Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe ny trafo til spotter, riktig?

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte to nye spotter(originale) til badet da de gamle ikke funket da vi overtok leiligheten. Når jeg kobler de til trafoen får jeg de ikke til å lyse.

Lurer på om jeg må ha ny trafo også. Spørsmålet er om jeg kan kjøpe denne fra Clash olson:

http://www.clasohlson.com/no/Elektronisk%20transformator%20/Pr365949000

Her er et bilde av den som henger på badet fra før:

http://postimg.org/image/e6xa52nwb/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Mål trafoen og se om den funker. Dersom jeg må bytte ut spotter nå, bytter jeg ut alt til LED-spotter, jeg kjøper ikke nytt med halogen.

Lenke til kommentar

Mål trafoen og se om den funker. Dersom jeg må bytte ut spotter nå, bytter jeg ut alt til LED-spotter, jeg kjøper ikke nytt med halogen.

Ok. Har ingen multimeter, får kjøpe det. Men dersom trafoen ikke funker, kan jeg kjøpe den jeg linket da? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forutsatt at belastningen stemmer, burde det gå fint. Greit å sjekke først om det er noe annet som er feil. Dersom du har dimmer, kan det være sikringen i dimmeren som har gått.

Lenke til kommentar

Etterhvert som jeg bytter nå ser jeg null grunn til å kjøpe 12V i det hele tatt, trafo er unødvendig og avleggs - jeg bytter til 230V spotter som leveres med halogenpærer, men jeg kan putte inn LED-pære når jeg får lyst. Kjøper man LED-spot med en gang får man en som ser helt lik ut, men hvor man må bytte hele armaturen(ikke bare pæra) når pæra ryker, men kjøper man halogen får man akkurat den samme armaturen mye billigere, men med utskiftbar pære(også til LED).

Edit: Jeg kjøpte altså denne istedetfor denne.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det var det jeg mente: Armaturer med GU10-sokkel, hvor man enkelt kan bytte fra halogen til LED når man vil. Problemet er at man ofte må bytte dimmer, da strømtrekket for LED er så mye lavere enn fra halogen at de fleste dimmere ikke vil funke. De krever som regel 20-40W for å funke.

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente: Armaturer med GU10-sokkel, hvor man enkelt kan bytte fra halogen til LED når man vil. Problemet er at man ofte må bytte dimmer, da strømtrekket for LED er så mye lavere enn fra halogen at de fleste dimmere ikke vil funke. De krever som regel 20-40W for å funke.

Joda, men når man først bytter spotter bytter man jo gjerne dimmeren og - og kan be om en som takler fra 20-500W. 

Denne tar eks. 4-100W LED, eller 25-400W halogen. http://www.clasohlson.com/no/Dimmer-for-LED-/36-5475

På jobben byttet vi alle pærene til LED, det gikk dårlig - mye flimring/blinking. Etter mye feilsøking prøvde jeg å bytte én pære til halogen, for å øke det totale trekket med 30W, og det løste biffen.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...