Cowporch Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg ønsker å lage en referanse som virker på denne måten: Jeg trykker inn et tall i en celle, som skal føre til at et annet område skal bli hentet inn fra en annen fil. For eksempel legger jeg inn tallet 2. Da henter Excel automatisk inn område a1:a5 i en annen Excel fil, og legger denne informasjonen i et gitt område i arket jeg la inn tallet 2. Virker som en enkel sak, men finner ikke ut hvordan. Meget takknemmelig for hjelp. Lenke til kommentar
offko Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Hei! Tar meg friheten av å si at du er litt upresis :-) du kan enten referere via formler eller hente ved å kjøre VBA snutter. Tror jeg ville valgt referenser her. For å gjøre det enklest mulig, tror jeg at jeg ville linket inn områdene det er aktuelt å velge mellom til et eller annet ark du skjuler i arbeidsboken. Nummerer de fortløpende: Book1, arket "Gjemt" A1=1 A2='c:\test\[book2.xls]Sheet1!$A$1 A3='c:\test\[book2.xls]Sheet1!$A$2 ... B1=1 B2='c:\test\[book3.xls]Sheet1!$A$1 B3='c:\test\[book3.xls]Sheet1!$A$2 ... Hvis cellen du ønsker å kunne endre noe i, f eks er B1 i et eller annet ark i gjeldende arbeidsbok, kunne referansen der du ønsker A1 fra en annen bok f eks se slik ut, f eks i A1: =finn.kolonne(B1;Gjemt!A1:B3;2) - norsk =vlookup(B1;Gjemt!A1:B3;2) - engelsk Du kan bruke fulle referanser i slike lookup formler også, men de har en tendens til å bli "griselange" og vanskelige å vedlikeholde. Se forøvrig hjelpen for mer info om lookup-ene Håper dette er et skritt i riktig retning, hvis ikke prøv å presiser utfordringen litt mer. Endret 11. november 2003 av offko Lenke til kommentar
Cowporch Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Beklager, hadde litt hastverk her. Prøvde eksemplene, fikk det ikke til, men takk uansett. Skal prøve å pressisere bedre: Jeg har en fil, 1.xls, med 10 kategorier informasjon, altså flere celler med informasjon under hver kategori. Dette oppdateres stadig. Når jeg ønsker informasjonen i en av disse kategoriene inn i et annet regneark jeg bruker, 2.xls, ønsker jeg å kunne taste "5" i en celle, og Excel skal da hente informasjonen som ligger under kategori 5 i 1.xls. Håper jeg var litt mer presis nå. Lenke til kommentar
offko Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 c:\test\1.xls, her er området 10*10 celler + kolonneoverskrifter a1:j11 2.xls, Innskrivningscelle E1, formel i A1: =hlookup($e$1;'c:\test\[1.xls]sheet1'!$a$1:$j$11;2) - engelsk =finn.kolonne($e$1;'c:\test\[1.xls]sheet1'!$a$1:$j$11;2) - norsk Kopier nedover. Erstatt radindeksen (2-tallet) med 3 i neste rad, 4... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå