Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Skal i nærmeste fremtid gå til anskaffelse av en Shuttle pc. Har fra begynnelsen av vært innstilt på AMD grunnet prisen. I det siste har jeg lurt på om Intel virkelig er så mye bedre at det er vært å betale mer for Shuttle og nesten det dobbelte for prosessor. Har sånn halvveis satt opp to forslag: P4 Shuttle: Shuttle Shuttle SB75G2 Barebone Socket 478 Sort I875P,8x AGP,S-ATA og GbLAN - 3,635.45 kr Prosessor Intel Pentium 4 - 2.6Ghz Socket PGA478 - PC800, 512KB cache, Boxed inkl. vifte - 1,693.00 kr Harddisk Western Digital 120GB S-ATA 7200rpm - 1,329.00 kr Ram TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz 184pins - 812,00 kr Pris: 7469.35 kr AMD Shuttle: Shuttle Shuttle SN41G2 Socket A Barebone SORT - 2,811.00 kr Prosessor AMD Athlon XP 2500+ 1.83GHz, Socket A - 821,00 kr Harddisk Western Digital 120GB Caviar SE IDE HD - 7200RPM, 8.9ms, 8MB cache, ATA-100 - 899,00 kr Ram TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz 184pins 812,00 kr Pris: 5373 kr Tar cd-rom fra den gamle maskinen til jeg kjøper dvd brenner. Trenger også anbefalinger til skjermkort og kjøling. Behøver noen kloke innvendinger. Endret 11. november 2003 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) fint med linker, men litt lettere hvis du forteller hva som ligger bak dem (for lat til å klikke) Edit: Takk, det ble bedre Endret 11. november 2003 av tigerdip Lenke til kommentar
viggo Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Dårlig sammenligning. Intel-maskina er mye høyere spekka enn AMD-maskina. GbLAN, s-ata, HT, 800MHz-buss. Prøv med denne kassa, så får du en bedre sammenligning. Edit: Ooops, kanskje hvis den hadde hatt samme sokkel.. hehe Uanz: Prøv å finne et bedre sammenligningsgrunnlag Endret 11. november 2003 av viggo Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Det er snakk om 2 høvdinger her. Har du mulighet til å betale over 7k + skjermkort og kjøling så gå for intel'en. Ville selv gått for amd og et heftig skjermkort, men vanskelig å anbefalle når vi ikke vet bruksområde til pc'en. Er det i hovedsak en spillmaskin vil vel amd + et dyrere skjermkort være lurest.. uansett to fete systemer som du vil bli fornøyd med. lykke til edit: hvorfor går du for den eldre sn41 når det er kommet sn45 med ultra 400 chipset? Endret 11. november 2003 av sheriff Lenke til kommentar
pskard Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Intelmaskinen er ca 10% raskere. En riktigere sammenlikning er vel å bruke Barton 2800+ til 1270,- + vifte= 1500,- Da er AMD-maskinen litt raskere, men forskjellen er liten. Når det er sagt så vil det komme an på hvilket bruksområde du har. Du burde velge: AMD dersom du skal bruke den til Office, spill og eldre programvare (2002 og eldre). Intel om du skal bruke den til Photoshop, encode DVD-er/MP3, Maya o.l. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Skal brukes til alt; spilling, mye redigering, photoshop, indesign, illustrator, musikk osv. Trenger bare noe kraftig jeg, men har ikke lyst til å tømme kassa. Dårlig sammenligning.Intel-maskina er mye høyere spekka enn AMD-maskina. GbLAN, s-ata, HT, 800MHz-buss. Skulle være litt klasseforskjell ettersom jeg lurte på om det var vits å ta steget opp til Intel. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Som sagt.. Intelmaskinen du satt opp er ca 10% raskere. Spørsmålet er om du synes du får nok igjen for de 2.000,-. Når det er sagt så kan en overklokke begge CPU-ene uten store problemer for de som driver med slikt. Om jeg var deg ville jeg gått for AMD XP 2500+ maskinen og heller brukt resten av pengene på en 512 MB brikke til og et bedre skjermkort. CPU-ene er så å si like raske. Er helt sikker på at du vil få mer igjen for å bruke resten av pengene for mer RAM og skjermkort enn en 10% raskere CPU. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Gå så absolutt for AMD maskina! Ekke verdt å opp i pris for den Intel'en, rammen du har passer bedre med AMD... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Gå så absolutt for AMD maskina! Ekke verdt å opp i pris for den Intel'en, rammen du har passer bedre med AMD... Jeg kan da alltids bytte ram. Går ikke det meste kjappere med P4 da? Et skjermkort hjelper lite på hastigheten og en ekstra 512 brikke blir nedprioritert til fordel for en dvd brenner. Bør også kanskje nevne at jeg har 0 peiling på overklokking. