Gå til innhold

bilder i eget vindu!

Anbefalte innlegg

hei.

har tenkt å legge inn et bildegalleri på siden min. bildene skal åpnes i et eget vindu som ikke kan justeres i høyde eller bredde. noe liknendedette trykk på "Se bilder av Koenigsegg!" for å få opp bildene. noen som vet hvordan jeg kan lage noe sånnt? det er vel mulig å bruke php her?

- smidt

Endret av tsmidt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er "kode" (eller en eller annen funksjonalitet) som kjører, på klienten, i dette tilfellet din nettleser.

server-side vil vi kode som kjører på serveren.

Dette høres innlysende ut, men det er viktig å være klar over hva det har å si.

Jeg konstruerer et par "bimbo"-spørsmål for å avklare forskjellene:

Spørsmål:

Må jeg ha en nettleser som støtter php for å kunne se php sider?

Svar

Nei! Nettleseren ser aldri noen php-kode. Php kjøres på serveren (eng. "server side"). Her medfører det at det lages html som sendes ut til brukeren. For nettleseren ("client side") har det ikke noe å si om linken heter .html, .php eller .cgi eller .ece, den tar bare imot det den får, som regel HTML, og viser dette.

Hvis du kjører "view source" på en php-side ser du fortsatt bare HTML, ikke noe php eller php-tags.

Spørsmål:

Jeg prøvde å legge en java-applet på serveren min, men jeg klarte ikke å kjøre den i browseren, tror jeg må få meg ny webserver

Svar:

Javaapplets er java kode, *.class-filer. Disse kjøres ikke på serveren, men lastes ned til nettleseren som en hvilken som helst annen fil (gif, html, eller jpg). Hva nettleseren gjør med den javakoden er likegyldig for serveren. Den bare deler ut koden til klientene (java applets kjører client side) Det er opptil nettleseren å kjøre javakoden etterpå. Her er det mye tull med windows sin java, mot sun sin java og sun sin java i forskjellig versioner. Et virvar og mye ikke-fungerende greier ute og går.

Spørsmål:

Kan jeg bruke javascript til å finne en IP og logge den?

Svar:

Mest sannsynlig ikke. Det ville dessuten være ulogisk. Javascript er som et "html program", som lastes ned fra serveren og deretter kjøres på klienten (client side). Det kan til nøds (kun i netscape 4 tror jeg) finne klientens IP, men bare den IP'en maskinen har ut av nettkortet. Dvs, sitter du på et NAT'et nettverk, så vil du finne kanskje en 10.0.0.0 IP, og denne kan du ikke bruke til mye. Klienten vet ikke at det sitter en router mellom han og serveren, som gjør om IP'en til noe helt annet.

Spørsmål:

Jeg har laget php sider hjemme på windowsmaskinen min, men jeg får dem ikke til å virke??

Svar:

PHP er et serverprogrammeringsspråk, det er ment for å kjøres gjennom en web server.

Når du åpner lokale filer i din nettleser, så åpner den en fil for å se innholdet av den, og filinnholdet er jo selvsagt en masse php-kode. Når man ser en php-side på internett, så har den blitt kjørt av php-programmet på serveren og resultatet av denne vises så i nettleseren. Hvis du logger på serveren og kjører f.eks Mozilla der, og åpnet php fila, vil du også bare se php kode. PHP fungerer kun fra en web server, fordi det kjøres "server side" Nettleseren vet *aldri* om det er et program eller en statisk fil som kommer fra serveren. Den bare tar imot det den får og viser det for brukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...