aklla Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 "Jeg liket ødelegge kroppen, helsen og økonomien min". Du kan få mye "morro" med den instillingen fremover 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Jeg er X år, og bruker både røyk og snus daglig. Begynte å snuse når jeg var 13, og har røyka litt av og til en stund. Fra i vinter har jeg røyka fast, men bare på skolen eller når jeg er med kjæresten og venner, og ikke mer enn 10-15 om dagen! Jeg er avhengig, og har ingen plan om å slutte nå. Mamma og pappa vet ikke at jeg gjør det, og jeg lurer på jeg bare skal fortelle det, eller bare vente til de fersker meg...? Er lei av å ikke kunne røyke når jeg vil, og at jeg hele tiden må passe på å gjemme røyken og snusen min så de ikke finner den!Er det noen som har fortalt det hjemme før man ble ferska? Hvordan gjorde du det, og hvor gammel var du? Noen tips? Jeg antar du troller siden de oppfølgende svar her er litt teite men just in case: Hei! Jeg begynte også å røyke i ung alder. Jeg var 12 og møtte en kveld opp på en fest hvor alle som skulle begynne på ungdomskolen det året var invitert. Der fikk jeg et sjokk når jeg så at veldig mange både røykte og drakk mens jeg hadde møtt opp med chipsen og brusen min sånn som min definisjon av "fest" var. Jeg fant da ut at jeg var "skikkelig barnslig" og måtte skynde meg å bli ungdom så jeg bestemte meg for at nå skulle jeg begynne å røyke og drikke. Sånn gikk det og det gjorde jeg. Jeg prøvde egentlig aldri å holde det skjult for foreldrene mine, som også begge røkte, og de gjorde alt de kunne for at jeg skulle slutte å røyke men i vårt samfunn er det selvfølgelig umulig å tvinge et barn til å gjøre som foreldrene sier og barna tror alltid at foreldre ikke har peiling. Jeg begynte tidlig å feste mye og havnet i et miljø som ikke akkurat kan kalles bra og eksperimenterte tidlig med stoff. Etterhvert fant selvfølgelig foreldrene mine ut av det også og det hele endte med at vi ble enige om at de skulle se en annen vei med tanke på røyken sålenge jeg sluttet med stoff og sånn ble det så siden har jeg røkt. Du har nok blitt fortalt det mange, mange ganger og du er nok ikke mottakelig for denne informasjonen men de voksne rundt deg vet faktisk veldig mye så du burde høre på hva de har å si. Vi har alle vært unge og dumme en gang så vi skjønner. Og du må aldri tro at du vet bedre enn foreldrene dine, selv om du sannsynligvis tror akkurat det fordi det gjorde vi også når vi var små =) (Husk også at det ikke er mange som bryr seg om deg. Foreldrene dine elsker deg og vil deg ditt beste men for resten av oss så er du bare noen linjer med tekst så valget ditt kommer bare til å gå utover deg selv - your funeral, som man sier - vi driter stort sett i det ). Bare vent til du får se noen rundt deg dø av kols. Da kommer du til å bli redd for det er en helt jævlig måte å dø på og det tar lang tid. Vi får også håpe at det skjer før du har røkt så lenge at du ikke klarer å slutte å røyke for å slutte å røyke er helt sinnsykt vanskelig. Jeg er nå midt i 30-åra og har røkt stort sett hele livet. Jeg føler ikke egentlig at det har gjort så mye skade på meg. Ja - jeg har kastet bort mer penger enn jeg ønsker å tenke på til staten, jeg har nok dårlig luktesans og er litt tungpusta men stort sett går det greit - so far.. Jeg har pint megselv i over ett år nå ved å prøve å kutte røyken og det har vært helt grusomt. Kjøper på tyggis, plaster og spray. Elrøyk med og uten nikotin. Må håndtere abstinenser og irritasjon. Livet suger stort sett hele tida og røyken har blitt litt de få minuttene av dagen hvor jeg kan sette meg ned å kose meg men jeg har bestemt meg. Nå er det nesten 3 uker siden sønnen min ble født og jeg har vært røykfri like lenge. Det er ikke enkelt. Slutt mens du enda kan slutte uten problemer. Du velger selv men siden det virker som du tror det skal bli så lett at det "bare er til å bli gravid" prøv å gå to uker uten røyk. Dersom du synes det er lett så har du i værste fall noe å hate deg selv for om 20 år når du virkelig vil slutte men ikke klarer. Staten vil at du skal røyke. De blir kjempeglade for å få pengene dine og et liv med avgifter gir kjempeprofitt for staten selv om du skulle bli syk så vis fingeren til systemet og ta deg en bolle heller Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Slutt mens du enda kan slutte uten problemer. Du velger selv men siden det virker som du tror det skal bli så lett at det "bare er til å bli gravid" prøv å gå to uker uten røyk. Dersom du synes det er lett så har du i værste fall noe å hate deg selv for om 20 år når du virkelig vil slutte men ikke klarer. Har ei veninne som er godt eksempel på dette. Skulle slute å røyke når hu ble gravid, greide halve svangerskapet på den første, resten har hun røyka gjennom hele. Samtlige av barna har astma, noen også andre sykdommer som følge av røykingen! Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Slutt mens du enda kan slutte uten problemer. Du velger selv men siden det virker som du tror det skal bli så lett at det "bare er til å bli gravid" prøv å gå to uker uten røyk. Dersom du synes det er lett så har du i værste fall noe å hate deg selv for om 20 år når du virkelig vil slutte men ikke klarer. Har ei veninne som er godt eksempel på dette. Skulle slute å røyke når hu ble gravid, greide halve svangerskapet på den første, resten har hun røyka gjennom hele. Samtlige av barna har astma, noen også andre sykdommer som følge av røykingen! Det finnes også mange eksempler på mødre som har røyka gjennom hele svangerskapet og født helt friske barn, og mødre som aldri har røyka, som får barn med sykdommer osv. F.eks to av mine kusiner: Ho ene har aldri røyka eller snusa, og begge barna hennes ble født for tidlig, og har astma og allergier, mens søstera har tre barn og røyka som før under alle tre svangerskapa, og alle tre ungene kom til termin, og er helt friske! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hjelper nok ikke å vente til man skal ha seg avkom: http://brystkreftforeningen.no/nordland/144-nyheter/forskning/645-ny-forskning-royking-i-ung-alder-oker-risikoen-for-brystkreft Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Slutt mens du enda kan slutte uten problemer. Du velger selv men siden det virker som du tror det skal bli så lett at det "bare er til å bli gravid" prøv å gå to uker uten røyk. Dersom du synes det er lett så har du i værste fall noe å hate deg selv for om 20 år når du virkelig vil slutte men ikke klarer. Har ei veninne som er godt eksempel på dette. Skulle slute å røyke når hu ble gravid, greide halve svangerskapet på den første, resten har hun røyka gjennom hele. Samtlige av barna har astma, noen også andre sykdommer som følge av røykingen! Det finnes også mange eksempler på mødre som har røyka gjennom hele svangerskapet og født helt friske barn, og mødre som aldri har røyka, som får barn med sykdommer osv. F.eks to av mine kusiner: Ho ene har aldri røyka eller snusa, og begge barna hennes ble født for tidlig, og har astma og allergier, mens søstera har tre barn og røyka som før under alle tre svangerskapa, og alle tre ungene kom til termin, og er helt friske! Men herregud, selv om det ikke blir problemer av å røyke i svangerskapet, betyr det jo absolutt ikke at det er bra. Det er som å si at det er trygt å hoppe ut av fly uten fallskjerm fordi enkelte har overlevd. Det er alltid en sjanse for at det oppstår komplikasjoner, men røyking øker sjansen betraktelig. Håper virkelig ikke at du står for det du skriver her. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Slutt mens du enda kan slutte uten problemer. Du velger selv men siden det virker som du tror det skal bli så lett at det "bare er til å bli gravid" prøv å gå to uker uten røyk. Dersom du synes det er lett så har du i værste fall noe å hate deg selv for om 20 år når du virkelig vil slutte men ikke klarer. Har ei veninne som er godt eksempel på dette. Skulle slute å røyke når hu ble gravid, greide halve svangerskapet på den første, resten har hun røyka gjennom hele. Samtlige av barna har astma, noen også andre sykdommer som følge av røykingen! Det finnes også mange eksempler på mødre som har røyka gjennom hele svangerskapet og født helt friske barn, og mødre som aldri har røyka, som får barn med sykdommer osv. F.eks to av mine kusiner: Ho ene har aldri røyka eller snusa, og begge barna hennes ble født for tidlig, og har astma og allergier, mens søstera har tre barn og røyka som før under alle tre svangerskapa, og alle tre ungene kom til termin, og er helt friske! Glimrende anekdotisk bevisføring! Verdens eldste dame røyka for øvrig også sigaretter, så da må jo sigaretter være livsforlengende. Det er bare så synd at slike argumenter er ugyldige. 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 jeg har selv brukt tobakk fra ung alder, det beste du kan gjøre er å ta det opp med foreldrene dine på en ordentlig måte. din viktigste oppgave er å forholde deg rolig, og forklare det. ikke bli sint under noen omstendighet når du tar det opp, da kan du ses på som litt useriøs. "mamma og pappa, jeg må prate med dere om noe viktig, og dere må love å ikke bli sint." dette var sånn jeg tok det opp med mine foreldre. lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå