøren hit å se på det selv. 

Tusen takk for alle svar! Da gjenstår bare å se om husverten tar seg råd til å kjøpe inn enda en router ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det holder med en router, den må bare kunne fordele WAN til ulike LAN. Hjemme har jeg to WAN (internett) og fire LAN/WLAN.  En router (pfSense). Slikt  kan vel normalt ikke gjøres av "hjemmerouter" greiene, dog har noen av dem hva de kaller "gjestenett".

Lenke til kommentar

Hvorvidt man skal investere i utstyr som støtter vLAN er jo noe som handler mest om sikkerhet, og hvor mye man skal stole på de ulike beboerne. Om alternativet med et felles trådløst nettverk – med PSK – var regnet som sikkert nok, er det ikke noe mindre sikkert å sette alle på samme LAN via kabel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorvidt man skal investere i utstyr som støtter vLAN er jo noe som handler mest om sikkerhet, ...

Trenger ikke vlan, bare en router med mange nok interface og en kabel til hver leilighet.

.... Om alternativet med et felles trådløst nettverk – med PSK – var regnet som sikkert nok, er det ikke noe mindre sikkert å sette alle på samme LAN via kabel.

Tja, mye lettere med load balancing, scheduling, limiter, traffic shaping, QoS etc når det er et nett til hvert sted. Så ikke kun sikkerhet som teller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...