Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lage en referanse som virker på denne måten: Jeg trykker inn et tall i en celle, som skal føre til at et annet område skal bli hentet inn fra en annen fil.

 

For eksempel legger jeg inn tallet 2. Da henter Excel automatisk inn område a1:a5 i en annen Excel fil, og legger denne informasjonen i et gitt område i arket jeg la inn tallet 2.

 

Virker som en enkel sak, men finner ikke ut hvordan.

 

Meget takknemmelig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Tar meg friheten av å si at du er litt upresis :-) du kan enten referere via formler eller hente ved å kjøre VBA snutter.

 

Tror jeg ville valgt referenser her. For å gjøre det enklest mulig, tror jeg at jeg ville linket inn områdene det er aktuelt å velge mellom til et eller annet ark du skjuler i arbeidsboken. Nummerer de fortløpende:

 

Book1, arket "Gjemt"

A1=1

A2='c:\test\[book2.xls]Sheet1!$A$1

A3='c:\test\[book2.xls]Sheet1!$A$2

...

 

B1=1

B2='c:\test\[book3.xls]Sheet1!$A$1

B3='c:\test\[book3.xls]Sheet1!$A$2

...

 

Hvis cellen du ønsker å kunne endre noe i, f eks er B1 i et eller annet ark i gjeldende arbeidsbok, kunne referansen der du ønsker A1 fra en annen bok f eks se slik ut, f eks i A1:

 

=finn.kolonne(B1;Gjemt!A1:B3;2) - norsk

=vlookup(B1;Gjemt!A1:B3;2) - engelsk

 

Du kan bruke fulle referanser i slike lookup formler også, men de har en tendens til å bli "griselange" og vanskelige å vedlikeholde. Se forøvrig hjelpen for mer info om lookup-ene

 

Håper dette er et skritt i riktig retning, hvis ikke prøv å presiser utfordringen litt mer.

Endret av offko
Lenke til kommentar

Beklager, hadde litt hastverk her. Prøvde eksemplene, fikk det ikke til, men takk uansett. Skal prøve å pressisere bedre:

 

Jeg har en fil, 1.xls, med 10 kategorier informasjon, altså flere celler med informasjon under hver kategori. Dette oppdateres stadig. Når jeg ønsker informasjonen i en av disse kategoriene inn i et annet regneark jeg bruker, 2.xls, ønsker jeg å kunne taste "5" i en celle, og Excel skal da hente informasjonen som ligger under kategori 5 i 1.xls.

 

Håper jeg var litt mer presis nå. :)

Lenke til kommentar

c:\test\1.xls, her er området 10*10 celler + kolonneoverskrifter a1:j11

 

2.xls, Innskrivningscelle E1, formel i A1:

 

=hlookup($e$1;'c:\test\[1.xls]sheet1'!$a$1:$j$11;2) - engelsk

=finn.kolonne($e$1;'c:\test\[1.xls]sheet1'!$a$1:$j$11;2) - norsk

 

Kopier nedover. Erstatt radindeksen (2-tallet) med 3 i neste rad, 4...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...