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Jeg kan da alltids bytte ram. Går ikke det meste kjappere med P4 da? Et skjermkort hjelper lite på hastigheten og en ekstra 512 brikke blir nedprioritert til fordel for en dvd brenner. Bør også kanskje nevne at jeg har 0 peiling på overklokking. RAM er enkelt å bytte Ting går ikke raskere med P4 på et generelt grunnlag. I dag er det helt klart AMD som lager de raskeste CPU-ene (Athlon 64 3200+ og Athlon FX-51). Forskjellen mellom en 2500+ og en P4 2.6 er svært liten. Trolig så liten at du må måle det for å finne en forskjell. MAO: Bedre å kjøpe mer RAM/skjermkort/DVD. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Takker tusen ganger for hjelpen så langt. Så var det kjøling og støy. Vanskelig å få en AMD til å gå stille uten å brenne opp? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Gå så absolutt for AMD maskina! Ekke verdt å opp i pris for den Intel'en, rammen du har passer bedre med AMD... Jeg kan da alltids bytte ram. Går ikke det meste kjappere med P4 da? Et skjermkort hjelper lite på hastigheten og en ekstra 512 brikke blir nedprioritert til fordel for en dvd brenner. Bør også kanskje nevne at jeg har 0 peiling på overklokking. Overklokking er meget lett å lære, iallfall hvis du bare skal få ekstra ytelse. Begynner du med klokking for å presse maksimalt ut av alle komponentene er det vanskelig og mye jobb, men å presse mye ytelse er lett. Ram er ikke så ekstremt enkelt å skifte i en shuttle. Det er smått og kronglete, så man må demontere en del før man kan sette den inn. En stor prestasjon er det ikke, men er absolutt ikke som å sette inn ram i en maskin med vanlig kabinett. Er enig med dem som sier at du bør gå for AMD. Pris/ytelse blir den overlegen. 512mb ram*2 er tull. 512MB holder lenge. Da kjøper du heller et fett skjermkort og dvd-brenner. Lenke til kommentar
v0id Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Nå er ikke jeg helt sikker på dette, men er det ikke innebygd kjølemekanisme i shuttle-kassene for cpu? Uansett, forskjellen mellom xp2500 og P4 2.6 er liten, du vil sannsynligvis ikke merke noe til den i spill eller surfing. Fordelen P4 har, er den høye båndbredden på minnet. P4 kjører 800 Mhz bus, AMD 333 Mhz. Dette gjør at spill vil laste seg inn raskere, og maskina vil generelt oppføre seg raskere. Spørsmålet om du synes det er verd de 2000,- kr ekstra er derimot opp til deg.. Vitsen med dette inlegget er ikke å starte en AMD-P4 diskusjon, så la det ligge, er dere snille Vet ikke hvor mye du vil legge i skjermkort, men gå for ATI. 9600 pro\ikkepro eller 9800 pro\ikkepro, avhengig av hva lommeboka er villig til å gå med på. Jeg personlig har villet satse på 9800 ikkepro, som kommer best ut i pris\ytelse. Endret 11. november 2003 av v0id Lenke til kommentar
pskard Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Takker tusen ganger for hjelpen så langt. Så var det kjøling og støy. Vanskelig å få en AMD til å gå stille uten å brenne opp? Det er vel ca lite lett som på en P4. Det er flere vifter der ute som støyer mindre enn 20 dB. Ta en titt på Microplex.no eller 3dfxcool.no. Ellers har sikkert butikken du kjøper det av bra med vifter å velge i. Har selv kjørt dual XP 1700+ med 12 dB vifter uten problemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Hvilken ram bør jeg kjøpe hvis jeg velger Intel systemet og har lyst til å overklokke? Og hvor mye bør jeg overklokke? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Ehm, kremt.. Shuttle-kabinettet kommer med heatpipe + vifte. Og selvfølgelig skal du kjøpe Intel-oppsettet. Å kjøpe Amd er, som de sier så pent i Frankrike, une chose folle à faire. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Denne rammen kanskje: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details En annen ting du får ved å velge P4, er at du får Hyper-Threading. Endret 11. november 2003 av Cola-boks Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Takker tusen ganger for hjelpen så langt. Så var det kjøling og støy. Vanskelig å få en AMD til å gå stille uten å brenne opp? Det er vel ca lite lett som på en P4. Det er flere vifter der ute som støyer mindre enn 20 dB. Ta en titt på Microplex.no eller 3dfxcool.no. Ellers har sikkert butikken du kjøper det av bra med vifter å velge i. Har selv kjørt dual XP 1700+ med 12 dB vifter uten problemer. Shuttle-systemet kommer med eget viftesystem og kan ikke bruke standard kjøleribber (hverken plass eller festemekanisme for dette). Dette gjelder for både AMD og Intel-systemene. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 HT og gigalan (samt den beste ytelsen) ville jeg absolutt gått for hvis det var et system jeg skulle satse på å ha en stund. Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 AMD, ingen tvil, d r altid best Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå